/-KK9_loa7vd0/UlGdvjyytmI/AAAAAAAAAJo/CYASBcEvf-Q/s1600/2.jpg /-lOmPFrl8XPM/UlGenrethAI/AAAAAAAAAJw/C2micEpuq98/s1600/3.jpg /-dYluM4WJoPk/UlGfQQftlJI/AAAAAAAAAJ4/jX-Uiar9weI/s1600/4.jpg /-nf8EdURdPWM/UlGf2-kc_eI/AAAAAAAAAKE/4FuxaCOarrQ/s1600/5.jpg /-saSqQhWsORI/UlGgWZb5BgI/AAAAAAAAAKM/NfXGousgxi8/s1600/6.jpg /-p8qKxxsXUqM/UlGg--8YPdI/AAAAAAAAAKY/xdBXvKSdXHc/s1600/7.jpg /-xIWC0FyHziE/UlGhgDvPjYI/AAAAAAAAAKg/KcDEVlbzTms/s1600/8.jpg /-ExizPq5U6WY/UlGh77XvSNI/AAAAAAAAAKo/-7_9l0K2i6g/s1600/9.jpg /-iINrw4I_6xg/UlGicQAf_wI/AAAAAAAAAKw/tGhsKFdLkgg/s1600/10.jpg /-ntDceJpthvQ/UlGjACykVeI/AAAAAAAAAK4/VHQQr32TK0U/s1600/11.jpg /-fqxH_m2LEEY/UlGjaObMvdI/AAAAAAAAALA/f9HaRWYO-AI/s1600/12.jpg /-xfECeCe_dDQ/UlGj-pQU9qI/AAAAAAAAALM/WM1hVLQNyOo/s1600/13.jpg /-BHG1G4ixBh8/UlGkl-z-QEI/AAAAAAAAALQ/GoWqxWOgYz4/s1600/14.jpg /-BlczOY9iWk8/UlGlF5V_25I/AAAAAAAAALY/nrFbp34VOko/s1600/15.jpg /-Cb5m_KgyDAk/UlIE8rsSOkI/AAAAAAAAAMQ/1oHjlhDHZ14/s1600/17.jpg /-yRwSwv5w8No/UlIFmUIqjwI/AAAAAAAAAMY/zktN7vgxukU/s1600/18.jpg /-inFEfyNQYIE/UlIGAPR0JvI/AAAAAAAAAMg/v21K2Odt1zc/s1600/19.jpg /-G7ntu7ury4E/UlIGUaQi37I/AAAAAAAAAMo/AZ01F8UsI58/s1600/20.jpg /-I8vCUhCS3oA/UlIKBPqQLrI/AAAAAAAAAM0/ut8eJGAsSKE/s1600/21.jpg /-41ZwK7gIr2U/UlIKXb5gzLI/AAAAAAAAAM8/WvSg-oULtgE/s1600/22.jpg /-TojgOyhekdE/UlIKrjq5bJI/AAAAAAAAANE/rRl37fDU1SM/s1600/23.jpg /https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhBkeTl0tcTCHV8iwhAR7INBNesixdlrsh31sanSMEwZaR95jcu0JIW3G7kI4r1d5U2S5E9rLd4k6uXsGICeE_wZNte3JfLdKTS2Nx0wQ8GnluB_PMJYPssia3Z8X6Y3d54-mA06RKg7v4o/s1600/24.jpg /-FijLnHXN310/UlILMwydP7I/AAAAAAAAANU/UGrU5m5Qlik/s1600/25.jpg /-rCOON1atlAQ/UlIRGg-JUjI/AAAAAAAAANk/jmvr2gslKRY/s1600/26.jpg /-KhgTbZa636A/UlIRZyiryKI/AAAAAAAAANs/IVePjv0E68o/s1600/27.jpg /-GEj3iQziOPI/UlIRrWcGrrI/AAAAAAAAAN0/w5UwiZDN-5U/s1600/28.jpg /-qCBbdjQUzx4/UlIR7nMVOtI/AAAAAAAAAN8/uuovzhoG2P8/s1600/29.jpg /-TUkx_9ZzINw/UlISLSaznOI/AAAAAAAAAOE/cizev9CP9UI/s1600/30.jpg

Wednesday, January 15, 2014

**ဗုဒၶ** အပိုင္း(၄)

Photo: **ဗုဒၶ**
******
အပိုင္း(၄)
------------
(ဂ) ဗုဒၶ၏ ဆုံးမနည္း
----------------------
ဗုဒၶသည္ အိႏၵိယျပည္ မဇၩိမေဒသ၌ ၄၅ ႏွစ္တိုင္တိုင္ တရားေဟာေျပာခ့ဲရာ အထူးေအာင္ျမင္ေၾကာင္း ယုံမွားဖြယ္ရာမရွိေခ်။ ျဗဟၼဏ မင္းမွူးမတ္ သူေ႒းသူၾကြယ္မွစ၍ ဆတၱာသည္ ဆင္းရဲသား အလုပ္သမားအထိ လူတန္းစားအမ်ိဳးမ်ိဳးသည္  ဗုဒၶတရားကို ႏွစ္သက္ၾက၏။ ဗုဒၶ၏တရားကို တစ္ၾကိမ္ၾကားနာကာမွ်ျဖင့္ ဗုဒၶ၏ တပည့္အျဖစ္ ခံယူသူတို႔မွာ မနည္းလွေခ်။ ဗုဒၶ၏ ထူးျခားေသာ ေအာင္ျမင္မွုသည္ ထိုအခါက ထိုအခါက မဇၩိမေဒသ၌ ျဗာဟၼဏဝါဒ တန္ခိုးမၾကီးေသးျခင္း လူတို႔အသိဥာဏ္ရင့္က်က္၍ ဘာသာေရး အေတြးအေခၚမ်ား ေျပာင္းလဲလွဳပ္ရွားေနျခင္း ဗုဒၶ၏ ဥပဓိရုပ္ႏွင့္ သီလသမာဓိဂုဏ္ကို ၾကည္ညုိၾကျခင္း စသည္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ ထိုအခ်က္မ်ားႏွင့္ ထပ္တူအေရးပါေသာ အခ်က္တစ္ရပ္မွာ ဗုဒၶ၏ ေဟာေျပာဆုံးမနည္းျဖစ္၏။ သို႔ျဖင့္ နိဂ႑တစ္ဦးက ဗုဒၶသည္ သူတစ္ပါးကို မိမိဘက္သို႔ပါေအာင္ ဆြဲေဆာင္ႏုိင္ေသာ ဥာဏ္ပညာ ၾကြယ္ဝသည္ဟု ဆို၏။
ဗုဒၶသည္ ဘီစီ ၆ ရာစုေခတ္မတိုင္မီက လူမ်ားလက္ခံယုံၾကည္ျပီးျဖစ္ေသာ ဘဝသံသရာ ကံတရား အနိစၥဒုကၡတရား စသည္မ်ားႏွင့္ လူမ်ားနားလည္ျပီးျဖစ္ေသာ ေဝါဟာရစကားမ်ားကို အေျချပဳ၍ ေဟာေျပာ၏။ သို႔ရာတြင္ ထိုေရွးဝါဒမ်ား စကားမ်ားသည္ ဗုဒၶေဒသနာ၌ အနက္အဓိပၸာယ္ ေျပာင္းလဲလာ၏။ ဗုဒၶလက္ခံေသာ ဘဝသံသရာသည္ ေရွးျဗဟၼဏတို႔ ယုံၾကည္ေသာ ဘဝသံသရာႏွင့္မတူ။ ဗုဒၶ၏ အနိစၥ ဒုကၡတရားသည္ ျဗာဟၼဏတို႔၏ အနိစၥ ဒုကၡတရားထက္ နက္နဲက်ယ္ျပန္႔၏။ ျဗာဟၼဏဟူေသာစကားသည္ ဇာတ္အႏြယ္ျမင့္မားမွုကို မဆိုလိုဘဲ အက်င့္သီလ ျမင့္ျမတ္မွုဟူေသာ အဓိပၸာယ္ကို ေဆာင္၏။ ျဗာဟၼာ သည္ ပါဠိပိဋကတ္၌ အနႏၲတန္ခိုးရွင္ (ဝါ) ထာဝရဘုရား သို႔မဟုတ္ ဥပနိသွ်က်မ္းလာ ပရအတၱ ကို ရည္ညြန္းေသာစကားမဟုတ္ ေတာ့ဘဲ အျမင့္ျမတ္ဆုံး အေကာင္းဆုံးျဖစ္ျခင္းကို ေဟာေသာစကားျဖစ္လာ၏။ ဥပမာ ျဗဟၺဝိဟာရ ျဗာဟၼစရိယ ျဗာဟၼစကၠ။  ။ ဗုဒၶသည္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ စကားကို တိုက္ရုိက္မပယ္ဘဲ ထိုစကားကိုပင္ သုံးစြဲ၍ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေဟာေျပာေလ့ရွိ၏။ လယ္ထြန္ေနေသာ ျဗာဟၼဏတစ္ဦးက မိမိထံ ဆြမ္းခံေသာ ဗုဒၶအား အရွင္ဘုရားသည္ က်ြႏု္ပ္က့ဲသို႔ လယ္ထြန္စိုက္ပ်ိဳး လုပ္ကိုင္စားေသာက္ပါသေလာ ဟုဆိုရာ ဗုဒၶက ျဗာဟၼဏ ငါသည္လည္း လယ္ထြန္စိုက္ပ်ိဳး၏။ ငါ၏ သဒၶါတရားသည္ မ်ိဳးေစ့ျဖစ္၏။ ဝိပႆနာပညာ မဂ္ပညာသည္ ထမ္းပိုးထြန္တုံးျဖစ္၏။ စသည္ျဖင့္ မိန္႔ၾကား၏။ (ျဗာဟၼဏသံယုတ္ ကသိဘာရဒြါဇသုတ္) ပိဋကတ္စာေပ၌ ဤက့ဲသို႔ေသာ ေဒသနာမ်ိဳး အေျမာက္အမ်ားရွိ၏။ 
ဗုဒၶသည္ လူတို႔အား ေဟာေျပာဆုံးမရာ၌ ဥပမာ အေတာ္မ်ားမ်ား အသုံးျပဳေလ့ရွိ၏။ ဥပမာမ်ားမွာ ထိထိမိမိရွိ၍ တရားေဒသနာကို သိျမင္နားလည္ရန္ ထိေရာက္ေသာ အေထာက္အကူျဖစ္၏။ မဟာျဗာဟၼာကို ေတြ႔ျမင္လိုေသာ ဝါေသ႒လုလင္အား ေဟာၾကားရာ၌ ဗုဒၶက ျဗာဟၼဏတို႔သည္ ၎သူတို႔၏ ဆရာ့ဆရာ ခုႏွစ္ဆက္ တိုင္ေအာင္ေသာဆရာ လက္ဦးဆရာ ေဝဒက်မ္းမ်ားကို  စီရင္ေသာ ေရွးရေသ့တို႔သည္လည္းေကာင္း တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ်ပင္ မဟာျဗာဟၼာကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ မျမင္ဘူးပါဘဲလ်က္ မဟာျဗာဟၼာႏွင့္ အေပါင္းအေဖာ္ ျဖစ္လိုသည္ဆိုျခင္းမွာ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ဆြဲကိုင္ဆက္စပ္ေနေသာ သူကန္းတို႔တြင္ ေရွ႕ဆုံးလူသည္ မျမင္ အလယ္လူလည္း မျမင္ ေနာက္ဆုံးလူလည္း မျမင္သက့ဲသို႔ လည္းေကာင္း မည္သည့္အရပ္၌ ျပာသာဒ္ ရွိသည္။ ထိုျပာသာဒ္သည္ ျမင့္သည္ နိမ့္သည္ဟု မသိဘဲ တက္ရန္ေလွကားကို ျပဳသည္ႏွင့္လည္းေကာင္း ႏုိင္ငံ၌ အလွဆုံးမိန္းမ၏ အမည္ အမ်ိဳးအႏြယ္ အသားအေရာင္ႏွင့္ သူေနေသာ ျမိဳ႕ရြာနိဂုံးကို မသိဘဲ ထိုမိန္းမကို ခ်စ္ၾကိဳက္ပါသည္ဆိုေသာ ေယာက္်ားႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း တူလွေခ်သည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ (ဒီဃနိကာယ္ ေတဝိဇၨသုတ္)

သုတၱန္မ်ား၌ ဗုဒၶအား သမဏျဗာဟၼဏႏွင့္ ပရိဗုိဇ္တို႔က ေမးေသာစကားမ်ားကို ေတြ႔ရ၏။ အိုပုဏၰား ငါဆိုလတၱ႔ံ ေသာစကားကို သင္ အဘယ္သို႔ထင္သနည္း စေသာစကားကို ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ား၌ ေတြ႔ရျခင္းျဖင့္ တရားနာသူမ်ား၏ ေမးျမန္းျခင္းကို ဗုဒၶလိုလားေၾကာင္း သိအပ္၏။ မိလိႏၵမင္းက့ဲသို႔ ႏွဳိက္ႏွဳိက္ခ်ြတ္ခ်ြတ္ ေမးျမန္းေသာသူမ်ိဳးကို ပိဋကတ္စာေပ၌ မေတြ႔ရျခင္းမွာ ထိုသူတို႔၏ စကားကို ဗုဒၶစကားေလာက္ ပိဋကတ္ဆရာတို႔က ဂရုမျပဳခ့ဲၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္တန္ရာ၏။ တရားေဟာရာ၌ ဗုဒၶအသုံးျပဳေသာ ထူးျခားေသာ နည္းစနစ္မွာ ျပႆနာတစ္ခုကို တိုက္ရုိက္မေျဖရွင္းဘဲ အထက္ပါ ေတဝိဇၨသုတ္မွာက့ဲသို႔ ေမးသူအား ေစ့ငုေသခ်ာစြာ ျပန္လည္ ေမးျမန္းစိစစ္ျခင္းျဖင့္ အျမင္မွန္ ရရွိေစေသာနည္းျဖစ္၏။ ေနာက္ကာလ၌ ထိုနည္းအား အသုံးျပဳေသာ ဂရိပညာရွိၾကီးတစ္ဦးကို အစြဲျပဳ၍ ဆိုကေရတိနည္း ဟု ထင္ရွားေသာ ဗုဒၶသင္ျပဆုံးမနည္းမွာ မွတ္သားဖြယ္ေကာင္း၍ ဆိုင္ရာဗုဒၶေဒသနာတစ္ခုကို ေဖာ္ျပအ့ံ။  ။ ထိုေဒသနာသည္ ဇာတ္ဝါဒကို ေခ်ပေသာ ေဒသနာျဖစ္ေသာ္လည္းေကာင္း မိဘမ်ိဳးရုိး စစ္မွန္မွုႏွင့္ လူမ်ိဳးခြဲျခားမွု၌ အစြဲၾကီးေသာ ယခုေခတ္လူတို႔ ဆင္ျခင္စဥ္းစားဖြယ္ျဖစ္၏။ ေရွးအခါက ျဗာဟၼဏခုႏွစ္ဦးတို႔သည္ ျဗာဟၼဏအမ်ိဳးသာလွ်င္ အျမတ္ဆုံးျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးစင္ၾကယ္၍ ျဗဟၼာ၏သားမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾက၏။ ဘုရားအေလာင္း အသိတေဒဝလ ဆရာရေသ့သည္ ရေသ့တို႔ကို ဆုံးမလိုေသာေၾကာင့္ ျဗာဟၼဏတို႔၏ မိခင္တို႔သည္ အျခားသူမ်ားႏွင့္ မေပါင္းေဖာ္ဘဲ ျဗာဟၼဏေယာက္်ားမ်ားႏွင့္သာ ေပါင္းေဖာ္သည္ဟု သင္တို႔သိၾကပါသေလာဟု ေမး၏။ ရေသ့တို႔က က်ြႏု္ပ္တို႔မသိပါ ဟု ျပန္ေျဖၾက၏။ (ေမး) ျဗာဟၼဏတို႔၏ အထက္ေဆြခုႏွစ္ဆက္မွ မိန္းမမ်ားသည္ ျဗာဟၼဏအမ်ိဳးသားမ်ားမွတစ္ပါး အျခားအမ်ိဳးသားမ်ားႏွင့္ မေပါင္းေဖာ္ဟူ၍ သင္တို႔ သိၾကပါသေလာ။ (ေျဖ) က်ြႏု္ပ္တို႔ မသိၾကပါ။ (ေမး) ျဗာဟၼဏတို႔၏ ဖခင္တို႔သည္လည္းေကာင္း အထက္ခုႏွစ္ဆက္ ေယာက္်ားမ်ားသည္ လည္းေကာင္း ျဗာဟၼဏမိန္းမမွတစ္ပါး အျခားမိန္းမမ်ားႏွင့္ မေပါင္းေဖာ္ဟု သိၾကပါသေလာ။ (ေျဖ) မသိၾကပါ။ (ေမး) သတၱဝါတစ္ဦး မည္သို႔ပဋိသေႏၶတည္သည္ကို သင္တို႔ သိၾကပါသေလာ။ (ေျဖ) အမိႏွင့္အဖ ေပါင္းေဖာ္ျခင္း အမိ၏ ရာသီဥတုလာျခင္း ဂႏၶဗၺအသင့္ရွိေနျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းသုံးခု တိုက္ဆိုင္ေသာအခါ သတၱဝါတစ္ဦး ပဋိသေႏၶတည္ပါသည္။ (ေမး) သို႔ရာတြင္ ဂႏၶဗၺသည္ အမ်ိဳးေလးပါးတြင္ မည္သည့္အမ်ိဳး ျဖစ္သည္ဟူ၍ သင္တို႔ သိၾကပါသေလာ။ (ေျဖ) က်ြႏု္ပ္တို႔ မသိပါ။ (မဇၩိမနိကာယ္ အႆလာယနသုတ္)။ တရားေဟာေျပာရာ၌ ဗုဒၶလက္ကိုင္ထားေသာ ဝါဒမွာ ဝိဘဇၨဝါဒျဖစ္၏။ ဝိဘဇၨဝါဒသည္ ခြဲျခားစိစစ္ျခင္းအနက္ကို ေဟာ၏။ သုဘလုလင္သည္ ရဟန္းဘဝႏွင့္ အိမ္ရာေထာင္ေသာ သူ၏ ဘဝတြင္ မည္သူ၏ ဘဝကို ပို၍ျမတ္ပါသနည္းဟု ေမးေလွ်ာက္ရာ ဗုဒၶက အို လုလင္ ငါသည္ အရာရာ၌ ေဝဖန္ခြဲျခား၍ ဆိုေလ့ရွိ၏။ တစ္ခုခုကိုသာ မုခ်ဟူ၍ ဆိုေလ့မရွိ။ စသည္ျဖင့္ မိန္႔ၾကား၏။ ဗုဒၶ၏ အလိုအားျဖင့္ အျမဲမွန္ကန္သည္ဟူ၍ ေလွနံဓားထစ္ စြဲျမဲယုံၾကည္ရမည့္ စကား မည္သည္မရွိ။ ရဟန္းတို႔ ဤအယူသည္သာ မွန္၏ အျခားအယူအားလုံးသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္းဟူ၍ မစြဲမွတ္သင့္။ ဟူေသာ စကားမွာ ပိဋကတ္စာေပ၌ အၾကိမ္ၾကိမ္ေတြ႔ရေသာ ဗုဒၶၾသဝါဒျဖစ္၏။ သို႔ျဖစ္၍ အခ်ိဳ႕ေသာ ဗုဒၶေဒသနာမ်ား တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆန္႔က်င္သေယာင္ ျဖစ္ေနျခင္းမွာ အ့ံၾသစရာ မရွိေခ်။ အခ်ိဳ႕ေသာ ေဒသနာမ်ား၌ အေဖာ္မရွာဘဲ တစ္ကိုယ္တည္းေနျခင္းကို ခ်ီးမြမ္း၍ အျခားေဒသနာမ်ား၌မူ မိတ္ေဆြေကာင္းရွိရန္ လိုအပ္မွုကို အေလးအနက္ေဟာ၏။ ရဟန္းတို႔အား ဆိတ္ဆိတ္ေနရန္ ဗုဒၶက မၾကာခဏ မိန္႔ၾကားေလ့ရွိေသာ္လည္း ဝါတြင္းသုံးလ၌ အျပစ္မက်ဴးလြန္မိရန္ အခ်င္းခ်င္း စကားမေျပာဘဲေနေသာ ရဟန္းတို႔မွာ ဗုဒၶ၏ က့ဲရဲ႕အျပစ္တင္ျခင္း  ခံရေၾကာင္း ဝိနည္းပိဋကတ္၌ ျပဆိုထား၏။ (ဤအေၾကာင္းကို အက်င့္သီလဆိုင္ရာ အခန္း၌ အက်ယ္ေဖာ္ျပအ့ံ) ဗုဒၶ၏ ဆုံးမနည္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဘယမင္းသားအား မိန္႔ၾကားခ်က္သည္ မွတ္သားဖြယ္ေကာင္း၏ ဗုဒၶက မိမိသည္မမွန္ အက်ိဳးမရွိ သူတစ္ပါးလည္း မႏွစ္လိုေသာစကားကို ေရွာင္ၾကဥ္၏။ လူမ်ားကႏွစ္သက္ေသာ္လည္း မမွန္ အက်ိဳးမရွိေသာစကားကို မေျပာ မွန္၍ လူမ်ားႏွစ္သက္ေသာ္လည္း အက်ိဳးမရွိေသာစကားမ်ိဳးကိုလည္း ေရွာင္ၾကဥ္၏။ သူတစ္ပါးမႏွစ္လိုေသာ္လည္း မွန္၏ အက်ိဳးရွိေသာစကားမ်ိဳးႏွင့္  သူတစ္ပါးလည္းႏွစ္လို မွန္လည္း မွန္၍ အက်ိဳးလည္းရွိေသာ စကားမ်ိဳးကိုကား အခ်ိန္အခါၾကည့္၍ ေျပာသည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ (မဇၩိမနိကာယ္ အဘယရာဇကုမာရသုတ္)။ 
ၾကားနာသူအဖို႔ အက်ိဳးရွိမည့္ တရားစကားဟူသည္ ေလာကီ ၾကီးပြားခ်မ္းသာမွု သို႔မဟုတ္ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ ရရွိမွုကို အက်ိဳးျပဳေသာ စကားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွား၏။ အခါတစ္ပါး၌ ဗုဒၶသည္ သစ္ရြက္မ်ားကို လက္ဝါးေပၚ၌ တင္ျပ၍ ရဟန္းတို႔အား မိမိလက္ထဲရွိ သစ္ရြက္မ်ားႏွင့္ ႏွဳိင္းစာေသာ္ ေတာထဲရွိ သစ္ရြက္မ်ားမွာ အလြန္မ်ားျပားသက့ဲသို႔ မိမိသိေသာ္လည္း မေဟာဘဲထားေသာတရားမ်ားမွာ အလြန္မ်ားျပားေၾကာင္း သစၥာေလးပါးမွတစ္ပါး အျခားတရားမ်ားမွာ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း တရားမ်ား မဟုတ္သျဖင့္ မေဟာဘဲထားခ့ဲေၾကာင္း မိန္႔ၾကား၏။ (မဟာဝဂၢသံယုတ္ သႎသပါသုတ္)။ ပရဗုိဇ္တို႔ ေမးေလွ်ာက္ေသာ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ႏွင့္ လုံးဝမသက္ဆိုင္ေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖေတာ္မမူေခ်။ ဆင္းရဲဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္မွုအတြက္ သိသင့္သိထိုက္ေသာ တရားကိုမူ ဆရာစားမခ်န္ဘဲ (ဝါ)ဘာမွ် ျခြင္းခ်န္မထားဘဲ ေဟာၾကားခ့ဲေၾကာင္း မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ မိန္႔ၾကား၏။ ရဟန္းတို႔ ေလာက၌ မိန္းမတို႔သည္လည္းေကာင္း ပုဏၰားတို႔၏ အတတ္ပညာသည္လည္းေကာင္း မိစၦာအယူမ်ားသည္လည္းေကာင္း လွ်ဳ႕ိဝွက္ေသာသေဘာရွိ၏။  လျပည့္ဝန္း ေနဝန္းႏွင့္ ငါဘုရား၏ တရားမွာကား လွ်ဳ႕ိဝွက္ျခင္းမရွိဘဲ ပြင့္လင္းေသာ သေဘာရွိ၏။ (အဂၤုတၱရ တိကနိပါတ္ ပဋိစၦႏၷသုတ္)။ သူတစ္ပါး မႏွစ္လိုေသာ စကားမ်ိဳးကို ဗုဒၶအထူးေရွာင္ၾကဥ္ေလ့ ရွိျခင္းသည္ ဗုဒၶေဒသနာမ်ား၌ ထင္ရွား၏။ မိမိ၏ သဗၺညုတဥာဏ္မွာ လူအမ်ားထင္သက့ဲသို႔ ဘာမဆို အျမဲထာဝရ သိေနေသာ ဥာဏ္မ်ိဳးမဟုတ္ေၾကာင္း အတိအလင္း ဖြင့္ဟမိန္႔ၾကားခ့ဲေသာ္လည္း (ဆိုင္ရာသုတၱန္ကို ဗုဒၶကိုးကြယ္မွု အခန္း၌ ေဖာ္ျပပါအ့ံ။) ဗုဒၶသည္ ထိုဥာဏ္မ်ိဳးရွိသည္ဆိုေသာ အျခားဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို မည္သိုမွ် ေဝဖန္ျခင္း မျပဳေခ်။ ျဗာဟၼဏတစ္ဦးက ပူရာဏကႆပႏွင့္ နာဋပုတၱတို႔က သူတို႔မွာ သဗၺညုတဥာဏ္ ရရွိသည္ဆိုေသာစကား မွန္ပါသေလာဟု ေမးရာ ဗုဒၶက မည္သို႔မွ် ေျဖေတာ္မမူေခ်။ (အဂုၤတၱရနိကာယ္ နဝကနိပါတ္ ေလာကာယတိက ျဗာဟၼဏသုတ္)။ အျခားလူတစ္ဦးက မကၡလိေဂါသာလႏွင့္ နာဋပုတၱတို႔သည္ သူတို႔ေၾကျငာသည့္အတိုင္း တရားအားလုံးကို သိၾကပါသေလာ ဟုေမးေသာအခါ၌လည္း ဗုဒၶက သင္၏ ေမးခြန္းသည္ မသင့္ေလွ်ာ္ေခ်။ သင္၏ ေမးစကားကို ထားဘိေလာ ဆို၍ မိမိ၏ တရားကိုေဟာ၏။ (မဇၩိမနိကာယ္ စူဠသာေရာပမသုတ္)။ (----ဆက္ရန္){ဦးေအးေမာင္}  


 **ဗုဒၶ**
******
အပိုင္း(၄)
------------
(ဂ) ဗုဒၶ၏ ဆုံးမနည္း

----------------------
ဗုဒၶသည္ အိႏၵိယျပည္ မဇၩိမေဒသ၌ ၄၅ ႏွစ္တိုင္တိုင္ တရားေဟာေျပာခ့ဲရာ အထူးေအာင္ျမင္ေၾကာင္း ယုံမွားဖြယ္ရာမရွိေခ်။ ျဗဟၼဏ မင္းမွူးမတ္ သူေ႒းသူၾကြယ္မွစ၍ ဆတၱာသည္ ဆင္းရဲသား အလုပ္သမားအထိ လူတန္းစားအမ်ိဳးမ်ိဳးသည္ ဗုဒၶတရားကို ႏွစ္သက္ၾက၏။ 
 
ဗုဒၶ၏တရားကို တစ္ၾကိမ္ၾကားနာကာမွ်ျဖင့္ ဗုဒၶ၏ တပည့္အျဖစ္ ခံယူသူတို႔မွာ မနည္းလွေခ်။ ဗုဒၶ၏ ထူးျခားေသာ ေအာင္ျမင္မွုသည္ ထိုအခါက ထိုအခါက မဇၩိမေဒသ၌ ျဗာဟၼဏဝါဒ တန္ခိုးမၾကီးေသးျခင္း လူတို႔အသိဥာဏ္ရင့္က်က္၍ ဘာသာေရး အေတြးအေခၚမ်ား ေျပာင္းလဲလွဳပ္ရွားေနျခင္း ဗုဒၶ၏ ဥပဓိရုပ္ႏွင့္ သီလသမာဓိဂုဏ္ကို ၾကည္ညုိၾကျခင္း စသည္တို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္၏။
 
 ထိုအခ်က္မ်ားႏွင့္ ထပ္တူအေရးပါေသာ အခ်က္တစ္ရပ္မွာ ဗုဒၶ၏ ေဟာေျပာဆုံးမနည္းျဖစ္၏။ သို႔ျဖင့္ နိဂ႑တစ္ဦးက ဗုဒၶသည္ သူတစ္ပါးကို မိမိဘက္သို႔ပါေအာင္ ဆြဲေဆာင္ႏုိင္ေသာ ဥာဏ္ပညာ ၾကြယ္ဝသည္ဟု ဆို၏။

ဗုဒၶသည္ ဘီစီ ၆ ရာစုေခတ္မတိုင္မီက လူမ်ားလက္ခံယုံၾကည္ျပီးျဖစ္ေသာ ဘဝသံသရာ ကံတရား အနိစၥဒုကၡတရား စသည္မ်ားႏွင့္ လူမ်ားနားလည္ျပီးျဖစ္ေသာ ေဝါဟာရစကားမ်ားကို အေျချပဳ၍ ေဟာေျပာ၏။ 
 
သို႔ရာတြင္ ထိုေရွးဝါဒမ်ား စကားမ်ားသည္ ဗုဒၶေဒသနာ၌ အနက္အဓိပၸာယ္ ေျပာင္းလဲလာ၏။ ဗုဒၶလက္ခံေသာ ဘဝသံသရာသည္ ေရွးျဗဟၼဏတို႔ ယုံၾကည္ေသာ ဘဝသံသရာႏွင့္မတူ။ ဗုဒၶ၏ အနိစၥ ဒုကၡတရားသည္ ျဗာဟၼဏတို႔၏ အနိစၥ ဒုကၡတရားထက္ နက္နဲက်ယ္ျပန္႔၏။ 
 
 ျဗာဟၼဏဟူေသာစကားသည္ ဇာတ္အႏြယ္ျမင့္မားမွုကို မဆိုလိုဘဲ အက်င့္သီလ ျမင့္ျမတ္မွုဟူေသာ အဓိပၸာယ္ကို ေဆာင္၏။ ျဗာဟၼာ သည္ ပါဠိပိဋကတ္၌ အနႏၲတန္ခိုးရွင္ (ဝါ) ထာဝရဘုရား သို႔မဟုတ္ ဥပနိသွ်က်မ္းလာ ပရအတၱ ကို ရည္ညြန္းေသာစကားမဟုတ္ ေတာ့ဘဲ အျမင့္ျမတ္ဆုံး အေကာင္းဆုံးျဖစ္ျခင္းကို ေဟာေသာစကားျဖစ္လာ၏။ 
 
ဥပမာ ျဗဟၺဝိဟာရ ျဗာဟၼစရိယ ျဗာဟၼစကၠ။ ။ ဗုဒၶသည္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏ စကားကို တိုက္ရုိက္မပယ္ဘဲ ထိုစကားကိုပင္ သုံးစြဲ၍ ပရိယာယ္ျဖင့္ ေဟာေျပာေလ့ရွိ၏။ 
 
လယ္ထြန္ေနေသာ ျဗာဟၼဏတစ္ဦးက မိမိထံ ဆြမ္းခံေသာ ဗုဒၶအား အရွင္ဘုရားသည္ က်ြႏု္ပ္က့ဲသို႔ လယ္ထြန္စိုက္ပ်ိဳး လုပ္ကိုင္စားေသာက္ပါသေလာ ဟုဆိုရာ ဗုဒၶက ျဗာဟၼဏ ငါသည္လည္း လယ္ထြန္စိုက္ပ်ိဳး၏။ ငါ၏ သဒၶါတရားသည္ မ်ိဳးေစ့ျဖစ္၏။ ဝိပႆနာပညာ မဂ္ပညာသည္ ထမ္းပိုးထြန္တုံးျဖစ္၏။ စသည္ျဖင့္ မိန္႔ၾကား၏။ 
 
(ျဗာဟၼဏသံယုတ္ ကသိဘာရဒြါဇသုတ္) ပိဋကတ္စာေပ၌ ဤက့ဲသို႔ေသာ ေဒသနာမ်ိဳး အေျမာက္အမ်ားရွိ၏။
ဗုဒၶသည္ လူတို႔အား ေဟာေျပာဆုံးမရာ၌ ဥပမာ အေတာ္မ်ားမ်ား အသုံးျပဳေလ့ရွိ၏။ ဥပမာမ်ားမွာ ထိထိမိမိရွိ၍ တရားေဒသနာကို သိျမင္နားလည္ရန္ ထိေရာက္ေသာ အေထာက္အကူျဖစ္၏။ 
 
မဟာျဗာဟၼာကို ေတြ႔ျမင္လိုေသာ ဝါေသ႒လုလင္အား ေဟာၾကားရာ၌ ဗုဒၶက ျဗာဟၼဏတို႔သည္ ၎သူတို႔၏ ဆရာ့ဆရာ ခုႏွစ္ဆက္ တိုင္ေအာင္ေသာဆရာ လက္ဦးဆရာ ေဝဒက်မ္းမ်ားကို စီရင္ေသာ ေရွးရေသ့တို႔သည္လည္းေကာင္း တစ္ဦးတစ္ေယာက္မွ်ပင္ မဟာျဗာဟၼာကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ မျမင္ဘူးပါဘဲလ်က္ မဟာျဗာဟၼာႏွင့္ အေပါင္းအေဖာ္ ျဖစ္လိုသည္ဆိုျခင္းမွာ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး ဆြဲကိုင္ဆက္စပ္ေနေသာ သူကန္းတို႔တြင္ ေရွ႕ဆုံးလူသည္ မျမင္ အလယ္လူလည္း မျမင္ ေနာက္ဆုံးလူလည္း မျမင္သက့ဲသို႔ လည္းေကာင္း မည္သည့္အရပ္၌ ျပာသာဒ္ ရွိသည္။ 
 
ထိုျပာသာဒ္သည္ ျမင့္သည္ နိမ့္သည္ဟု မသိဘဲ တက္ရန္ေလွကားကို ျပဳသည္ႏွင့္လည္းေကာင္း ႏုိင္ငံ၌ အလွဆုံးမိန္းမ၏ အမည္ အမ်ိဳးအႏြယ္ အသားအေရာင္ႏွင့္ သူေနေသာ ျမိဳ႕ရြာနိဂုံးကို မသိဘဲ ထိုမိန္းမကို ခ်စ္ၾကိဳက္ပါသည္ဆိုေသာ ေယာက္်ားႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း တူလွေခ်သည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ (ဒီဃနိကာယ္ ေတဝိဇၨသုတ္)

သုတၱန္မ်ား၌ ဗုဒၶအား သမဏျဗာဟၼဏႏွင့္ ပရိဗုိဇ္တို႔က ေမးေသာစကားမ်ားကို ေတြ႔ရ၏။ အိုပုဏၰား ငါဆိုလတၱ႔ံ ေသာစကားကို သင္ အဘယ္သို႔ထင္သနည္း စေသာစကားကို ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ား၌ ေတြ႔ရျခင္းျဖင့္ တရားနာသူမ်ား၏ ေမးျမန္းျခင္းကို ဗုဒၶလိုလားေၾကာင္း သိအပ္၏။ 
 
မိလိႏၵမင္းက့ဲသို႔ ႏွဳိက္ႏွဳိက္ခ်ြတ္ခ်ြတ္ ေမးျမန္းေသာသူမ်ိဳးကို ပိဋကတ္စာေပ၌ မေတြ႔ရျခင္းမွာ ထိုသူတို႔၏ စကားကို ဗုဒၶစကားေလာက္ ပိဋကတ္ဆရာတို႔က ဂရုမျပဳခ့ဲၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္တန္ရာ၏။ 
 
 တရားေဟာရာ၌ ဗုဒၶအသုံးျပဳေသာ ထူးျခားေသာ နည္းစနစ္မွာ ျပႆနာတစ္ခုကို တိုက္ရုိက္မေျဖရွင္းဘဲ အထက္ပါ ေတဝိဇၨသုတ္မွာက့ဲသို႔ ေမးသူအား ေစ့ငုေသခ်ာစြာ
 ျပန္လည္ ေမးျမန္းစိစစ္ျခင္းျဖင့္ အျမင္မွန္ ရရွိေစေသာနည္းျဖစ္၏။ ေနာက္ကာလ၌ ထိုနည္းအား အသုံးျပဳေသာ ဂရိပညာရွိၾကီးတစ္ဦးကို အစြဲျပဳ၍ ဆိုကေရတိနည္း ဟု ထင္ရွားေသာ ဗုဒၶသင္ျပဆုံးမနည္းမွာ မွတ္သားဖြယ္ေကာင္း၍ ဆိုင္ရာဗုဒၶေဒသနာတစ္ခုကို ေဖာ္ျပအ့ံ။ ။ 
 
ထိုေဒသနာသည္ ဇာတ္ဝါဒကို ေခ်ပေသာ ေဒသနာျဖစ္ေသာ္လည္းေကာင္း မိဘမ်ိဳးရုိး စစ္မွန္မွုႏွင့္ လူမ်ိဳးခြဲျခားမွု၌ အစြဲၾကီးေသာ ယခုေခတ္လူတို႔ ဆင္ျခင္စဥ္းစားဖြယ္ျဖစ္၏။ ေရွးအခါက ျဗာဟၼဏခုႏွစ္ဦးတို႔သည္
 ျဗာဟၼဏအမ်ိဳးသာလွ်င္ အျမတ္ဆုံးျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးစင္ၾကယ္၍ ျဗဟၼာ၏သားမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾက၏။ 
 
ဘုရားအေလာင္း အသိတေဒဝလ ဆရာရေသ့သည္ ရေသ့တို႔ကို ဆုံးမလိုေသာေၾကာင့္ ျဗာဟၼဏတို႔၏ မိခင္တို႔သည္ အျခားသူမ်ားႏွင့္ မေပါင္းေဖာ္ဘဲ ျဗာဟၼဏေယာက္်ားမ်ားႏွင့္သာ ေပါင္းေဖာ္သည္ဟု သင္တို႔သိၾကပါသေလာဟု ေမး၏။ ရေသ့တို႔က က်ြႏု္ပ္တို႔မသိပါ ဟု ျပန္ေျဖၾက၏။
 
 (ေမး) ျဗာဟၼဏတို႔၏ အထက္ေဆြခုႏွစ္ဆက္မွ မိန္းမမ်ားသည္ ျဗာဟၼဏအမ်ိဳးသားမ်ားမွတစ္ပါး အျခားအမ်ိဳးသားမ်ားႏွင့္ မေပါင္းေဖာ္ဟူ၍ သင္တို႔ သိၾကပါသေလာ။ (ေျဖ) က်ြႏု္ပ္တို႔ မသိၾကပါ။
 
 (ေမး) ျဗာဟၼဏတို႔၏ ဖခင္တို႔သည္လည္းေကာင္း အထက္ခုႏွစ္ဆက္ ေယာက္်ားမ်ားသည္ လည္းေကာင္း ျဗာဟၼဏမိန္းမမွတစ္ပါး အျခားမိန္းမမ်ားႏွင့္ မေပါင္းေဖာ္ဟု သိၾကပါသေလာ။
 (ေျဖ) မသိၾကပါ။ 
 
(ေမး) သတၱဝါတစ္ဦး မည္သို႔ပဋိသေႏၶတည္သည္ကို သင္တို႔ သိၾကပါသေလာ။
 
 (ေျဖ) အမိႏွင့္အဖ ေပါင္းေဖာ္ျခင္း အမိ၏ ရာသီဥတုလာျခင္း ဂႏၶဗၺအသင့္ရွိေနျခင္းဟူေသာ အေၾကာင္းသုံးခု တိုက္ဆိုင္ေသာအခါ သတၱဝါတစ္ဦး ပဋိသေႏၶတည္ပါသည္။ 
 
(ေမး) သို႔ရာတြင္ ဂႏၶဗၺသည္ အမ်ိဳးေလးပါးတြင္ မည္သည့္အမ်ိဳး ျဖစ္သည္ဟူ၍ သင္တို႔ သိၾကပါသေလာ။ (ေျဖ) က်ြႏု္ပ္တို႔ မသိပါ။ (မဇၩိမနိကာယ္ အႆလာယနသုတ္)။ တရားေဟာေျပာရာ၌ ဗုဒၶလက္ကိုင္ထားေသာ ဝါဒမွာ ဝိဘဇၨဝါဒျဖစ္၏။ ဝိဘဇၨဝါဒသည္ ခြဲျခားစိစစ္ျခင္းအနက္ကို ေဟာ၏။ 
 
သုဘလုလင္သည္ ရဟန္းဘဝႏွင့္ အိမ္ရာေထာင္ေသာ သူ၏ ဘဝတြင္ မည္သူ၏ ဘဝကို ပို၍ျမတ္ပါသနည္းဟု ေမးေလွ်ာက္ရာ ဗုဒၶက အို လုလင္ ငါသည္ အရာရာ၌ ေဝဖန္ခြဲျခား၍ ဆိုေလ့ရွိ၏။ တစ္ခုခုကိုသာ မုခ်ဟူ၍ ဆိုေလ့မရွိ။ စသည္ျဖင့္ မိန္႔ၾကား၏။
 
 ဗုဒၶ၏ အလိုအားျဖင့္ အျမဲမွန္ကန္သည္ဟူ၍ ေလွနံဓားထစ္ စြဲျမဲယုံၾကည္ရမည့္ စကား မည္သည္မရွိ။ ရဟန္းတို႔ ဤအယူသည္သာ မွန္၏ အျခားအယူအားလုံးသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္းဟူ၍ မစြဲမွတ္သင့္။ ဟူေသာ စကားမွာ ပိဋကတ္စာေပ၌ အၾကိမ္ၾကိမ္ေတြ႔ရေသာ ဗုဒၶၾသဝါဒျဖစ္၏။ 
 
သို႔ျဖစ္၍ အခ်ိဳ႕ေသာ ဗုဒၶေဒသနာမ်ား တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ဆန္႔က်င္သေယာင္ ျဖစ္ေနျခင္းမွာ အ့ံၾသစရာ မရွိေခ်။ အခ်ိဳ႕ေသာ ေဒသနာမ်ား၌ အေဖာ္မရွာဘဲ တစ္ကိုယ္တည္းေနျခင္းကို ခ်ီးမြမ္း၍ အျခားေဒသနာမ်ား၌မူ မိတ္ေဆြေကာင္းရွိရန္ လိုအပ္မွုကို အေလးအနက္ေဟာ၏။ 
 
 ရဟန္းတို႔အား ဆိတ္ဆိတ္ေနရန္ ဗုဒၶက မၾကာခဏ မိန္႔ၾကားေလ့ရွိေသာ္လည္း ဝါတြင္းသုံးလ၌ အျပစ္မက်ဴးလြန္မိရန္ အခ်င္းခ်င္း စကားမေျပာဘဲေနေသာ ရဟန္းတို႔မွာ ဗုဒၶ၏ က့ဲရဲ႕အျပစ္တင္ျခင္း ခံရေၾကာင္း ဝိနည္းပိဋကတ္၌ ျပဆိုထား၏။
 
 (ဤအေၾကာင္းကို အက်င့္သီလဆိုင္ရာ အခန္း၌ အက်ယ္ေဖာ္ျပအ့ံ) ဗုဒၶ၏ ဆုံးမနည္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဘယမင္းသားအား မိန္႔ၾကားခ်က္သည္ မွတ္သားဖြယ္ေကာင္း၏ ဗုဒၶက မိမိသည္မမွန္ အက်ိဳးမရွိ သူတစ္ပါးလည္း မႏွစ္လိုေသာစကားကို ေရွာင္ၾကဥ္၏။
 
 လူမ်ားကႏွစ္သက္ေသာ္လည္း မမွန္ အက်ိဳးမရွိေသာစကားကို မေျပာ မွန္၍ လူမ်ားႏွစ္သက္ေသာ္လည္း အက်ိဳးမရွိေသာစကားမ်ိဳးကိုလည္း ေရွာင္ၾကဥ္၏။ သူတစ္ပါးမႏွစ္လိုေသာ္လည္း မွန္၏ အက်ိဳးရွိေသာစကားမ်ိဳးႏွင့္ သူတစ္ပါးလည္းႏွစ္လို မွန္လည္း မွန္၍ အက်ိဳးလည္းရွိေသာ စကားမ်ိဳးကိုကား အခ်ိန္အခါၾကည့္၍ ေျပာသည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။ 
 
(မဇၩိမနိကာယ္ အဘယရာဇကုမာရသုတ္)။
ၾကားနာသူအဖို႔ အက်ိဳးရွိမည့္ တရားစကားဟူသည္ ေလာကီ ၾကီးပြားခ်မ္းသာမွု သို႔မဟုတ္ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ ရရွိမွုကို အက်ိဳးျပဳေသာ စကားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွား၏။ 
 
အခါတစ္ပါး၌ ဗုဒၶသည္ သစ္ရြက္မ်ားကို လက္ဝါးေပၚ၌ တင္ျပ၍ ရဟန္းတို႔အား မိမိလက္ထဲရွိ သစ္ရြက္မ်ားႏွင့္ ႏွဳိင္းစာေသာ္ ေတာထဲရွိ သစ္ရြက္မ်ားမွာ အလြန္မ်ားျပားသက့ဲသို႔ မိမိသိေသာ္လည္း မေဟာဘဲထားေသာတရားမ်ားမွာ အလြန္မ်ားျပားေၾကာင္း သစၥာေလးပါးမွတစ္ပါး အျခားတရားမ်ားမွာ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း တရားမ်ား မဟုတ္သျဖင့္ မေဟာဘဲထားခ့ဲေၾကာင္း မိန္႔ၾကား၏။ 
 
 (မဟာဝဂၢသံယုတ္ သႎသပါသုတ္)။ ပရဗုိဇ္တို႔ ေမးေလွ်ာက္ေသာ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ႏွင့္ လုံးဝမသက္ဆိုင္ေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို ေျဖေတာ္မမူေခ်။ ဆင္းရဲဒုကၡမွ လြတ္ေျမာက္မွုအတြက္ သိသင့္သိထိုက္ေသာ တရားကိုမူ ဆရာစားမခ်န္ဘဲ (ဝါ)ဘာမွ် ျခြင္းခ်န္မထားဘဲ ေဟာၾကားခ့ဲေၾကာင္း မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္၌ မိန္႔ၾကား၏။ 
 
ရဟန္းတို႔ ေလာက၌ မိန္းမတို႔သည္လည္းေကာင္း ပုဏၰားတို႔၏ အတတ္ပညာသည္လည္းေကာင္း မိစၦာအယူမ်ားသည္လည္းေကာင္း လွ်ဳ႕ိဝွက္ေသာသေဘာရွိ၏။ လျပည့္ဝန္း ေနဝန္းႏွင့္ ငါဘုရား၏ တရားမွာကား လွ်ဳ႕ိဝွက္ျခင္းမရွိဘဲ ပြင့္လင္းေသာ သေဘာရွိ၏။ (အဂၤုတၱရ တိကနိပါတ္ ပဋိစၦႏၷသုတ္)။ သူတစ္ပါး မႏွစ္လိုေသာ စကားမ်ိဳးကို ဗုဒၶအထူးေရွာင္ၾကဥ္ေလ့ ရွိျခင္းသည္ ဗုဒၶေဒသနာမ်ား၌ ထင္ရွား၏။
 
 မိမိ၏ သဗၺညုတဥာဏ္မွာ လူအမ်ားထင္သက့ဲသို႔ ဘာမဆို အျမဲထာဝရ သိေနေသာ ဥာဏ္မ်ိဳးမဟုတ္ေၾကာင္း အတိအလင္း ဖြင့္ဟမိန္႔ၾကားခ့ဲေသာ္လည္း (ဆိုင္ရာသုတၱန္ကို ဗုဒၶကိုးကြယ္မွု အခန္း၌ ေဖာ္ျပပါအ့ံ။) ဗုဒၶသည္ ထိုဥာဏ္မ်ိဳးရွိသည္ဆိုေသာ အျခားဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို မည္သိုမွ် ေဝဖန္ျခင္း မျပဳေခ်။ ျဗာဟၼဏတစ္ဦးက ပူရာဏကႆပႏွင့္ နာဋပုတၱတို႔က သူတို႔မွာ သဗၺညုတဥာဏ္ ရရွိသည္ဆိုေသာစကား မွန္ပါသေလာဟု ေမးရာ ဗုဒၶက မည္သို႔မွ် ေျဖေတာ္မမူေခ်။ 
 
(အဂုၤတၱရနိကာယ္ နဝကနိပါတ္ ေလာကာယတိက ျဗာဟၼဏသုတ္)။ အျခားလူတစ္ဦးက မကၡလိေဂါသာလႏွင့္ နာဋပုတၱတို႔သည္ သူတို႔ေၾကျငာသည့္အတိုင္း တရားအားလုံးကို သိၾကပါသေလာ ဟုေမးေသာအခါ၌လည္း ဗုဒၶက သင္၏ ေမးခြန္းသည္ မသင့္ေလွ်ာ္ေခ်။ သင္၏ ေမးစကားကို ထားဘိေလာ ဆို၍ မိမိ၏ တရားကိုေဟာ၏။ 
 
(မဇၩိမနိကာယ္ စူဠသာေရာပမသုတ္)။
 
 (----ဆက္ရန္)
{ဦးေအးေမာင္}
 

No comments:

Post a Comment