အရွင္သီလာနႏၵာဘိဝံသ၏ အဘိဓမၼာသင္တန္းပို႔ခ်ခ်က္မ်ား
၀ီထိမုတ္ပိုင္း၊ ကမၼစတုကၠ, အကုသိုလ္၀စီကံ ၄ ပါး၊ မေနာကံ ၃ ပါး
၀စီကံ ၄ ပါးတဲ့၊ ၀စီဆိုတာ ႏႈတ္၊ ႏႈတ္မွာျဖစ္တဲ့ ကံ ၄ ပါးတဲ့၊ ခုနကာယဒြါရေျပာသလိုပဲ အခုလည္း ၀စီဒြါရလို႕ ေျပာရမယ္၊ ၀စီဒြါရဆိုတာ အမွန္ေတာ့ စကားေပ့ါ၊
စကားေျပာတဲ့အခါက်ေတာ့ ခုန ၀စီ၀ီရိယဆိုတာ ရိွတယ္၊ အဲဒီ ၀ီရိယပါလို႕ ကိုယ္ေျပာတဲ့စကား သူနားလည္၊ သူေျပာတဲ့စကား ကိုယ္နားလည္တာ၊ အဲဒီ ၀စီ ၀ီရိယကို ၀စီဒြါရလို႕ေခၚတယ္၊ အဲဒီ ၀စီဒြါရမွာ ျဖစ္တဲ့ကံကို ၀စီကံလို႕ ေခၚတယ္၊ လြယ္လြယ္မွတ္ထားရင္ေတာ့ စကားနဲ႕ ျဖစ္တဲ့ကံ၊ စကားေျပာျခင္းျဖင့္ ျဖစ္တဲ့ကံ၊ ပါးစပ္နဲ႕ျဖစ္တဲ့ကံေပါ့ေလ၊ ဒါကို ၀စီကံလို႕ေခၚတယ္။
ဒီမွာလည္းပဲ မ်ားေသာအားျဖင့္ ျဖစ္တယ္လို႕ပဲ မွတ္ရမယ္၊ အနည္းအက်ဥ္းအားျဖင့္ ကာယကံမွာလည္း ျဖစ္လိမ့္ဦးမယ္၊ ၀စီကံ ၄ ပါးရိွတယ္၊ (၁) လိမ္လည္ေျပာဆိုျခင္း၊ ပါဠိလို မုသာ၀ါဒ မဟုတ္မမွန္ေျပာဆိုျခင္း၊ ကိုယ္ေျပာတဲ့စကားလံုးရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကို မဟုတ္ဘူးေပါ့၊ အဲသလို မဟုတ္မမွန္ေျပာဆိုတာကို လိမ္လည္ေျပာဆိုတယ္၊ ပါဠိလို မုသာ၀ါဒ။
မုသာ ဆိုတာ ပါဠိစကားလံုး၊ မွားယြင္းတယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ရိွတယ္၊ ၀ါဒ ဆိုတာက စကားေျပာတာ၊ မွားယြင္းစြာေျပာတာ၊ လိမ္လည္ေျပာတာ၊ မဟုတ္မမွန္ေျပာဆိုတာ၊ ဒါကို မုသာ၀ါဒလို႕ေခၚတယ္။
အဲဒီ မုသာ၀ါဒမွာ ကမၼပထေျမာက္တာ ကမၼပထေျမာက္တာကလည္း ရိွေသးတယ္၊ ကမၼပထေျမာက္တဲ့ မုသားက ဘယ္လိုဟာလဲဆိုေတာ့ အဂၤါနဲ႕ျပည့္စံုရမယ္၊ ဘာလဲဆိုေတာ့ မဟုတ္မမွန္တဲ့၀တၳဳျဖစ္ရမယ္၊ ကိုယ္ေျပာတာ မဟုတ္တာျဖစ္ရမယ္၊ ၿပီးေတာ့ မွားယြင္းေစလိုတဲ့ စိတ္ရိွရမယ္၊ လူတစ္ဖက္သား အသိမွားသြားေစလိုတဲ့ စိတ္ရိွရမယ္၊ ၿပီးေတာ့ အဲဒီစိတ္အားေလ်ာ္စြာ အဲဒီေစတနာအားေလ်ာ္စြာ ကိုယ္ႏႈတ္တို႕ျဖင့္ လံု႕လျပဳတာလည္း ျဖစ္ရမယ္၊ အထူးသျဖင့္ ႏႈတ္နဲ႕ေပါ့၊ သူတစ္ပါး အသိမွားသြားတာလည္း ျဖစ္ရမယ္၊ အမွားကို အမွန္လို႕သိရမယ္၊ အမွန္ကို အမွားလို႕ သိရမယ္၊ အဲဒီလို အဂၤါနဲ႕ ၄ပါျပည့္စံုရင္ မုသာ၀ါဒ ျဖစ္တယ္၊ မုသာ၀ါဒ ကမၼပထေျမာက္ၿပီး မျပည့္စံုရင္ ကမၼပထေတာ့မေျမာက္ဘူး၊ ဒါေပမယ့္ မုသာ၀ါဒေတာ့ ျဖစ္ဦးမွာပဲ၊ သူတစ္ပါးမယံုေပမယ့္လည္း လိမ္လည္တာေတြ ျဖစ္ဦးမွာပဲ။
ေကာင္းၿပီ၊ အဲဒီေတာ့ လိမ္လည္ေပမယ့္လည္း သူတစ္ပါးက မယံုဘူးတဲ့၊ ဒီလိုဆိုရင္ ကမၼပထမေျမာက္ဘူးေနာ္၊ ယံုလည္းယံုတယ္၊ လိမ္ၿပီးေတာ့ တစ္စံုတစ္ခုေသာ ကိစၥအတြက္ အက်ဳိးစီးပြားလည္း ပ်က္တယ္ဆိုရင္ ကမၼပထေျမာက္တယ္။
အဲဒီေတာ့ အမွန္အတိုင္းက သူတစ္ပါးအက်ဳိးစီးပြားပ်က္မွ အျပစ္ႀကီးတယ္ ဆိုၾကပါစို႕၊ သူတစ္ပါးက မယံုဘူး၊ အက်ဳိးစီးပြား သိပ္မပ်က္ဘူးဆိုရင္ ဒီေလာက္ အျပစ္မႀကီးဘူး၊ မဟုတ္မမွန္ ေျပာတာေတာ့ ေျပာတာေပါ့၊ အခုေခတ္မွာ white lie ဆိုတာရိွတယ္ မဟုတ္လား၊ သူတစ္ပါးစိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ ေျပာတာမ်ဳိး ဘာမ်ဳိးဟာ မုသာ၀ါဒေတာ့ ေျမာက္တယ္၊ ကမၼပထေျမာက္တဲ့ အျပစ္မက်ဴးဘူး။
အဲဒီေတာ့ တစ္ခါတေလ တဖက္သားလည္း စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ အလြန္အကၽြံႀကီးလည္း မုသားမျဖစ္ေအာင္ ဆိုၿပီးေတာ့ white lie ဆိုတာမ်ဳိးေလးေတြ တစ္ခါတစ္ခါ သံုးၾကရတယ္ေပ့ါ၊ ၿပီးေတာ့ ကိုယ့္ပစၥည္းလာေရာင္းေနရင္ ရိွလ်က္နဲ႕ မရိွဘူးလို႕ ေျပာလိုက္တယ္၊ အဲဒါမ်ဳိးကေတာ့ အျပစ္မႀကီးလွဘူးေပါ့၊ လိမ္တာေတာ့ လိမ္တာပဲ၊ ဘာေၾကာင့္လည္းဆို သူတစ္ပါးအက်ဳိးကို ပ်က္စီးေအာင္ လုပ္တာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႕ေပါ့၊ လိမ္တဲ့အခါမွာလည္း အလိမ္ခံရတဲ့သူရဲ႕ သီလ အလိုက္ အျပစ္အႀကီး အေသးကလည္း ကြာသြားဦးမယ္ေပါ့၊ ဒါက လိမ္လည္္ေျပာဆိုျခင္းတဲ့။
၀စီကံ ၄ ပါးတဲ့ မုသာ၀ါဒ၊ ပိသုဏာ၀ါစာ၊ ဖရုႆ၀ါစာ၊ သမၹပၸလာပတဲ့၊ ၀စီဒုစရိုက္ ၄ပါးလို႕လည္း သံုးတယ္ေနာ္၊ သူတို႕ကို ဒုစရို္က္လို႕ ေခၚတယ္၊ ကာယဒုစရိုက္ ၃ ပါး၊ ၀စီဒုစရုိက္ ၄ ပါး။
အဲဒီ ၀စီ ၄ပါးက ၀စီ ၄ ရပ္လို႕ေခၚတဲ့ ၀စီဒြါရမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ျဖစ္တတ္ေသာေၾကာင့္ ၀စီကံလို႕ ေခၚတယ္၊ ကာယဒြါရမွာလည္း အနည္းငယ္ ျဖစ္ႏိုင္ေသးတယ္ေနာ္။
ေနာက္ မေနာကံ ၃ပါးတဲ့၊ မေနာဆိုတာ စိတ္၊ ဒီေနရာမွာေတာ့ မေနာအရ အကုသိုလ္စိတ္ေပါ့၊ မေနာဒြါရျဖစ္တဲ့ ကံ ၃ပါး ရိွတယ္၊ သူ႕က်ေတာ့ ကာယကံ ၀စီကံ မပါေတာ့ဘူး၊ ကာယဒြါရမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ ၀စီဒြါရမွာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊ မေနာဒြါရမွာသာ စိတ္ထဲမွာသာ ျဖစ္တယ္။
သူ႕အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ ကာယကံ ၀စီကံျဖစ္ႏိုင္တာေပါ့၊ သို႕ေသာ္ သူ႕အတြက္ သက္သက္ကေတာ့ စိတ္ထဲမွာသာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ အဲဒီ မေနာကံက ၃ပါးတဲ့။
ပထမဟာက အဘိဇၥ်ာတဲ့၊ အဘိဇၥ်ာဆိုတာ ျမန္မာစကားလံုးလိုေတာင္ျဖစ္ေနၿပီ၊ အဘိဇၥ်ာအားႀကီးတယ္၊ ဘာတယ္နဲ႕ ေျပာေလ့ရိွတယ္၊ အဘိဇၥ်ာဆိုတာ သူတစ္ပါးစည္းစိမ္ကို မတရားယူလိုမႈတဲ့၊ သူတပါးစည္းစိမ္ကို ျမင္တဲ့အခါ က်ေတာ့ သူတပါးပစၥည္းကို ငါ့ပစၥည္းျဖစ္ရင္ေကာင္းမွာပဲလို႕ အဲဒီလို မတရားယူခ်င္တယ္၊ သာမန္ေတာင္မဟုတ္ဘူးး၊ တကယ့္ကို လိုခ်င္တယ္၊ အဲဒီလိုဟာကို အဘိဇၥ်ာလို႕ ေခၚတယ္။
ဗ်ာပါဒ၊ ဗ်ာပါဒဆိုတာ သူတစ္ပါးပ်က္စီးေသေစရန္ ၾကံစည္မႈတဲ့၊ သူတစ္ပါး ပ်က္စီးေအာင္ၾကံစည္တာ၊ အဲဒါကို ဗ်ာပါဒေခၚတယ္၊ ဗ်ာပါဒမွာ ေဒါသပါတယ္။
အဘိဇၥ်ာရဲ႕အဂၤါကေတာ့ သူတပါးဥစၥာျဖစ္ျခင္းအေပၚ မိမိဥစၥာျဖစ္လိုျခင္း၊ အခုဗ်ာပါဒက်ေတာ့ ေဒါသထြက္စရာ သတၱ၀ါျဖစ္စရာျဖစ္ျခင္းရယ္၊ သူ႕ရဲ႕ပ်က္စီးမႈကို ၾကံစည္ျခင္းရယ္၊ အဲဒါ ဗ်ာပါဒတဲ့။
(၃) မိစၦာဒိ႒ိ အယူမွားမႈတဲ့၊ မွားေသာအယူရိွတဲ့အခါ ဗုဒၶဘာသာအေနနဲ႕ ဗုဒၶဘာသာဘက္က ၾကည့္ၿပီး မွားတယ္လို႕ ဆိုရမွာေပါ့ေလ၊ မွားေသာအယူ။
မွားေသာအယူဆိုတာ ဘယ္လိုဟာေတြတုန္းတဲ့၊ ေလာကမွာ ေတြ႕ျမင္ေနတဲ့ အရာ၀တၳဳေတြြ ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါေတြ ျမဲတယ္လို႕ ယူတာမ်ဳိး၊ ခ်မ္းသာတယ္လို႕ ယူတာမ်ဳိး၊ အတၱလို႕ဆိုတဲ့အသက္ေကာင္ ၀ိညာဥ္ေကာင္ေလး ရိွတယ္လို႕ ယူတာမ်ဳိး စသည္ေပါ့၊ အဲသလို ယူတာမ်ဳိးကို မိစၦာဒိ႒ိ ေခၚတယ္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ရုပ္၊ ေ၀ဒနာ၊ သညာ၊ သခၤါရ၊ ၀ိညာဥ္ ဆိုတဲ့ ခႏၶာငါးပါးကို အတၱလို႕ စြဲလမ္းတဲ့ သကၠာယဒိ႒ိမ်ဳိး၊ တျခားအယူမွားတာေတြ မွန္သမွ်ကို မိစၦာဒိ႒ိလို႕ ေခၚတယ္။
အဲဒီေတာ့ မိစၦာဒိ႒ိဆိုတာ စိတ္ပိုင္းတုန္းက ဒိ႒ိဂတ သမၸယုတၱ၊ မိစၦာဒိ႒ိနဲ႕ယွဥ္တယ္ဆိုတာ ေျပာခဲ့တယ္၊ ၿပီးေတာ့ ကံ ကံ၏အက်ဳိး မရိွဘူး၊ ဒါေတြလည္း လာလိမ့္မယ္။
ေကာင္းၿပီ၊ အဲဒီမိစၦာဒိ႒ိက အမ်ဳိးမ်ဳိးရိွေသာ္လည္းပဲ ဒီမွာ အေရးတႀကီးမွတ္ဖို႕က ၃ ခု ရိွတယ္။
ပထမ နတၳိက ဒိ႒ိတဲ့၊ ဒုတိယ အေဟတုက ဒိ႒ိ၊ တတိယက အကိရိယ ဒိ႒ိ။
နတၳိကဒိ႒ိဟာ အက်ဳိးကို တားျမစ္တယ္ူ၊ အက်ဳိးကို ပယ္တယ္၊ အက်ဳိးမရိွဘူးတဲ့၊ မင္းလုပ္သမွ်ဟာေတြ အက်ဳိးဘာမွ မရဘူးလို႕ အဲသလို အက်ဳိးကိုပယ္တဲ့ ဒိ႒ိမ်ဳိးကို နတၳိကဒိ႒ိလို႕ ေခၚတယ္။
ဘာလုပ္လုပ္အက်ဳိးမရိွဘူး၊ ေကာင္းတာလုပ္လည္း ေကာင္းက်ဳိးမရိွဘူး၊ မေကာင္းတာလုပ္လည္းး မေကာင္းက်ဳိးမရိွဘူး၊ အဲသလိုေျပာတဲ့ ဒိ႒ိမ်ဳိးကို နတၳိကဒိ႒ိတဲ့။
ေကာင္းမႈ မေကာင္းမႈတို႕ရဲ႕ အက်ဳိးေပး အက်ဳိးဆက္ဆိုတာ မရိွဘူး။
အေမဆိုတာလည္း မရိွဘူးး၊ အေမ့ဂုဏ္ေက်းဇူးေတြ ဘာေတြလည္း မရိွဘူး။
အေဖဆိုတာလည္းမရိွဘူး။
ဒီေလာက ေနာက္ေလာကကို ကိုယ္တိုင္သိၿပီး ေျပာေဟာႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ရဟန္း၊ ပညာရိွ၊ ပုဏၰားတို႕ ဆိုတာလည္း မရိွဘူးတဲ့ဆိုေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ဒီဘ၀ေနာက္ဘ၀ေတြကို သိၿပီး ေဟာေျပာတယ္ ဆိုတာလည္း မယံုဘူးေပါ့။
အခုေခတ္ဆိုရင္ ရုပ္၀ါဒသမားေတြမွာ ဒီအယူရိွတယ္ေပါ့၊ ေကာင္းတာလုပ္လည္းပဲ အေရးမႀကီးဘူး၊ မေကာင္းတာလုပ္လည္းပဲ အေရးမႀကီးဘူး၊ ဒါဟာ နတၳိက ဒိ႒ိတဲ့။
ဒါေၾကာင့္ နတၳိကဒိ႒ိဟာ ဘယ္လိုပယ္သလဲလို႕ေျပာရင္ အက်ဳိး၀ိပါက္ကို ပယ္တယ္၊ အက်ဳိးကိုပယ္ရင္း အေၾကာင္းကိုလည္း ပယ္ရာေရာက္တာပဲ၊ အက်ဳိးမရိွဘူးဆိုရင္ အေၾကာင္းလည္းမရိွဘူးဆိုရာေရာက္ေတာ့ အမွန္ကေတာ့ ႏွစ္ခုလံုး ပယ္ရာေရာက္တာပဲ၊ သို႕ေသာ္ ပဓာနအားျဖင့္ေတာ့ သူက အက်ဳိးကိုပယ္တယ္။
အေဟတုက ဒိ႒ိက အေၾကာင္းလညး္ မရိွဘူး၊ အက်ဳိးလည္း မရိွဘူး၊ ႏွစ္ခုစလံုးပယ္တာ။
သတၱ၀ါေတြ ျဖစ္လာဖို႕ရာအေၾကာင္း မရိွဘူး၊ သတၱ၀ါေတြ ညစ္ႏြမ္းဖို႕လည္း အေၾကာင္းလည္းမရိွဘူး၊ အေၾကာင္းမရိွပဲနဲ႕လညး္ သတၱ၀ါေတြ ျဖစ္လာရတယ္၊ ဒီလို ယူဆတာမ်ဳိးကို အေဟတုက ဒိ႒ိလို႕ ေခၚတယ္။
ဒါျဖင့္ စိတ္ဓာတ္စင္ၾကယ္ဖို႕ရန္ ကမၼ႒ာန္းထိုင္ဖို႕လည္း မလိုဘူးး၊ စိတ္ဓာတ္ ညစ္ႏြမ္းဖို႕ရန္ ဘာမွလည္း လုပ္ေနစရာမလိုဘူး၊ အေၾကာင္းမဲ့ပဲ စိတ္ဓာတ္ညစ္ႏြမ္းမႈ ျဖစ္မယ္၊ အေၾကာင္းမဲ့ပဲ စိတ္ဓာတ္စင္ၾကယ္မႈ ျဖစ္မယ္ေပါ့ေလ။
အေၾကာင္းမရိွပဲ အေထာက္အပံ့မရိွပဲ လူေတြဟာ စင္ၾကယ္သြားမယ္၊ ညစ္ႏြမ္းသြားမယ္၊ အဲဒီလို ယူဆတဲ့ အယူမ်ဳိးကို အေဟတုကဒိ႒ိတဲ့၊။
ေဟတုဆိုတာ အေၾကာင္းမဲ့၊ အေဟတုဆိုတာ အေၾကာင္းမရိွဘူးဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္ပဲ၊ သို႕ေသာ္ ဒီေနရာမွာ အေဟတုက ဒိ႒ိက အေၾကာင္းေကာ အက်ဳိးပါ မရိွဘူးလို႕ ယူဆတဲ့ ဒိ႒ိပဲ၊ ဒီဒိ႒ိမ်ဳိး ယူခဲ့တဲ့ ဒိ႒ိဆရာႀကီးေတြ ျမတ္စြာဘုရားလက္ထက္မွာလည္း ရိွခဲ့ပါတယ္၊ ဒီမွာလည္းပဲ အေၾကာင္းေရာ အက်ဳိးေရာ မရိွဘူးလို႕ ပယ္တာနဲ႕ အတူတူပါပဲ။
ေကာငး္ၿပီ၊ ေနာက္တစ္ခုက ဘာလဲ၊ အကိရိယဒိ႒ိတဲ့၊ အကိရိယဒိ႒ိဆိုတာ အ ကံဆိုေတာ့ ကံကိုပယ္တယ္ေပါ့၊ ဘာလုပ္လုပ္ ကံမျဖစ္ဘူးး၊ အကုသိုလ္လုပ္လည္း အကုသိုလ္ကံကေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ ကုသိုလ္လုပ္လည္း ကုသိုလ္ကံ မျဖစ္ႏိုင္ဘူး၊ ဒီလိုေကာင္းမႈျပဳေသာ္လည္း ေကာင္းမႈမျဖစ္ဘူး၊ မေကာင္းမႈျပဳေသာ္လည္း မေကာင္းမႈ မျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႕ ယူတဲ့ အယူ၀ါဒမ်ဳိးကုိ အကိရိယဒိ႒ိ။
ဒီမွာလည္းပဲ အေၾကာင္းမရိွဘူးလို႕ပယ္ရင္ အက်ဳိး(တကယ္ကေတာ့)မရိွဘူး ဆိုတာနဲ႕ အတူတူပါပဲ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ ဒီမွာလည္း အကိရိယဒိ႒ိက အေၾကာငး္ေရာ အက်ဳိးေရာ ပယ္တာပါပဲ။
အဲဒီေတာ့ ဒိ႒ိ ၃ ခုလံုးဟာ အေၾကာင္းေရာ အက်ဳိးေရာ ပယ္တာခ်ည္းပဲ၊ သို႕ေသာ္ ပဓာနအားျဖင့္ ေျပာမယ္ဆိုရင္ နတၳိကဒိ႒ိက အက်ဳိးပယ္တယ္၊ အေဟတုကဒိ႒ိက အေၾကာငး္အက်ဳိးႏွစ္မ်ဳိးလံုးပယ္တယ္၊ အကိရိယဒိ႒ိက ကံအေၾကာင္းကို ပယ္တယ္လို႕ ဒီလိုဆိုရတယ္။
ေကာင္းၿပီ၊ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀ပါး၊ ကာယကံ ၃ပါး၊ ၀စီကံ ၄ ပါး၊ မေနာကံ ၃ ပါး၊ ဒါကို ေကာင္းေကာင္းမွတ္မိေအာင္ ႀကိဳးစားၾက၊ ဒုစရိုက္ ၁၀ပါး ဆိုတာလည္း ဒါပဲ၊ အလကားေနရင္း ဒုစရုိက္၊ ဒုစရိုက္ေျပာေျပာေနတယ္၊ ဒုစရိုက္ဘာလဲဆိုရင္ မေျပာတတ္ၾကဘူးး။
ေကာင္းၿပီ၊ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀ပါး၊ ကာယကံ ၃ပါး၊ ၀စီကံ ၄ပါး၊ မေနာကံ ၃ပါး။ အဲဒီ ကံ ၁၀ပါးမွာ ဘယ္ကံဟာ ဘာအေျခခံျဖစ္သလဲဆိုေတာ့ သူ႕အသက္သတ္ျခင္းဟာ ေဒါသ အေျခခံၿပီးေတာ့ ျဖစ္တယ္၊ သူ႕ဥစၥာခိုးတာက ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ တစ္ခါတေလ အျမင္ကတ္လို႕ သူဥစၥာခိုးတာလည္း ရိွေသးတာကိုး၊ အထူးသျဖင့္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆိုရင္ ဟုိအိမ္ကဟာ ဒီအိမ္ေရႊ႕နဲ႕။
ကာမဂုဏ္တို႕ျဖင့္ မွားယြင္းစြာက်င့္ျခင္း၊ ဒါကေတာ့ အေၾကာင္းထင္ရွားတယ္၊ ေလာဘေၾကာင့္ပဲလိမ္ေျပာတာ၊
ေလာဘေၾကာင့္လည္း လိမ္တယ္၊ ေဒါသေၾကာင့္လည္း လိမ္တယ္၊ ကုန္းတိုက္တာအတူတူပဲ၊ ၾကမ္းတမ္းတဲ့စကားကေတာ့ ေဒါသေၾကာင့္ေပါ့၊ သိမ္ဖ်င္းတဲ့စကား ေျပာဆိုတာဟာ ေလာဘေၾကာင့္လည္း ေျပာႏိုင္တယ္၊
ေဒါသေၾကာင့္လည္း ေျပာႏိုင္တယ္၊ အဘိဇၥ်ာ၊ ေလာဘေသခ်ာတယ္၊ ဗ်ာပါဒ ေဒါသေသခ်ာတယ္၊ မိစၦာဒိ႒ိ၊ ေလာဘေၾကာင့္ ဒါက အေျခခံတာကို ေျပာျပတာ။
ေကာင္းၿပီ၊ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀ ပါးကို နားလည္သြားၿပီ၊ ဒီ ၁၀ ပါးထဲမွာ အရက္ေသာက္တာပါတာ မေတြ႕ဘူး၊ မပါဘူး၊ ဒါျဖင့္ အရက္ေသာက္တာ ဒုစရိုက္ မဟုတ္ဘူးလို႕ တခ်ဳိ႕က အဲသလို စကားကပ္တာေပါ့၊ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀ ပါးထဲ အရက္ေသာက္တာမပါလို႕ ကိစၥမရိွဘူးေပါ့။
အဲဒီေတာ့ အရက္ေသာက္တယ္ဆိုတာ ရသတဏွာ မဟုတ္ဘူးလား၊ အရသာတည္းဟူေသာ ကာမဂုဏ္မွာ မွားယြင္းစြာက်င့္တာ၊ အရသာကို အလြဲသံုးစားက်င့္တာ၊ ဒါေၾကာင့္မို႕ အရက္ေသာက္ျခင္းသည္လည္း တတိယကာမဂုဏ္တို႕၌ မွားယြင္းစြာ က်င့္ျခင္းဆိုတဲ့ ကာေမသုမိစၦာစာရထဲမွာ ထည့္ၿပီးေတာ့ ယူရမယ္လို႕ က်မ္းဂန္ေတြမွာ ဆိုတယ္။
အရက္ေသာက္တာဟာ ကမၼပထေျမာက္သလား၊ မေျမာက္ဘူးလား ဆိုတာမွာ အယူအမ်ဳိးမ်ဳိးရိွတယ္၊ အခ်ဳိ႕ကလည္း အရက္ေသာက္ရင္ ကမၼပထေျမာက္တယ္၊ တခ်ဳိ႕ကလည္း အရက္ေသာက္တာ ကမၼပထမေျမာက္ဘူး၊ ဒီလိုဆိုတယ္။
အဲဒီေတာ့ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ေရးတဲ့ က်မ္းစာအရ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ ဆရာေတာ္က ေတာ့ ကမၼပထမေျမာက္ဘူးဆိုတဲ့ဘက္က သူကေနတယ္၊ ဒါက က်မ္းဂန္ေတြၾကည့္ၿပီးဆိုရတာ။
အဲဒီေတာ့ ကမၼပထမေျမာက္ေပမယ္လို႕ အျပစ္ႀကီး မႀကီးက်ေတာ့ တစ္မ်ဳိးစီ သြားလိမ့္မယ္၊ တစ္ခါတေလ ကမၼပထမေျမာက္ပဲနဲ႕ အျပစ္ႀကီးေနတာရိွတယ္၊ တစ္ခါတေလ ကမၼပထေျမာက္ၿပီး အျပစ္မႀကီးတာလည္း ရိွတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ဒီမွာလည္း ႏႈိင္းခ်ိန္ၿပီး ယူရမယ္တဲ့။
အဲဒီေတာ့ အရက္ကို ဘယ္လိုအေၾကာင္းေၾကာင့္ျဖစ္ျဖစ္ ေသာက္မိရင္ မူးယစ္လာမယ္၊ ရီေ၀လာမယ္၊ အဲဒီအခါမွာ ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္ဖို႕ အလြန္ခဲယဥ္းတယ္၊ အဘိဓမၼာသေဘာအရ စဥ္းစားၾကည့္၊ ေမာဟ ဖံုးလႊမ္းလာတယ္၊ အဲသလို ေမာဟနဲ႕ယွဥ္တဲ့စိတ္ အျဖစ္မ်ားလာေတာ့ အကုသိုလ္စိတ္ပဲ ျဖစ္ႏိုင္ေတာ့တယ္။
သုရာေမရယ မစၦာပမာဒ႒ာန ပမာဒဆိုတာ ေမ့ေလ်ာ့ျခင္း၊ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈတို႕၌ ေမ့ေလ်ာ့ျခင္း၊ ဌာနဆိုတာက အေၾကာင္း။
အဲဒါေၾကာင့္မို႕ ငါက အရက္ေသာက္ရံုေသက္တာပါ၊ အရက္ေသာက္ၿပီး အိပ္တာပါပဲ၊ ဘာမွမလုပ္ပါဘူး ဆိုေပမယ္လို႕ အျပစ္ကေတာ့ ရိွသေလာက္ ရွိတာပါပဲ၊ အျပစ္ႀကီးသလားဆိုေတာ့ ႀကီးမယ္ေတာ့ မဟုတ္ေပဘူး၊ သီလအေနနဲ႕ ငါးပါးသီလ ယူထားရင္ေတာ့ ပ်က္မွာပဲ၊ အရက္ေသာက္တာကိုး။
ေသာက္ၿပီးေတာ့ ဒုစရိုက္မႈေတြ ဆက္လုပ္မယ္ဆိုရင္ ဒုစရိုက္လုပ္လို႕ အက်ဳိးေပးႏိုင္မယ့္ အကုသိုလ္ေတြရေအာင္ သူက အေျခခံလုပ္ေပးတာ၊ အေထာက္အပံ့လုပ္ေပးတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သူလည္းပဲဆိုးတာပဲ။
ဒါေၾကာင့္မို႕ အေကာင္းဆံုးကေတာ့ ေရွာင္ႏိုင္တာဟာ အေကာင္းဆံုးပဲ၊ မေရွာင္ႏိုင္လို႕ ေသာက္မိရင္ေတာ့ သီလကေတာ့ ပ်က္တာပဲ၊ သူခ်ည္းသက္သက္က အပါယ္က်ခ်င္မွက်မယ္၊ ဒါေပမယ့္ စြဲစြဲလန္းလန္း ျဖစ္လာရင္ ေသာက္လာရင္ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားေဟာ
တဲ့အတိုင္းက်မွာပဲ။
ဒါေၾကာင့္မို႕ ကိုယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ေအာင္ က်င့္မယ့္ပုဂၢိဳလ္ေတြ အေနနဲ႕ကေတာ့ အရက္လည္းပဲ ေရွာင္သင့္တယ္၊ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀ပါးကိုဆိုလည္း အတတ္ႏိုင္ဆံုး ေရွာင္သင့္တယ္။
အဲဒီ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀ပါးကို အဘိဓမၼာသေဘာတရားအရ ေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ အကုသို္လ္စိတ္ ၁၂ပါးပါ။ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂ပါးထဲက တစ္ပါးပါးနဲ႕ ျပဳလုပ္ရတယ္၊ ပါဏာတိပါတဆိုရင္ ေဒါသမူစိတ္နဲ႕ျပဳလုပ္လိမ့္မယ္၊ အဒိႏၷာဒါနဆိုရင္ ေလာဘမူစိတ္နဲ႕ ျပဳလုပ္လိမ့္မယ္၊ အဲသလိုေပါ့။
ကာေမသုမိစၦာစာရဆိုရင္ ေလာဘမူနဲ႕လည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊ ေဒါသနဲ႕
လည္းျဖစ္ခ်င္ျဖစ္ႏိုင္တယ္ေပါ့။
အဲသလို စိတ္တို႕အေနနဲ႕ေျပာမယ္ဆိုရင္ အကုသလကမၼပထတရား ၁၀ပါးဟာ အကုသိုလ္စိတ္ ၁၂ ပါးပဲ၊ အဲဒါက အကုသိုလ္။
အဲဒီအကုသလကမၼပထတရား ၁၀ပါးကို ထပ္ၿပီးေျမာက္ပြားၿပီးေတာ့ ၄၀ လုပ္တယ္ ဆိုတာလည္း ရိွေသးတယ္၊ ၄၀ ဆိုတာ အမ်ဳိးမ်ဳိးေပါ့၊ ကာယကံ၊ ၀စီကံ၊ မေနာကံရိွတယ္မဟုတ္လား၊ အဲဒီမွာ ဆိုပါေတာ့ ေျမာက္ပြားတဲ့အခါ ပုဗၺေစတနာ၊ မုဥၥေစတနာ၊ အပရေစတနာနဲ႕ ေျမာက္ရင္ ၃၀ ျဖစ္တယ္။
ပုဗၺေစတနာက မလုပ္မီေစတနာ၊ မုဥၥဆိုတာက လုပ္ဆဲေစတနာ၊ အပရေစတနာဆိုတာက လုပ္ၿပီးေစတနာ၊ အဲဒီလို ေျမာက္ရံုနဲ႕ ၃၀ ျဖစ္တယ္တဲ့။
ေနာက္တစ္နည္းကေတာ့ ကိုယ္တိုင္တိုက္တြန္း၊ ခ်ီးမြမ္းစိတ္တူ၊ ပြာျပန္မူ၊ မွတ္ယူေလးဆယ္ကံ တဲ့၊ လယ္တီဆရာေတာ္ေရးထားတာ။
ကိုယ္တိုင္ျပဳျခင္းတဲ့၊ ပါဏာတိပါတကံျဖစ္တဲ့သူမ်ား အသက္သတ္တာေကာင္းတယ္ေဟ့၊ သူ႕ဥစၥာခိုးတာေကာင္းတယ္ေဟ့လို႕ ဒီလိုတိုက္တြန္းတာ၊ ကိုယ္တိုင္ျပဳတာရယ္၊ သူမ်ားကို တိုက္တြန္းေစခိုင္းတာရယ္၊ ခ်ီးမြမ္းတယ္ဆိုတာက သူမ်ားျပဳလုပ္ခ်င္လာေအာင္ ေျပာျပတာ၊ စိတ္တူတယ္ဆိုတာက သူမ်ားက ဒီကိစၥလုပ္ေတာ့မယ္ လာေျပာရင္ သေဘာတူလိုက္တယ္၊ အဲသလို အကုသိုလ္ကမၼပထတရား ၁၀ပါးကို ၄ မ်ဳိးနဲ႕ ေျမွာက္ရင္ ၄၀ ျဖစ္ႏိုင္တာပဲတဲ့၊ အကုသိုလ္အမ်ဳိးမ်ဳိးကို ခြဲျခားေရတြက္ ျပတာ ဒုစရိုက္အမ်ဳိးမ်ဳိး ရိွတဲ့အေၾကာင္းေပါ့။
အဲသလို ဒုစရိုက္အမ်ဳိးမ်ဳိးရိွရာမွာ ပါဏာတိပါတရယ္၊ ဖရုႆ၀ါစာရယ္၊ ဗ်ာပါဒရယ္၊ ဒီ ၃ ခုက ေဒါသမူလေၾကာင့္ျဖစ္တယ္။
ကာေမသုမိစၦာစာရရယ္၊ အဘိဇၥ်ာရယ္၊ မိစၦာဒိ႒ိရယ္၊ သူက ေလာဘမူလရိွတဲ့စိတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္၊ က်န္တာေတြကေတာ့ ၂ မ်ဳိးလံုးေၾကာင့္ျဖစ္တယ္၊ စိတ္တို႕ အျမင္အားျဖင့္ ေျပာမယ္ဆိုရင္ ဒါေတြဟာ အကုသိုလ္ ၁၂ပါးပဲ။
ေကာင္းၿပီ၊ ဒါက အကုသိုလ္ကံ။ ေနာက္တစ္ခု ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကံကို သြားၾကစို႕။
ဆက္လက္ေဖာ္ျပေပးပါမည္။
ကိုယ္စိတ္ခ်မ္းေျမ႕တရားေတြ႕ၾကပါေစ။
ေမတၱာျဖင့္
TNO
http://buddhismworld.ning.com/profiles/blogs/6371237:BlogPost:420977
No comments:
Post a Comment