
ဝိပႆနာဆိုတာဘာလဲ
◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦
ဝိပႆနာဆိုတာ -
ပညတ္ေတြကိုခြာျပီး ပရမတ္ေတြရဲ႕ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱသေဘာေတြကိုသိေအာင္
လုပ္တာ ဝိပႆနာ၊
ရုပ္ေတြ နာမ္ေတြရဲ႕ ျဖစ္ပ်က္ကို ျမင္ေအာင္ၾကည့္တာ ဝိပႆနာ၊
ခႏၶာအရွိနဲ႔ ဉာဏ္အသိကို ကိုက္ေအာင္လုပ္တာ ဝိပႆနာ၊
ေရွ႕ကျဖစ္ပ်က္ ေနာက္က မဂ္လိုက္တာ ဝိပႆနာ၊
အေသကို အရွင္နဲ႔ၾကည့္တာ ဝိပႆနာ။ ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ခ်မ္းေျမ႕ဆရာေတာ
ရဲ႕ အဆိုအမိန္႔အရ ရုပ္နာမ္မွာ ျဖစ္ေနတဲ့သေဘာေတြကို ျဖစ္ေနတဲ့အတိုင္း၊ ရွိေန
တဲ့သေဘာေတြကို ျဖစ္ေနတဲ့အတိုင္း၊ ရွိေနတဲ့အတိုင္း သတိနဲ႔ေစာင့္ရႈတာဟာ သ
တိပ႒ာန္ ဝိပႆနာပဲ။
မဇၩမပဋိပဒါ အလယ္လမ္းအက်င့္ပါပဲ။ အဲဒါ မဂၢင္ရွစ္တန္ အက်င့္မွန္ပါပဲ။ အတို
ခ်ဳပ္အေနနဲ႔ေျပာမယ္ဆိုရင္ ...
အထူးၾကည့္တာ ဝိပႆနာ။
အထူးၾကည့္ေတာ့ အထူးသိတာေပါ့။ သမားရိုးက်ၾကည့္တာမဟုတ္ဘူး။ ဝိပႆ
နာမ်က္လံုးနဲ႔ၾကည့္တာ။ သမာရိုးက်ၾကည့္ရင္ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ၊ ပုဂၢိဳလ္၊ သတၱဝါ
ျမင္မယ္။ သူေဌး၊ ဆင္းရဲသားျမင္မယ္။
အထူးၾကည့္ေတာ့ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ၊ ပုဂၢိဳလ္၊ သတၱဝါမဟုတ္ဘူး။ သူေဌး၊ ဆင္း
ရဲသား မဟုတ္ဘူး။ ရုပ္ေတြ နာမ္ေတြပဲ အထူးၾကည့္ေတာ့ အထူးျမင္တယ္။ရုပ္
ေတြနာမ္ေတြရဲ႕ ့ျဖစ္ပ်က္ကိုျမင္လာတယ္။ အဲဒါကို ဝိပႆနာလို႔ေခၚတယ္။
ေယာဂီအသစ္ေတြကေတာ့ နားလည္မွာ မဟုတ္ေသးဘူး။ ရုပ္ေတြနာမ္ေတြနဲ႔ ရႈပ္
ယွက္ခတ္ေနတာပဲ။ ဘာေတြမွန္းလည္း မသိဘူး။ ခက္ခဲလိုက္တာဆိုျပီး အားမ
ငယ္နဲ႔ေနာ္။ တရားနာရင္း နာရင္းနဲ႔ သိသင့္သိထိုက္တာေတြကို တျဖည္းျဖည္းသိ
လာလိမ့္မယ္။ေဝါဟာရေတြရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကိုသိရင္ နားလည္သြားမွာပဲ။ ဝိပႆနာအေၾကာင္းကို
ဘာမွ်မသိေသးတဲ့ ေယာဂီအသစ္ေတြ အေနနဲ႔ ပထမဆံုး ...
ပညတ္နဲ႔ ပရမတ္ကို ကြဲကြဲျပားျပားသိရမယ္။
ရုပ္ေတြ နာမ္ေတြကို က်က်နန နားရွင္းေအာင္ သိရမယ္။ ဒါမွ ဝိပႆနာဆိုတာ
ဘာလဲဆိုတဲ့အဓိပၸါယ္ကို သေဘာေပါက္မယ္။ နားလည္မယ္။
ပညတ္ဆိုတာက တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး နားလည္ေအာင္ သတ္မွတ္ထားတဲ့ နာမည္ေတြ
ကိုေခၚတာ၊ အမွန္တကယ္မရွိဘူး။ ဥပမာ- ေခါင္း၊ ခါး၊ ေျခ၊ လက္၊ ေယာက္်ား၊ မိန္း
မ၊ အိမ္၊ ေက်ာင္း၊ ကား၊ ရထား စသည္အားျဖင့္ လူအမ်ိဳးမ်ိဳးက ေဝါဟာရအမ်ိဳးမ်ိဳး
နဲ႔ေခၚေနတာ၊ ေျပာေနတာအားလံုးဟာ ပညတ္ေတြပဲ။
ပရမတ္ ဆိုတာက်ေတာ့ အမွန္တကယ္ရွိတဲ့ သဘာဝတရားကို ဆိုလိုတာ။ သ
ေဘာမွ်ပဲ။ မ်က္စိနဲ႕လည္း မျမင္ရဘူး။ ပံုသဏၭာန္လည္း မရွိ၊ အေလးခ်ိန္လည္းမရွိ၊
ထုထည္လည္း မရွိလို႔ ဆုပ္ကိုင္လို႔လည္း မရဘူး။ အမႈန္ေလးေတြလည္း မဟုတ္
ဘူး၊ မီးခိုးလိုလည္းမဟုတ္ဘူး။ သေဘာေလးပဲ။ ဥပမာ-လႈပ္တဲ့သေဘာ၊ နာတဲ့သ
ေဘာ၊ ၾကားတဲ့သေဘာေတြဟာ ပရမတ္ပဲ။
ပရမတ္တရားက စိတ္၊ ေစတသိက္၊ ရုပ္၊ နိဗၺာန္ဆိုျပီး(၄)ပါးရွိတယ္။ စိတ္နဲ႔ ေစတ
သိက္ကို ေပါင္းျပီး နာမ္လို႔ေခၚတယ္။
နာမ္ရဲ႕သဘာဝတရားက ...
သိတတ္တဲ့သေဘာ၊ ညႊတ္တတ္တဲ့သေဘာ၊
ရုပ္ရဲ႕သဘာဝတရားက ...
ေဖာက္ျပန္ေျပာင္းလဲတတ္တဲ့သေဘာ၊ မသိတဲ့သေဘာ၊
အၾကမ္းအားျဖင့္ ရုပ္ဆိုတာ ပထဝီ၊ အာေပါ၊ ေတေဇာ၊ ဝါေယာဆိုတဲ့ ဓာတ္ၾကီး
ေလးပါးအေပါင္းအစုပါပဲ၊ လက္ေတြ႔ရႈမွတ္တဲ့အခါ ဓာတ္ၾကီးေလးပါးရဲ႕ ပရမတ္သ
ေဘာေတြကို ရႈမွတ္ရမွာ။
ပထဝီဓာတ္ရဲ႕ ပရမတ္သေဘာက-
မာမႈသေဘာ၊ ေပ်ာ့မႈသေဘာ။
အာေပါဓါတ္ရဲ႔ ပရမတ္သေဘာက-
ေလးမႈသေဘာ၊ ဖြဲ့စည္းမႈသေဘာ၊ ယိုစီးမႈသေဘာ။
ေတေဇာဓာတ္ရဲ႕ ပရမတ္သေဘာက-
ပူမႈသေဘာ၊ ေအးမႈသေဘာ၊ ေပါ့မႈသေဘာ။
ဝါေယာဓာတ္ရဲ႕ ပရမတ္သေဘာက-
တြန္းကန္တဲ့သေဘာ၊ ေတာင့္တင္းတဲ့သေဘာ၊ လႈပ္ရွားတဲ့သေဘာ၊။
ရုပ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဒီေလာက္ေတာ့သိထားရမယ္။ နာမ္အေၾကာင္းေျပာရေအာင္။ စိတ္နဲ႔ေစတသိက္ကိုေပါင္းျပီးေတာ
“နာမ္လို႔ ေခၚပါတယ္ဘုရား”
သိမႈေလးကို စိတ္လို႔ေခၚတာ။ စိတ္တစ္ခုျဖစ္ရင္ ေစတသိက္ေတြလည္း ပါလာ
တာပဲ။
ေစတသိက္ဆိုတာက စိတ္ကိုမွီတြယ္ျပီးေတာ့ စိတ္ကိုျခယ္လွယ္ေနတဲ့ စိတ္တစ္
မ်ိဳးပါပဲ။ သူ႔ေၾကာင့္ အကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္သြားတာရွိသလို၊ ကုသိုလ္စိတ္ျဖစ္သြား
တာလည္း ရွိတယ္။ ေစတနာဦးေဆာင္တဲ့ ေစတသိက္က အားလံုး(၅၂)ပါး ရွိ
တယ္။
ရုပ္(၂၈)ပါးတို႔၊ နာမ္(၅၃)ပါးတုိ႔ ဒါေတြအကုန္မသိလည္းဘဲ ဝိပႆနာအားထုတ္
လို႔ရပါတယ္။ ဝိပႆနာအားထုတ္တဲ့ေနရာမွာ နည္းသံုးမ်ိဳးရွိတယ္။
(၁) စအားထုတ္ကတည္းက ဝိပႆနာကို တိုက္ရိုက္ရႈမွတ္တဲ့ ဝိပႆနာယာနိ
ကနည္း၊
(၂) သမထနည္းတစ္ခုခုနဲ႕ သမာဓိထူေထာင္ျပီးေတာ့မွ ဝိပႆနာကို ေျပာင္းျပီးရႈ
မွတ္တဲ့ သမထယာနိကနည္းနဲ႔
(၃) သမထကိုရႈမွတ္လိုက္၊ ဝိပႆနာကို ရႈမွတ္လိုက္နဲ႕ ႏွစ္ခုတြဲျပီး ရႈမွတ္တဲ့၊
ယုဂနဒၶနည္းဆိုျပီး သံုးမ်ိဳးရွိတယ္။
သမထက ပညတ္ကိုရႈ၇တယ္။ ဝိပႆနာက ပရမတ္ကိုရႈရတယ္။ ဒီလိုလည္း
သိထားရမယ္ေနာ္။
ျမစိမ္းေတာင္ဆရာေတာ္ အရွင္ဇာေနယ်
(လြတ္ေျမာက္မႈခ်မ္းသာကိုရွာေဖြျ
Buddhavasa Tiloka
No comments:
Post a Comment