
**ဗုဒၶ**
******
အပိုင္း(၆)
----------
(ဃ)ဗုဒၶႏွင့္ ေလာကီလူသား…
------------------------------
ဗုဒၶထင္ရွားရွိစဥ္က ဗုဒၶကို အလြန္ၾကည္ညုိ၍ ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္ေသာ္လည္း ဗုဒၶတရားကို ေကာင္းစြာ မသိနားမလည္ေသာသူ အေတာ္မ်ားမ်ားရွိခ့ဲေပမည္။
******
အပိုင္း(၆)
----------
(ဃ)ဗုဒၶႏွင့္ ေလာကီလူသား…
------------------------------
ဗုဒၶထင္ရွားရွိစဥ္က ဗုဒၶကို အလြန္ၾကည္ညုိ၍ ဆည္းကပ္ကိုးကြယ္ေသာ္လည္း ဗုဒၶတရားကို ေကာင္းစြာ မသိနားမလည္ေသာသူ အေတာ္မ်ားမ်ားရွိခ့ဲေပမည္။
တစ္ခါေသာ္ ပရိဗုိဇ္တို႔က အနာထပိဏ္သူေ႒းအား ဗုဒၶဓမၼအေၾကာင္း ေမးျမန္းရာ
သူေ႒းၾကီးက ဘုရားရွင္၏ အလုံးစုံေသာအယူကို မိမိမသိပါဟု ဝန္ခံ၏
(အဂၤုတၱရနိကာယ္ ဒသကနိပါတ္ ကႎ ဒိ႒ိကသုတ္)။
စင္စစ္သူေ႒းၾကီးသည္ ေသခါနီး
မက်န္းမမာ ျဖစ္ေသာအခါက်မွ မဂ္ဖိုလ္ နိဗၺာန္တရားကို အရွင္သာရိပုတၱရာထံမွ
ၾကားနာရ၏။ တရားနာျပီးေသာ္ သူေ႒းၾကီးက မိမိသည္ ထိုသိုေသာတရားစကားကို
ေရွးကမၾကားနာခ့ဲရသျဖင့္ ဝမ္းနည္းမိပါေၾကာင္း ေလွ်ာက္၏။
အရွင္သာရိပုတၱရာက
ထိုတရားမ်ိဳးကို ရဟန္းတို႔သာလွ်င္ နားလည္ႏုိင္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားရာ
သူေ႒းၾကီးက ပညာဥာဏ္ရင့္က်က္ေသာ လူပုဂၢိဳလ္တို႔အားလည္း ေဟာၾကားသင့္ပါေၾကာင္း
ျပန္လည္ေလွ်ာက္ထား၏။
(မဇၩိမနိကာယ္ အနာထပိ႑ိေကာဝါဒသုတ္)။ ဗုဒၶ၏
အျမင္အားျဖင့္ က်ြတ္ထိုက္ေသာ (ဝါ) ကိေလသာျမဴနည္းပါး၍ အသိဥာဏ္ရင့္က်က္ေသာ
သူမ်ားတြင္ ရဟန္းတို႔အျပင္ လူပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ပါဝင္ေၾကာင္း ယုံမွားစရာ
မရွိေခ်။
တစ္နည္းဆိုေသာ္ ဗုဒၶ၏ အရိယာက်င့္စဥ္၌ အဝတ္တန္ဆာ အသြင္အျပင္ႏွင့္
အမည္ေဝါဟာရတို႔မွာ အေရးမပါလွဘဲ သီလ ပညာ ဝီရိယ စသည္တို႔သာလွ်င္ ပဓာနျဖစ္၏။
လူျဖစ္ေစ ရဟန္းျဖစ္ေစ ေကာင္းျမတ္ေသာ အက်င့္ရွိမွသာ ငါဘုရားခ်ီးမြမ္း၏။
(အဂၤုတၱရနိကာယ္ ဒုကနိပါတ္ မိစၦာပဋိပတၱိသုတ္)။
ရဟန္းဘဝႏွင့္ လူ႔ဘဝတြင္
မည္သည့္ဘဝက ပိုိမိုေကာင္းမြန္ပါသနည္းဟု ျဗာဟၼဏတစ္ဦးကေမးေသာအခါ ဗုဒၶက
တစ္ဖက္သတ္ ေလွနံဓားထစ္ မိမိမေျပာလိုေၾကာင္း လူပင္ျဖစ္ေစ ကုသုိလ္တရား
ပြားမ်ားအားထုတ္ပါက ဘဝျမင့္ျမတ္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကား၏။ (မဇၩိမနိကာယ္ သုဘသုတ္)။
သမဏျဗာဟၼဏ ဘိကၡဳစသည္တို႔မွာ စင္စစ္ ေဝါဟာရပညတ္မ်ားသာ ျဖစ္ေၾကာင္း
ရွင္းလင္းျပတ္သားေသာ မိန္႔ၾကားခ်က္မွာ ဓမၼပဒ ပါဠိေတာ္တစ္ပုဒ္ျဖစ္၏။
အၾကင္သူသည္ ကိေလသာျငိမ္း၏။
ဣေျႏၵကို ဆုံးမျပီးျဖစ္၏။ မဂ္ေလးပါးျဖင့္ ျမဲ၏။
အလုံးစုံေသာ သတၱဝါတို႔၌ လက္နက္ပယ္ခ်ထားျပီးျဖစ္၍ ေမတၱာျဖင့္ အညီအမွ်က်င့္၏။
ထိုသူသည္ အဝတ္တန္ဆာ ဆင္ေစကာမူ မေကာင္းမွုမွအပ ျပဳသူျဗာဟၼဏမည္၏။
ကိေလသာျငိမ္းျပီးသူ သမဏမည္၏။ ကိေလသာ ဖ်က္ဆီးသူ ဘိကၡဳမည္၏။ (ဓမၼပဒ ဂါထာ
၁၄၂)။ ဤပါဠိေတာ္ကို ကိုးကားလ်က္ ဥတၱရာပါထကမည္ေသာ ေရွးဗုဒၶဝါဒီဂုိဏ္းက
လူပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ျဖင့္ နိဗၺာန္ရရွိႏုိင္သည္ဟု ယူဆေၾကာင္း ကထာဝတၳဳအ႒ကထာ၌
ျပဆိုထား၏။
ဗုဒၶလက္ထက္က ရဟန္းမျပဳဘဲ နိဗၺာန္မ်က္ေမွာက္ ျပဳခ့ဲေသာ
လူပုဂၢိဳလ္မ်ားအေၾကာင္း ပိဋကတ္ အေထာက္အထားကို နိဗၺာန္ အခန္း၌ ေဖာ္ျပပါအ့ံ။
မည္သို႔ျဖစ္ေစ ဗုဒၶလက္ထက္က လူတို႔သည္ အားလုံး ဒါန သီလ တရားမ်ားျဖင့္သာ
ေက်နပ္၍ နတ္ျပည္ ျဗဟၼာျပည္ကို ေျမာ္မွန္းေနၾကသူမ်ား မဟုတ္ေခ်။
ဘိကၡေဝရဟန္းတို႔ဟု အစခ်ီေသာ သုတၱန္ေဒသနာမ်ားကို ၾကားနာေသာ ပရိတ္သတ္တြင္
လူတို႔ အေတာ္မ်ားမ်ားပါရွိမည္ အမွန္ျဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ အကယ္၍
ဥပါသကာတစ္ဦးသည္ အေရးပါထင္ရွားေသာ သုတၱန္မ်ားကို ရြတ္အ့ံေနေသာအခါ
မိမိတို႔အား ပင့္ဖိတ္ပါက ရဟန္းတို႔သည္ ဝါတြင္းပင္ျဖစ္ေစ
သြားေရာက္ၾကားနာရမည္ဟု ဝိနည္းမဟာဝါ ပါဠိေတာ္၌လာ၏။
ထိုေခတ္က စိတၱသူၾကြယ္
မဟာနာမ္မင္းသား မလႅိကာမိဖုရား အစရွိေသာ အခ်ိဳ႕ဥပါသကာ ဥပါသိကာမတို႔သည္
အခ်ိဳ႕ရဟန္းတို႔ထက္ ပို၍ ဗုဒၶတရားကို ေကာင္းစြာ သိျမင္နားလည္ၾက၏။
ဝိသာခါႏွင့္ ဓမၼဒိႏၷာေထရီတို႔ ေဆြးေႏြးေသာတရားမ်ား မဟာနာမ္မင္းသားအား
ဗုဒၶေဟာၾကားေသာ တရားမ်ားမွာ အထူးေလးနက္၍ ပိဋကတ္၌ ျပဆိုထား၏။
ပရိဗိုဇ္တစ္ဦးက
ဗုဒၶအား လူျဖစ္ေသာ ျဖဴေသာအဝတ္ကို ဝတ္ကုန္ေသာ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို
က်င့္ကုန္ေသာ သူတို႔တြင္ ေအာက္ကာမဘုံအဖို႔ျဖစ္ေသာ သံေယာဇဥ္ငါးပါးကို
အၾကြင္းမ့ဲ ပယ္ျဖတ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဗဟၼာ့ျပည္၌ ပရိနိဗၺာန္ျပဳလတၱံ႔ေသာ
တစ္ေယာက္ေသာ ဥပါသကာ ဥပါသိကာမသည္ ရွိပါသေလာ ဟုေမးရာ ဗုဒၶက ငါ၏တပည့္
ေယာက္်ားမိန္းမမ်ားတြင္ ထိုက့ဲသို႔ေသာသူမ်ိဳးမွာ တစ္ရာမက ငါးရာလည္းမက
ေျမာက္မ်ားစြာ ရွိၾကေပသည္ ဟုမိန္႔ၾကား၏။
(မဇၩိမနိကာယ္ မဟာဝစၦေဂါတၱသုတ္)။
ဤစကားျဖင့္ ဗုဒၶလက္ထက္က ေသာတပန္ သကဒါဂါမ္ အနာဂါမ္ ေယာက္်ားမိန္းမ
အေျမာက္အမ်ားရွိေၾကာင္း ထင္ရွား၏။ ဗုဒၶသည္ ဒါနသီလတရားမ်ားႏွင့္ တမလြန္ဘဝ
ေကာင္းစားေရး၌သာလွ်င္ စိတ္ဝင္စားေသာလူတို႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို
လ်စ္လ်ဴမျပဳခ့ဲေခ်။
မဂၤလသုတ္ သဂၤါေလာဝါဒသုတ္ က့ဲသို႔ ေလာကီၾကီးပြား
ခ်မ္းသာေရးအတြက္ လူတို႔အား ေဟာၾကားထားေသာ သုတၱန္ေဒသနာမွာ
အေတာ္မ်ားမ်ားရွိ၏။ ဗုဒၶေဟာေသာ လူ႔က်င့္ဝတ္မ်ား၏ ဝိေသသလကၡဏမ်ားမွာ ပုဂၢလိက
လြတ္လပ္ေရးကို ေလးစားမွု အခ်င္းကူညီမွု ေက်းဇူးသိတတ္မွု စသည္တို႔၏ျဖစ္၏။
ဗုဒၶ၏ လူေနမွုစနစ္သည္ မိဘ သို႔မဟုတ္ လင္ေယာက္်ား သို႔မဟုတ္ ဆရာျဖစ္သူက
ဆိုင္ရာ သားသမီး ဇနီးမယားႏွင့္ တပည့္မ်ားအား ဖိႏွိပ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မွုမ်ားမွ
ကင္း၏။ ပါဠိပိဋကတ္ကို ႏွ႔ႏွ႔ံစပ္စပ္ ေလ့လာခ့ဲေသာ အခ်ိဳ႕ေနာက္ႏုိင္ငံ
ပညာရွင္တို႔၏ အဆိုအားျဖင့္မူ မ်က္စိမိွတ္ အမိန္႔နာခံမွု
အနက္အဓိပၸာယ္ေဆာင္ေသာ ပါဠိစကား မရွိေခ်။
အဂၤုတၱရနိကာယ္၌ လက္နက္ လူသတၱဝါ အမဲတိရစၦာန္ ေသအရက္ႏွင့္ အဆိပ္ကို ဥပါသကာတို႔ ေရာင္းဝယ္ကုန္သြယ္ျခင္း မျပဳအပ္ေၾကာင္း ဗုဒၶေဟာၾကားထား၏။
အဂၤုတၱရနိကာယ္၌ လက္နက္ လူသတၱဝါ အမဲတိရစၦာန္ ေသအရက္ႏွင့္ အဆိပ္ကို ဥပါသကာတို႔ ေရာင္းဝယ္ကုန္သြယ္ျခင္း မျပဳအပ္ေၾကာင္း ဗုဒၶေဟာၾကားထား၏။
(အဂၤုတၱရနိကာယ္
ပဥၥကနိပါတ္ ဝါဏိဇၨသုတ္)။ ဤေဒသနာမွာ လက္နက္ႏွင့္ မူးယစ္ေဆးဝါး အၾကီးအက်ယ္
ထုတ္လုပ္ေရာင္းဝယ္မွုေၾကာင့္ စိုးရိမ္ပူပန္ေနၾကရေသာ ယေန႔
ကမၻာ့လူသားတို႔ႏွင့္ အထူးသက္ဆိုင္ေသာ ေဒသနာျဖစ္၏။
ဤေဒသနာအရ ဗုဒၶသည္
ကမၻာ့သမိုင္း၌ ေငြဝယ္က်ြန္စနစ္ကို ေရွးဦးပထမ ဆန္႔က်င္ခ့ဲေသာ
ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆဖြယ္ရွိ၏။
ဗုဒၶႏွင့္ ေခတ္ကာလနီးစပ္ေသာ နာမည္ေက်ာ္
ဂရိပညာရွိၾကီး ပေလတိုသည္ ေငြဝယ္က်ြန္စနစ္ကို အျပစ္မျမင္ခ့ဲေခ်။
လူသိနည္းေသာ္လည္း ဥပါသကာမ်ားအတြက္ ဗုဒၶ အထူးေဟာခ့ဲေသာ ေဒသနာတစ္ခုကို
အဂၤုတၱရနိကာယ္၌ ေတြ႔ရ၏။
တရားငါးမ်ိဳးႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ ဥပါသကာသည္ ဥပါသကာ
ဒြန္းစ႑ားမည္၏။ ဥပါသကာညစ္ ဥပါသကာည့ံ လည္းမည္၏။ ထိုတရားငါးမ်ိဳးကား
သဒၶါတရားမရွိ သီလမရွိ ေကာတုဟလမဂၤလာကို ယုံၾကည္၏။ ကံကိုမယုံၾကည္။
သာသနာေတာ္၏အပ၌ အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကို ရွာမီွးျခင္း။
(အဂၤုတၱရနိကာယ္ ပဥၥကနိပါတ္
စ႑ာလသုတ္)။ ေကာတူဟလ ကိုျမန္မာပါဠိဆရာတို႔က အုတ္အုတ္က်က္က်က္မဂၤလာ အမဂၤလာ
အတိတ္နိမိတ္တို႔ကို အႏွစ္သာရအားျဖင့္ စြဲယူကုန္ဦးအ့ံေလာ ((မဇၩိမနိကာယ္
မဟာတဏွာသခၤယသုတ္)။
ဤေဒသနာ၌ ကမၼဝါဒ (ဝါ) အားထုတ္ျပဳလုပ္မွုႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ
ေလာကီအယူအစြဲ ဥပါဒါန္မ်ားကို ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သတိျပဳသင့္၏။ ဗုဒၶသည္
လူတို႔၏ အစဥ္အလာ ယုံၾကည္မွုအားလုံးကို ပယ္သည္မဟုတ္ေခ်။
လူတို႔၏
အျပစ္ကင္းေသာ ယုံၾကည္မွုမ်ားကို ေလးစားေသာအားျဖင့္ ရဟန္းတို႔
ေစာင့္ထိန္းရန္ လိုအပေသာ သိကၡာပုဒ္မ်ားကို ပညတ္ေတာ္မူခ့ဲ၏။ ဗုဒၶ၏
အလိုအားျဖင့္ အယူတစ္ခုကို အေကာင္းအဆိုး ဆုံးျဖတ္ရာ၌ ၎၏
အက်ိဳးသက္ေရာက္မွုကို ၾကည့္၍ ဆုံးျဖတ္ရမည္ျဖစ္၏။ ျဗာဟၼဏတစ္ဦးက ခတၱိယတို႔သည္
ျဗာဟၼဏတို႔ကို။
သူၾကြယ္တို႔သည္ ခတၱိယတို႔ကို။ ဆင္းရဲသားတို႔သည္
သူၾကြယ္မ်ိဳးကို လုပ္ေက်ြးသင့္သည္ဟု ျဗာဟၼဏတို႔ကဆိုပါသည္။ ရဟန္းေဂါတမက
မည္သို႔ ထင္ပါသနည္းဟု ေမး၏။
ဗုဒၶက မည္သူသည္ မည္သူအား လုပ္ေက်ြးသင့္သည္ဟု
မိမိမေျပာလိုေၾကာင္း လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို လုပ္ေက်ြးျခင္းျဖင့္ မိမိ၌
အက်ိဳးရွိမည္ျဖစ္ပါက လုပ္ေက်ြးသင့္၍ အက်ိဳးယုတ္မည္ျဖစ္ပါက
မလုပ္ေက်ြးသင့္ေၾကာင္း မိန္႔ေတာ္မူ၏။ (မဇၩိမနိကာယ္ ဧသုကာရီသုတ္)။
သီလ သမာဓိ ပညာ ဝီရိယ စသည္တို႔ကိုလွ်င္ အဓိကထားေသာ ဗုဒၶက်င့္စဥ္၌ ရဟန္းႏွင့္လူ ျဗာဟၼဏႏွင့္ အျခားဇာတ္ခြဲျခားမွု မရွိသည့္နည္းတူ ေယာက္်ားႏွင့္မိန္းမ ခြဲျခားမွုလည္း မရွိေခ်။
ဗုဒၶသည္ မိန္းမမွာ ဇာတိအားျဖင့္ ေယာက္်ားထက္
ယုတ္ည့ံသည္ဟု မယူဆေခ်။ မိန္းမမ်ားအား ဖိႏွိပ္ေရးသားထားခ်က္မ်ားကို
ပါဠိပိဋကတ္၌ မေတြ႔ရဘဲ အ႒ကထာႏွင့္ ဇာတ္နိပါတ္မ်ား၌ ေတြ႔ရသည္ကမ်ား၏။
ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံဝင္ခါနီး၌ အရွင္အာနႏၵာက အရွင္ဘုရား က်ြႏု္ပ္တို႔သည္
မာတုဂါမႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ အဘယ္သို႔ က်င့္သုံးရပါမည္နည္း ဟုေမးေလွ်ာက္၏။
အာနႏၵာ မေတြ႔မျမင္ေအာင္ က်င့္သုံးရမည္။ အရွင္ဘုရား မလြဲသာ၍ ေတြ႔ျမင္ခ့ဲေသာ္
အဘယ္သို႔ က်င့္သုံးရမည္နည္း။ အာနႏၵာ စကားမေျပာဘဲေနရမည္။
အရွင္ဘုရား
မလြဲသာ၍ ေတြ႔ျမင္ခ့ဲေသာ္ အဘယ္သို႔ က်င့္သုံးရမည္နည္း။ အာနႏၵာ
အမိရင္းစသည္တို႔က့ဲသို႔ အမွတ္ထား၍ ေျပာဆိုရမည္။ ဤသို႔ မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္
ပါဠိေတာ္မွ တိုက္ရုိက္ျပန္ဆိုထားေသာ ဗုဒၶမိန္႔ၾကားခ်က္၌ မိန္းမမ်ားကို
က့ဲရဲ႕ပုတ္ခတ္ေသာစကား တစ္လုံးတစ္ပါဒမွ် မပါရွိေခ်။
သို႔ရာတြင္
ဇိနတၳပကာသနီက်မ္း၌မူ မိန္းမမ်ားအား စကားမေျပာဘဲေနရမည္ ဟူေသာစကားကို အာနႏၵာ
ထက္စြာေသာ သန္လ်က္ကိုကိုင္၍ ငါႏွင့္စကားဆိုမူကား သင္၏ဦးေခါင္းကို
ျဖတ္အ့ံဟုဆိုေသာ ေယာက္်ားႏွင့္ စကားေျပာျခင္းသည္ ျမတ္ေသး၏ မာတုဂါမတို႔အား
စကားေျပာဆိုျခင္းသည္ မျမတ္။
ငါ့ကိုေခၚမူကား သင္၏အသားကို ထြင္း၍
စားအ့ံဟုဆိုေသာဘီလူးမအား စကားေျပာျခင္းသည္ ျမတ္ေသး၏။ မာတုဂါမတို႔အား
စကားေျပာျခင္းသည္ မျမတ္။ စသည္ျဖင့္ ခ်ဲ႕ထြင္ေရးသားထား၏။ ဇိနတၳပကာသနီ
က်မ္းျပဳဆရာသည္ စင္စစ္ မိန္းမမ်ားကို ပုတ္ခတ္သည္ကားမဟုတ္။
သို႔ရာတြင္
က်မ္းဆရာ၏ စကားကို ေထာက္ခ်င့္၍ ဗုဒၶစာေပထဲသို႔ မိန္းမမ်ားကို
ဖိႏွိပ္ေသာစကားမ်ား မည္သို႔ေရာက္ရွိလာသည္ကို က်ြႏု္ပ္တို႔ရိပ္စားမိႏုိင္၏
မိန္းမမ်ားကို အထူးေရွာင္ၾကဥ္ရေသာ ရဟန္းဘုန္းၾကီးတို႔၏ စာေပ၌ ထိုစကားမ်ိဳး
အနည္းအမ်ား ေတြ႔ရွိရျခင္းမွာ အ့ံၾသဖြယ္ရာ မရွိေခ်။
ဗုဒၶ၏အလိုအားျဖင့္
မိန္းမမ်ားသည္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ပါက ေယာက္်ားနည္းတူ မဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္
မုခ်ရရွိမည္ျဖစ္၏။
မာရ္နတ္သည္ ေသာမာေထရီအား မိန္းမျဖစ္ေသာ သင္သည္
ဘုရားရဟႏၲာတို႔သာ ေရာက္အပ္ေသာ နိဗၺာန္ကို ေရာက္ႏုိင္မည္မဟုတ္ ဟုဆုိ၏။
ထိုအခါေထရီမက အိုမာရ္နတ္ သင္၏စကားသည္ တဏွာ မာန ဒိ႒ိ ဖုံးလြမ္းေသာ
ေယာက္်ားမိန္းမအဖို႔ မွန္၏။
ဖလသမာပတၱိဥာဏ္ျဖင့္ သစၥာေလးပါးတရားကို
ေကာင္းစြာျမင္ေသာသူအား မိန္းမအျဖစ္သည္ အဘယ္သို႔ ျပဳရေတာ့အပ္နည္း
ဟုျပန္ေျပာ၏။ (ေထရီဂါထာႏွင့္ ဘိကၡဳနီသံယုတ္ ေသာမာဘိကၡဳနီသုတ္)။
အမွန္ဆိုေသာ္ ဇာတ္အ႒ကထာမ်ား၌ပင္ မိန္းမမ်ားကို ခ်ီးက်ဴးေသာစကားမ်ားကို
တစ္ခါတစ္ရံ ေတြ႔ရ၏။
ခပ္သိမ္းေသာ အရာတို႔၌ ေယာက္်ားသည္သာလွ်င္
ပညာရွိသည္မဟုတ္ မိန္းမမ်ားသည္လည္း ပညာရွိ၏။ ထိုထိုအရာတို႔၌ အထူးသျဖင့္
ျမင္တတ္၏။ လ်င္ျမန္စြာၾကံတတ္၏။ (အဂၤုတၱရနိကာယ္ အ႒ကနိပါတ္ သုလဇာတ္)
သမီးမိန္းမ အလိုမရွိေသာ ေကာသလမင္းအား ဗုဒၶမိန္႔ၾကားေသာ စကားသည္
မွတ္သားဖြယ္ေကာင္း၏။
မင္းၾကီး ပညာသီလႏွင့္ ျပည့္စုံ၍ လင္ကိုရုိေသစြာ
ျပဳစုလုပ္ေက်ြးေသာ အခ်ိဳ႕ေသာသမီးမိန္းမမ်ားသည္ ပညာႏုံေသာ
သားေယာက္်ားထက္ျမတ္၏။ ထိုမိန္းမ၏သားသည္ တိုင္းျပည္ကို
ေကာင္းစြာအုပ္ခ်ဳပ္ႏုိင္၏။ (ေကာသလသံယုတ္ မလႅိကာဓိတရဝိဇာတသုတ္)။
ဗုဒၶသည္
အမရာ ကိႏၷရီ မဒၵီ သမၻဴလတို႔ကိုသာ ခ်ီးမြမ္းသည္ဆိုေသာ စကားမွာ
အေျခအျမစ္မရွိေခ်။ အိုသူၾကြယ္ သင့္အား နကုလ၏ အမိသူၾကြယ္မသည္
အစဥ္ေစာင့္ေရွာက္ေပ၏။ အက်ိဳးစီးပြားကို အလိုရွိ၏။ ဆုံးမတတ္၏။ သင့္အား
အရေတာ္ေလစြတကား။ သင့္အား လူ၏အျဖစ္ကို ေကာင္းစြာရအပ္ေလစြတကား။
သီလႏွင့္ျပည့္စုံ၍ ကိုယ္တြင္းသႏၱာန္၌ စိတ္ျငိမ္းေအးေသာ ငါဘုရား၏
တပည့္ဥပါသိကာမတို႔တြင္ နကုလမာတာသည္ တစ္ေယာက္အပါဝင္ျဖစ္ေပ၏။ (အဂၤုတတၱရနိကာယ္
အ႒ကနိပါတ္ နကုလပိတာသုတ္) ဟူေသာစကားျဖင့္ ဗုဒၶခ်ီးမြမ္းေတာ္မူေသာ မိန္းမ
အေျမာက္အမ်ားရွိၾကာင္း ထင္ရွား၏။
ဗုဒၶသည္ လူတို႔အိမ္ေထာင္ျပဳရာ၌
မိန္းမမ်ားကို ကုန္ပစၥည္းက့ဲသို႔ သေဘာမထားဘဲ ေမတၱာသက္ဝင္ ခ်စ္ခင္၍
ေရြးခ်ယ္ေပါင္းဖက္ျခင္းကို ခ်ီးမြမ္း၏ (သုတၱနိပါတ္ ျဗာဟၼဏ ဓမၼိကသုတ္)။
သက္ၾကီးေယာက္်ားသည္ မိန္းမငယ္ကိုယူမိပါက ပူကန္ေသာကျဖစ္၍ စိတ္ဆင္းရဲရတတ္၏။
(သုတၱနိပါတ္ ပရာဘဝသုတ္)သိဂၤါလသုတ္လာ လင္က်င့္ဝတ္ ငါးပါးအရ တစ္လင္တစ္မယား
စနစ္သည္သာလွ်င္ ဗုဒၶၾသဝါဒႏွင့္ ကိုက္ညီေၾကာင္း မိန္းမမ်ားအား
ေယာက္်ားမ်ားႏွင့္ တန္းတူအခြင့္အေရး ေပးထားေၾကာင္း ထင္ရွား၏။
ဗုဒၶလက္ထက္က
မိန္းမမ်ား၏ အေျခအေနကို ေလ့လာခ့ဲေသာ အဂၤလိပ္ပါဠိပညာရွင္ တစ္ဦး၏
အဆိုအားျဖင့္ ထိုေခတ္က ဗုဒၶဝါဒီ အမ်ိဳးသမီးတို႔သည္ ဗုဒၶမေပၚမီကထက္ ပို၍
ဂုဏ္သိကၡာ ရွိလာၾက၏။
သမီးမိန္းမႏွင့္ မုဆိုးမမ်ားမွာ စိတ္ပ်က္စက္ဆုပ္ဖြယ္ရာ
ပုဂၢိဳလ္သတၱဝါမ်ား မဟုတ္ေတာ့ေခ်။ သူတို႔ႏွင့္တကြ ဇနီးမိန္းမမ်ားသည္
ပိုမိုလြတ္လပ္၍ ေလးစားျခင္း ခံလာၾကရ၏။
ဗုဒၶသည္ မိဘမ်ားကို
ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မွု ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ားကို ကူညီေထာက္ပ့ံမွုႏွင့္
သားမယားလုပ္ေက်ြးမွုကို ခ်ီးမြမ္း၍ လူ႔ေလာက၌ မိသားစုစိတ္ဓာတ္
ထြန္းကားသည္ကို ျမင္ေတာ္မူလို၏။ အိမ္ရာေထာင္ေသာ လူ႔ေဘာင္၌ မိန္းမမ်ား၏
အေရးပါမွုကို အသိအမွတ္ ျပဳေတာ္မူေၾကာင္း ဗုဒၶဝင္မွ ျဖစ္ရပ္တစ္ခုျဖင့္
ထင္ရွား၏။
ဘုရားရွင္သည္ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး၏ နန္းေတာ္၌ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးျပီးေသာအခါ အလုံးစုံေသာ ေမာင္းမမိႆံ ေျခြရံတို႔သည္ အနီးသို႔ခ်ဥ္းကပ္၍ ဘုရားရွင္အား ရွိခိုးဖူးေမွ်ာ္ၾက၏။ ယေသာ္ဓရာမင္းသမီးသည္ကား အေဆာင္ထဲမွ ထြက္မလာေခ်။
ဘုရားရွင္သည္ ခမည္းေတာ္ သုေဒၶါဒနမင္းၾကီး၏ နန္းေတာ္၌ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးျပီးေသာအခါ အလုံးစုံေသာ ေမာင္းမမိႆံ ေျခြရံတို႔သည္ အနီးသို႔ခ်ဥ္းကပ္၍ ဘုရားရွင္အား ရွိခိုးဖူးေမွ်ာ္ၾက၏။ ယေသာ္ဓရာမင္းသမီးသည္ကား အေဆာင္ထဲမွ ထြက္မလာေခ်။
နန္းသူနန္းသားတို႔က သခင္မ
ေမာင္ေတာ္ဘုရားကို ထြက္၍ ပူေဇာ္ဖူးေျမာ္ပါေလာ ဟုတိုက္တြန္း ၾကေသာ္လည္း
ယေသာ္ဓရာမင္းသမီးသည္ အကယ္၍ ဘုရားရွင္သည္ အက်ြႏု္ပ္၏ ေက်းဇူးကိုေထာက္ေမွ်ာ္၍
သနားေတာ္မူပါလွ်င္ အက်ြႏု္ပ္ထံသို႔ ၾကြလာပါလိမ့္မည္။
ထိုအခါမွ
ပူေဇာ္ပါေတာ့မည္ ဟုဆို၍ ထြက္မလာဘဲေန၏။ ထိုအေၾကာင္းကို ဘုရားရွင္ၾကားသိေသာ္
မင္းၾကီးအား သပိတ္ကမ္း၍ အဂၢသာဝကႏွစ္ဦးႏွင့္အတူ ယေသာ္ဓရာ၏ ေနရာတိုက္ခန္းသို႔
ဝင္ေတာ္မူျပီးလွ်င္ ယေန႔ ယေသာ္ဓရာမင္းသမီးသည္ ငါဘုရားကို အလိုရွိတိုင္း
ဖူးေျမာ္ပါေစ။
မည္သူကမွ် တစ္ခြန္းစကား မတားဆိုၾကလင့္ ဟုမိန္႔ေတာ္မူ၏။
ထိုအခါ ယေသာ္ဓရာမင္းသမီးသည္ ဘုရားရွင္ထံသို႔လာ၍ ေျခဖဝါးကို
ဆံပင္ျဖင့္ပြတ္သပ္လ်က္ အထပ္ထပ္ရွိခိုးေလသည္။
အထက္ပါအေၾကာင္းမွာ ပိဋကတ္၌
မလာဘဲ ဇာတ္အ႒ကထာ၌သာ ေတြ႔ရေသာ္လည္း ဗုဒၶ၏ ၾကင္နာမွု စိတ္ႏွလုံးျမင့္ျမတ္မွု
မိသားစုစိတ္ဓာတ္ တန္ဖိုးကိုနားလည္မွု စသည္တို႔ကို စဥ္းစားဆင္ျခင္ပါက
ဗုဒၶဝင္မွ အေၾကာင္းယုတၱိ ခိုင္မာေသာ ျဖစ္ရပ္တစ္ခု ျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရေပမည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဗုဒၶ၏ သာသနာ၌ ကာမဂုဏ္ခံစားေသာ္လည္း အက်င့္သီလရွိေသာ
လူတို႔အတြက္ ေနရာက႑ အထင္အရွားရွိ၏။
ထိုသူတို႔ကို
ဗုဒၶခ်ီးမြမ္းေတာ္မူေၾကာင္း ေသခ်ာခိုင္မာေသာ အေထာက္အထားမွာ။ ။ အို
ရဟန္းတို႔ နတ္တို႔ကို အစိုးရေသာ သိၾကားမင္းသည္ ေဝဇယႏၱာျပာသာဒ္ထက္မွ
ဆင္းသက္၍ မ်ားစြာေသာ အရပ္မ်က္ႏွာတုိ႔ကို လက္အုပ္ခ်ီလ်က္ ရွိခိုး၏။
ထိုအခါ
မာတလိနတ္သားက အက်ိဳးအေၾကာင္းေမးျမန္းရာ သိၾကားမင္းက ဤသို႔ဆို၏။ အို မာတလိ
ခပ္သိမ္းကုန္ေသာ လူတို႔သည္ လည္းေကာင္း နတ္မင္းၾကီးႏွင့္ တာဝတႎသာနတ္တို႔သည္
လည္းေကာင္း ငါ့ကိုရွိခိုးၾကကုန္၏။ ငါသည္ကား သီလသမာဓိႏွင့္ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို
က်င့္သုံးေသာ ရဟန္းတို႔ကို ေကာင္းစြာရွိခိုး၏။
အိမ္၌ေနေသာ လူျဖစ္ကုန္ေသာ
ေကာင္းမွုကုသုိလ္ကို ျပဳေလ့ရွိကုန္ေသာ သီလရွိကုန္ေသာ အၾကင္ဥပါသကာတို႔သည္
တရားႏွင့္အညီ ရွာမွီး၍ သားမယားကို ေမြးျမဴၾကကုန္၏။ ထိုဥပါသကာတို႔ကိုလည္း
ငါသည္ရွိခိုး၏။
(သံယုတၱနိကာယ္ သကၠသံယုတ္ သကၠနမႆသုတ္)။
ေဂါတမဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ျပဳသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာျမင့္ျပီျဖစ္၍ ေနာက္ကာလ၌ ဗုဒၶ၏အမည္သည္ ဒ႑ာရီမ်ားအၾကားတြင္ မွုန္ရီဝုိးတဝါး ျဖစ္ခ့ဲေသာ္လည္း ဗုဒၶ၏ဂုဏ္သည္ ေနာက္မွေပၚလာေသာ မ်ားစြာေသာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ဂုဏ္ထက္ ပိုမိုထင္ရွား၏။ ဤအခ်က္သည္ ဗုဒၶ၏ ထူးျခားေသာ သီလ သမာဓိဂုဏ္ကို အထင္အရွား သက္ေသခံလ်က္ရွိ၏။
ေဂါတမဗုဒၶ ပရိနိဗၺာန္ျပဳသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာျမင့္ျပီျဖစ္၍ ေနာက္ကာလ၌ ဗုဒၶ၏အမည္သည္ ဒ႑ာရီမ်ားအၾကားတြင္ မွုန္ရီဝုိးတဝါး ျဖစ္ခ့ဲေသာ္လည္း ဗုဒၶ၏ဂုဏ္သည္ ေနာက္မွေပၚလာေသာ မ်ားစြာေသာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ဂုဏ္ထက္ ပိုမိုထင္ရွား၏။ ဤအခ်က္သည္ ဗုဒၶ၏ ထူးျခားေသာ သီလ သမာဓိဂုဏ္ကို အထင္အရွား သက္ေသခံလ်က္ရွိ၏။
ဤသို႔ျဖင့္ အဂၤလိပ္ ဗုဒၶစာေပပညာရွင္ ဆာခ်ားစ္အဲလိေယာ့သည္
ဗုဒၶကိုခ်ီးက်ဳးခ့ဲ၏။ မွန္လွ၏။ အိႏၵိယ ဘာသာဝါဒသမိုင္းတြင္
ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားထက္ ပိုမိုထင္ေပၚေနျခင္းသည္
ဗုဒၶ၏ထူးျခားေသာဂုဏ္ျဖစ္၏။
ဗုဒၶကိုမီလိုက္ေသာ သူတို႔ကေသာ္လည္းေကာင္း
မမီလိုက္ေသာ္လည္း ေရွးအစဥ္ဆက္ စကားမ်ားကို ၾကားဖူးေသာသူတို႔က
ေသာ္လည္းေကာင္း ဗုဒၶကို ၾကည္ညုိၾကျခင္းမွာ စင္စစ္ အ့ံၾသစရာမရွိေခ်။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ပိဋကတ္က်မ္းစာမ်ားမွ ဗုဒၶအေၾကာင္းအရာမ်ားကို
ယေန႔ဖတ္ရွု႕ေလ့လာၾကကုန္ေသာ အေနာက္ႏုိင္ငံပညာရွင္တို႔သည္ပင္
ဗုဒၶကိုၾကည္ညုိၾကရ၏။ ဤေနရာ၌ ဗုဒၶ၏ တရားကို ၾကိဳက္ႏွစ္သက္ေသာ ပညာရွင္မ်ားကို
က်ြႏု္ပ္တို႔ မညြန္ျပလိုေခ်။
ဗုဒၶလက္ထက္က သစၥကပရိဗုိဇ္က့ဲသို႔ ဗုဒၶဝါဒကို
မႏွစ္သက္ေသာ္လည္း ဗုဒၶကို ၾကည္ညုိေလးစားေသာ အခ်ိဳ႕ပညာရွင္တို႔၏။
ထင္ျမင္ခ်က္မ်ားကိုသာ ေဖာ္ျပအ့ံ။
အဂၤလိပ္ပညာရွင္ ဆာဗာရီေဒးကိသည္ ဗုဒၶဝါဒကို လက္မခံေခ်။
အဂၤလိပ္ပညာရွင္ ဆာဗာရီေဒးကိသည္ ဗုဒၶဝါဒကို လက္မခံေခ်။
သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶဝါဒသည္ ခ်ြတ္ယြင္းခ်က္မ်ား
ေရွ႕ေနာက္မညီညြတ္မွုမ်ား ရွိေသာ္လည္း ဗုဒၶသည္ အာရွတိုက္မွ ထြက္ေပၚခ့ဲေသာ
ေခါင္းေဆာင္မ်ားအနက္ ၾကည္ညုိဖြယ္အေကာင္းဆုံး ပုဂၢိဳလ္ၾကီး ျဖစ္ပါေပသည္
ဟုေရးသားခ့ဲ၏။ ျပင္သစ္ပညာရွင္ ဗာသီလီမိ စိန္႔ ဟီလာရီသည္ ဗုဒၶဝါဒကို
ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ျပစ္တင္ေဝဖန္ေသာသူ ျဖစ္၏။
သို႔ရာတြင္ သူက ဗုဒၶ၏
ဘဝျဖစ္စဥ္သည္ အျပစ္အနာကင္း၏ ဗုဒၶသည္ အာဇာနည္စိတ္ဓာတ္ရွိမွု
ကိုယ္က်ိဳးမင့ဲကြက္မွု ေမတၱာဓာတ္ၾကီးမားမွုႏွင့္ စိတ္ႏွလုံး
ႏူးည့ံသိမ္ေမြ႔မွုတြင္ စံျပပုဂၢိဳလ္ျဖစ္ေပသည္။
ပရုိဖက္ဆာ မက္စ္မူလာသည္
ေရွးအိႏၵိယ ဘာသာဝါဒမ်ားကို ႏွဳိက္ခ်ြတ္ေလ့လာခ့ဲေသာ ဂ်ာမန္ပညာရွင္ျဖစ္၏။
ဗုဒၶဝါဒမွာ သူႏွစ္သက္ေသာဝါဒမဟုတ္။ သို႔ရာတြင္ သူသည္ ဗုဒၶကိုၾကည္ညုိေလးစား၏။
သူက ဗုဒၶကို အျပိဳင္အဆိုင္ ခ်ီးက်ဳးၾကေသာ ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳ ဆရာတို႔၏
ေရးသားခ်က္မ်ားကို ဖတ္ရွု႕ရေသာအခါ က်ြႏု္ပ္တို႔မွာ ကိုယ့္မ်က္စိကိုပင္
ယုံႏုိင္စရာမရွိပါ ဟု ဆိုေလသည္။ အေဒါ့ေထာမတ္သည္ ဂ်ာမန္ခရစ္ယာန္ဘုန္းၾကီး
တစ္ပါးျဖစ္၏။ သူသည္ တစ္ခါက အေမရိကန္ျမိဳ႕ ၾကီးမ်ားသို႔ လွညါ့လည္၍
ဗုဒၶဝါဒအေၾကာင္းကို ေဟာေျပာဖူး၏။
သူသည္ ဗုဒၶဝါဒကိုက့ဲရဲ႕ရွုတ္ခ်၏။
သို႔ရာတြင္ ဗုဒၶကိုကား ခ်ီးက်ဴးေဟာေျပာခ့ဲေပသည္။ ဗုဒၶသည္
စိတ္ႏွလုံးျမင့္ျမတ္၍ သိမ္ေမြ႔ႏူးည့ံ၏။ မိမိ၏ ယုံၾကည္ခ်က္အတြက္ ဘာမဆို
စြန္႔ရဲေသာ ေယာက္်ားအာဇာနည္တို႔၏ ႏွလုံးရည္ႏွင့္ ျပည့္စုံ၏။ သီလ သမာဓိႏွင့္
ဥာဏ္ပညာအရာ၌ အျခားသူမ်ားထက္ ျမင့္ျမတ္၏။
ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀
ေက်ာ္က ေပၚထြက္ခ့ဲေသာ ဗုဒၶသည္ ၁၉ ရာစုေခတ္ သိပၸံပညာရွင္တို႔ ေတြ႔ရွိေသာ
အခ်က္မ်ားကို ၾကိဳတင္သိျမင္ခ့ဲ၏။ လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚမွုကို လိုလား၍ ယခုကာလ
သိပၸံပညာရွင္တို႔က့ဲသို႔ လြတ္လပ္စြာ ဆင္ျခင္သုံးသပ္၏။
ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံဝင္သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ဗုဒၶကို လူတို႔မေမ့ၾကေသးေခ်။ ဗုဒၶ၏အမည္သတင္းသည္ ဥေရာပႏွင့္ အေမရိကတိုက္မ်ားသို႔ပင္ ပ်ံ႔ႏွံ႔ထင္ရွား၏။
ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံဝင္သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ေက်ာ္ျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ဗုဒၶကို လူတို႔မေမ့ၾကေသးေခ်။ ဗုဒၶ၏အမည္သတင္းသည္ ဥေရာပႏွင့္ အေမရိကတိုက္မ်ားသို႔ပင္ ပ်ံ႔ႏွံ႔ထင္ရွား၏။
အာရွတိုက္၌ လူသန္းေပါင္း ၃၇၀ တို႔၏ ကိုးကြယ္ျခင္းခံရေသာ
ဗုဒၶသည္ ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ား၌လည္း ပညာရွင္အေတာ္မ်ားမ်ား၏ စိတ္ဓာတ္ကို
ဆြဲေဆာင္ႏုိင္ခ့ဲ၏။ ရုိဟင္ဟြာႏွင့္ ကင္ကယ္ အစရွိေသာ ဂ်ာမန္အဘိဓမၼာဆရာႏွင့္
ကဗ်ာစာဆိုတို႔သည္ ဗုဒၶကိုရွိခိုးပူေဇာ္ၾက၏။
{ဦးေအးေမာင္} မိတ္ေဆြမ်ား၏
ႏွလုံးသားမွာ (ဗုဒၶ)ထာဝရကိန္းေအာင္း ႏုိင္ၾကပါေစ။
No comments:
Post a Comment