
''ႏိုင္သူ နွင့္ ရႈံးသူ ''
★★★★★★★★★
လူ႔ေလာကမွာ
လူေတြအႏူိင္အရႈံး သတ္မွတ္တဲ့ေနရာမွာ
အယူအဆျခင္း မတူညီၾကဘူး။
ေလာကရႈေထာင့္ကၾကည့္တဲ့အခါ
အႏူိင္လုိ႔ထင္ရေပမယ့္
ဓမၼရႈေထာင့္ကၾကည့္တဲ့အခါ
အရႈံးျဖစ္ေနတာေတြ ေတြ႕တယ္။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ အႏူိင္အရႈံးဆုိတာဟာ
ရႈေထာင့္အလုိက္ ဘယ္သူကႏူိင္ၿပီး
ဘယ္သူကရႈံးသလဲဆုိတာ သိၾကရတယ္။
တစ္ခါတစ္ရံ လူေတြဟာ
ကုိယ္ကႏူိင္လုိက္တယ္လုိ႔ ယူဆတယ္။
သုိ႔ေသာ္ ကုိယ္ကရႈံးသြားတာကုိ မသိလုိက္ဘူး။
အဲဒီေတာ့ ႏူိင္လုိက္တယ္ထင္ၿပီး
အရႈံးႀကီးရႈံးသြားၾကတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြဟာ
တစ္ဘဝသာမကဘူး တစ္သံသရာထိေအာင္ ရႈံးသြားၾကတယ္။
မိမိက ႏူိင္လုိက္တယ္လုိ႔ ထင္ေပမယ့္
ရႈံးသြားတာေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။
ေအး တခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္ဟာ
ရႈံးသြားတယ္လုိ႔ ယူဆေပမယ့္
အဲဒီရႈံးသြားတယ္ဆုိတဲ့ပုဂၢဳိလ္က
အႏူိင္ရလုိက္တာကုိ မသိလုိက္ၾကဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ေလာကအျမင္နဲ႔ ဓမၼအျမင္ဟာ
အင္မတန္မွ ကြာျခားတယ္။
တစ္ခါတစ္ရံ လုံးဝဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တယ္။
"အေကၠာေဓန ဇိေနေကာဓံ" ေကာဓဆုိတာ ေဒါသခက္ထန္သူ၊
ေဒါသခက္ထန္တဲ့လူတစ္ေယာက္ကုိ
ဘယ္လု္ိအႏူိင္ယူမလဲဆုိတဲ့ နည္းစနစ္။
ေလာကလူသားေတြကေတာ့
ေဒါသခက္ထန္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ကုိ
နွိမ္နင္းၿပီးေတာ့ အႏူိင္ယူမယ္၊
သတ္ျဖတ္ၿပီးေတာ့ အႏူိင္ယူမယ္လုိ႔ ဒီအေတြးပဲရွိတယ္။
ဒီေန႔ေခတ္ ကမာၻမွာ
လူတကာဒုကၡေရာက္ေအာင္
ရက္ရက္စက္စက္ အၾကမ္းဖက္လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ပုဂၢဳိလ္ေတြ၊
အၾကမ္းဖက္သမားလုိ႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြကုိ
ဘာနဲ႔အႏူိင္ယူမလဲဆုိရင္ ျပန္လည္ အၾကမ္းဖက္ျခင္းျဖင့္ အႏူိင္ယူၾကတယ္ေပါ့။
အဲဒီလုိ ျပန္လည္အၾကမ္းဖက္တဲ့နည္းျဖင့္ အႏူိင္ယူတာဟာ
တကယ္ႏူိင္တာ ဟုတ္ရဲ႕လားလုိ႔ ေမးစရာရွိတယ္။
အဲဒီ နည္းစနစ္ဟာ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕
ဓမၼအျမင္ဘက္က ၾကည့္လုိ႔ရွိရင္
အလြန္မွားယြင္းေနတဲ့ နည္းစနစ္တစ္ခုပဲ။
ျမတ္စြာဘုရားက "အေကၠာေဓန ဇိေနေကာဓံ"
ေဒါသခက္ထန္ေနတဲ့ ပုဂၢဳိလ္တစ္ေယာက္ကုိ
မိမိကေဒါသခက္ထန္ျခင္းမျပဳ၊ သည္းခံျခင္း၊ ေမတၲာထားျခင္း၊
ေအးၿငိမ္းတဲ့စိတ္ဓာတ္မ်ဳိးျဖင့္သာလ်ွင္ အႏူိင္ယူလုိ႔ ေဟာေတာ္မူတယ္။
ေလာကရဲ႕အျမင္နဲ႔ အလြန္ဆန္႔က်င္တယ္။ ခက္ထန္တဲ့ပုဂၢဳိလ္တစ္ေယာက္ကုိ ေဒါသနဲ႔မတုံ႔ျပန္ဘဲ
ေမတၲာနဲ႔တုံ႔ျပန္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာပဲ။
ေဒါသကုိ ေမတၲာနဲ႔အႏူိင္ယူပါ၊
ခႏၲီဆုိတဲ့တရားနဲ႔ အႏူိင္ယူပါ။
ဒီေနရာမွာ ခႏၲီနဲ႔ေမတၲာ
ဘာကြာသလဲလုိ႔ ေမးစရာရွိတယ္။
စာေပက်မ္းဂန္မွာ ဖြင့္ထားတာၾကည့္ရင္
ခႏၲီဆုိတဲ့တရားဟာ အေဒါသပဲျဖစ္တယ္။
ေမတၲာကလည္း အေဒါသပဲဆုိေတာ့
ခႏၲီနဲ႔ေမတၲာ တရားကုိယ္အားျဖင့္ တူတယ္လုိ႔ေျပာရမွာပဲ။
ေနာက္တစ္နည္းအားျဖင့္ ခႏၲီဆုိသည္မွာ
အေဒါသ အဓိကပဓာန ဦးေဆာင္ေနတဲ့စိတ္ရဲ႕
သဘာဝတရား၊ စိတ္ေနစိတ္ထားလုိ႔
ဒီလုိအဓိပၸာယ္ရတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ
ခႏၲီဆုိတဲ့ စကားလုံးရဲ႕ ရႈေထာင့္ကၾကည့္မယ္ဆုိရင္
(သဒၵါနည္းအရ ေျပာျပတဲ့ Literal meaning ေပါ့ )။
ခႏၲီဆုိတာ "ခမု"ဓာတ္ (root)က လာတာ။
ခမုဓာတ္ကုိ အနက္ေဖာ္ရင္
"ခမုသဟေန- စြမ္းႏူိင္ျခင္း" ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ရတယ္။
ခႏၲီဆုိတာ စြမ္းႏူိင္တယ္လုိ႔ အဓိပၸာယ္ရတယ္။
ဒါျဖင့္ ဘာစြမ္းႏူိင္တာလဲဆုိရင္
တစ္စုံတစ္ေယာက္က
မိမိကုိေဒါသထြက္လာေအာင္ လာေနွာင့္ယွက္ေပမယ့္
ေဒါသမထြက္ေအာင္ ထိန္းထားႏူိင္တယ္။
မူလစိတ္ အေျခအေနေလးမပ်က္ေအာင္ ထိန္းထားႏူိင္တယ္။
"အတၲမန စိတၲႆ" ၾကည္ႏူးေနတဲ့စိတ္ကေလးကုိ
ျပင္ပကအေနွာင့္အယွက္ေၾကာင့္
ပ်က္စီးမသြားေအာင္ ထိန္းသိမ္းထားႏူိင္တဲ့
စြမ္းရည္သတၲိတစ္မ်ဳိးကုိ ခႏၲီလုိ႔ ေခၚတယ္။
ေလာကႀကီးမွာ တခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္ေတြ
"ခႏၲီ၊ ခႏၲီ"လုိ႔ ေျပာေနေပမယ့္
တကယ္ခႏၲီ မဟုတ္ဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ရယ္စရာအေနနဲ႔ "
ခႏၲီစ - မႏူိင္လုိ႔ သည္းခံရျခင္းသည္လည္းေကာင္း"
ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ေပၚလာတာေပါ့ေနာ္။
မႏူိင္လုိ႔ အေလ်ွာ႔ေပးတာကုိ
ခႏၲီလုိ႔ ထင္ေနၾကတယ္။
တကယ္ေတာ့ ခႏၲီဆုိတာ
မႏူိင္လုိ႔သည္းခံတာ မဟုတ္ဘူး။
မိမိရဲ႕ ပင္ကုိၾကည္ႏူးေနတဲ့စိတ္ေလးကုိ
မပ်က္ရေအာင္ ထိန္းထားႏူိင္တဲ့ စြမ္းရည္သတၲိ၊
စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ရင့္က်က္မႈသေဘာထားကုိ ခႏၲီလုိ႔ေျပာတာ။
ေအး ေဒါသထြက္ၿပီးေတာ့
လူကအံ့ႀကိတ္ေနတယ္။
သုိ႔ေသာ္ ျပန္ေတာ့မေျပာဘူး၊
ျပန္ေတာ့မလုပ္ဘူး ဆုိတာမ်ဳိးကုိ
ဒီကေန႔ ခႏၲီလုိ႔ေခၚၾကတယ္။
စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာက တုံ႔ျပန္ေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္
အဲဒီဟာ ခႏၲီမဟုတ္ဘူး။ ျပန္မေျပာတာပဲရွိတယ္၊
ခႏၲီ အစစ္မဟုတ္ဘူး။
ခႏၲီဆုိသည္မွာ
ပင္ကုိအေနအထားေလးမပ်က္ေအာင္
ထိန္းႏူိင္တာကုိေျပာတာ။
အဲဒါေၾကာင့္ ခႏၲီဆုိတာ
ေမတၲာမပ်က္ေအာင္
ထိန္းထားႏူိင္တဲ့ စြမ္းရည္သတၲိပဲ။
လူတစ္ဖက္သား အက်ဳိးစီးပြားကုိလုိလားတဲ့
စိတ္ေနသေဘာထားသည္ ေမတၲာ၊
ထုိေမတၲာ ပ်က္မသြားေအာင္
ထိန္းထားတာသည္ ခႏၲီပဲ။
ေမတၲာဆုိသည္မွာ
ပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ
လုိလားတဲ့စိတ္ေနသေဘာထားပဲ။
စကားလုံးအရေျပာရရင္ ေမတၲာဆုိသည္မွာ
"မိတၲႆဧသာ"ဆုိတဲ့အတုိင္း
မိတ္ေဆြရဲ႕စိတ္ဓာတ္ကုိ ေမတၲာလုိ႔ေခၚတယ္။
မိတ္ေဆြရဲ႕စိတ္ဓာတ္ဆုိသည္မွာ
မိတ္ေဆြဟာ ဘယ္လုိစိတ္မ်ဳိးထားသလဲ။
ကုိယ္ခ်စ္ခင္နွစ္သက္တဲ့ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕
ေကာင္းစားမႈကုိလုိလားတယ္ ၊
အက်ဳိးတရားကုိ လုိလားတယ္ ၊
အဲဒါဟာ ေမတၲာပါပဲ။
(ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ အရွင္နႏၵမာလာဘိဝံသ)
Post by KO Naing Myo Aye
★★★★★★★★★
လူ႔ေလာကမွာ
လူေတြအႏူိင္အရႈံး သတ္မွတ္တဲ့ေနရာမွာ
အယူအဆျခင္း မတူညီၾကဘူး။
ေလာကရႈေထာင့္ကၾကည့္တဲ့အခါ
အႏူိင္လုိ႔ထင္ရေပမယ့္
ဓမၼရႈေထာင့္ကၾကည့္တဲ့အခါ
အရႈံးျဖစ္ေနတာေတြ ေတြ႕တယ္။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ အႏူိင္အရႈံးဆုိတာဟာ
ရႈေထာင့္အလုိက္ ဘယ္သူကႏူိင္ၿပီး
ဘယ္သူကရႈံးသလဲဆုိတာ သိၾကရတယ္။
တစ္ခါတစ္ရံ လူေတြဟာ
ကုိယ္ကႏူိင္လုိက္တယ္လုိ႔ ယူဆတယ္။
သုိ႔ေသာ္ ကုိယ္ကရႈံးသြားတာကုိ မသိလုိက္ဘူး။
အဲဒီေတာ့ ႏူိင္လုိက္တယ္ထင္ၿပီး
အရႈံးႀကီးရႈံးသြားၾကတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြဟာ
တစ္ဘဝသာမကဘူး တစ္သံသရာထိေအာင္ ရႈံးသြားၾကတယ္။
မိမိက ႏူိင္လုိက္တယ္လုိ႔ ထင္ေပမယ့္
ရႈံးသြားတာေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။
ေအး တခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္ဟာ
ရႈံးသြားတယ္လုိ႔ ယူဆေပမယ့္
အဲဒီရႈံးသြားတယ္ဆုိတဲ့ပုဂၢဳိလ္က
အႏူိင္ရလုိက္တာကုိ မသိလုိက္ၾကဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ေလာကအျမင္နဲ႔ ဓမၼအျမင္ဟာ
အင္မတန္မွ ကြာျခားတယ္။
တစ္ခါတစ္ရံ လုံးဝဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္တယ္။
"အေကၠာေဓန ဇိေနေကာဓံ" ေကာဓဆုိတာ ေဒါသခက္ထန္သူ၊
ေဒါသခက္ထန္တဲ့လူတစ္ေယာက္ကုိ
ဘယ္လု္ိအႏူိင္ယူမလဲဆုိတဲ့ နည္းစနစ္။
ေလာကလူသားေတြကေတာ့
ေဒါသခက္ထန္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ကုိ
နွိမ္နင္းၿပီးေတာ့ အႏူိင္ယူမယ္၊
သတ္ျဖတ္ၿပီးေတာ့ အႏူိင္ယူမယ္လုိ႔ ဒီအေတြးပဲရွိတယ္။
ဒီေန႔ေခတ္ ကမာၻမွာ
လူတကာဒုကၡေရာက္ေအာင္
ရက္ရက္စက္စက္ အၾကမ္းဖက္လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ပုဂၢဳိလ္ေတြ၊
အၾကမ္းဖက္သမားလုိ႔ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ေတြကုိ
ဘာနဲ႔အႏူိင္ယူမလဲဆုိရင္ ျပန္လည္ အၾကမ္းဖက္ျခင္းျဖင့္ အႏူိင္ယူၾကတယ္ေပါ့။
အဲဒီလုိ ျပန္လည္အၾကမ္းဖက္တဲ့နည္းျဖင့္ အႏူိင္ယူတာဟာ
တကယ္ႏူိင္တာ ဟုတ္ရဲ႕လားလုိ႔ ေမးစရာရွိတယ္။
အဲဒီ နည္းစနစ္ဟာ ဗုဒၶျမတ္စြာရဲ႕
ဓမၼအျမင္ဘက္က ၾကည့္လုိ႔ရွိရင္
အလြန္မွားယြင္းေနတဲ့ နည္းစနစ္တစ္ခုပဲ။
ျမတ္စြာဘုရားက "အေကၠာေဓန ဇိေနေကာဓံ"
ေဒါသခက္ထန္ေနတဲ့ ပုဂၢဳိလ္တစ္ေယာက္ကုိ
မိမိကေဒါသခက္ထန္ျခင္းမျပဳ၊ သည္းခံျခင္း၊ ေမတၲာထားျခင္း၊
ေအးၿငိမ္းတဲ့စိတ္ဓာတ္မ်ဳိးျဖင့္သာလ်ွင္ အႏူိင္ယူလုိ႔ ေဟာေတာ္မူတယ္။
ေလာကရဲ႕အျမင္နဲ႔ အလြန္ဆန္႔က်င္တယ္။ ခက္ထန္တဲ့ပုဂၢဳိလ္တစ္ေယာက္ကုိ ေဒါသနဲ႔မတုံ႔ျပန္ဘဲ
ေမတၲာနဲ႔တုံ႔ျပန္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာပဲ။
ေဒါသကုိ ေမတၲာနဲ႔အႏူိင္ယူပါ၊
ခႏၲီဆုိတဲ့တရားနဲ႔ အႏူိင္ယူပါ။
ဒီေနရာမွာ ခႏၲီနဲ႔ေမတၲာ
ဘာကြာသလဲလုိ႔ ေမးစရာရွိတယ္။
စာေပက်မ္းဂန္မွာ ဖြင့္ထားတာၾကည့္ရင္
ခႏၲီဆုိတဲ့တရားဟာ အေဒါသပဲျဖစ္တယ္။
ေမတၲာကလည္း အေဒါသပဲဆုိေတာ့
ခႏၲီနဲ႔ေမတၲာ တရားကုိယ္အားျဖင့္ တူတယ္လုိ႔ေျပာရမွာပဲ။
ေနာက္တစ္နည္းအားျဖင့္ ခႏၲီဆုိသည္မွာ
အေဒါသ အဓိကပဓာန ဦးေဆာင္ေနတဲ့စိတ္ရဲ႕
သဘာဝတရား၊ စိတ္ေနစိတ္ထားလုိ႔
ဒီလုိအဓိပၸာယ္ရတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ
ခႏၲီဆုိတဲ့ စကားလုံးရဲ႕ ရႈေထာင့္ကၾကည့္မယ္ဆုိရင္
(သဒၵါနည္းအရ ေျပာျပတဲ့ Literal meaning ေပါ့ )။
ခႏၲီဆုိတာ "ခမု"ဓာတ္ (root)က လာတာ။
ခမုဓာတ္ကုိ အနက္ေဖာ္ရင္
"ခမုသဟေန- စြမ္းႏူိင္ျခင္း" ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ရတယ္။
ခႏၲီဆုိတာ စြမ္းႏူိင္တယ္လုိ႔ အဓိပၸာယ္ရတယ္။
ဒါျဖင့္ ဘာစြမ္းႏူိင္တာလဲဆုိရင္
တစ္စုံတစ္ေယာက္က
မိမိကုိေဒါသထြက္လာေအာင္ လာေနွာင့္ယွက္ေပမယ့္
ေဒါသမထြက္ေအာင္ ထိန္းထားႏူိင္တယ္။
မူလစိတ္ အေျခအေနေလးမပ်က္ေအာင္ ထိန္းထားႏူိင္တယ္။
"အတၲမန စိတၲႆ" ၾကည္ႏူးေနတဲ့စိတ္ကေလးကုိ
ျပင္ပကအေနွာင့္အယွက္ေၾကာင့္
ပ်က္စီးမသြားေအာင္ ထိန္းသိမ္းထားႏူိင္တဲ့
စြမ္းရည္သတၲိတစ္မ်ဳိးကုိ ခႏၲီလုိ႔ ေခၚတယ္။
ေလာကႀကီးမွာ တခ်ဳိ႕ပုဂၢဳိလ္ေတြ
"ခႏၲီ၊ ခႏၲီ"လုိ႔ ေျပာေနေပမယ့္
တကယ္ခႏၲီ မဟုတ္ဘူး။
ဒါေၾကာင့္ ရယ္စရာအေနနဲ႔ "
ခႏၲီစ - မႏူိင္လုိ႔ သည္းခံရျခင္းသည္လည္းေကာင္း"
ဆုိတဲ့ အဓိပၸာယ္ေပၚလာတာေပါ့ေနာ္။
မႏူိင္လုိ႔ အေလ်ွာ႔ေပးတာကုိ
ခႏၲီလုိ႔ ထင္ေနၾကတယ္။
တကယ္ေတာ့ ခႏၲီဆုိတာ
မႏူိင္လုိ႔သည္းခံတာ မဟုတ္ဘူး။
မိမိရဲ႕ ပင္ကုိၾကည္ႏူးေနတဲ့စိတ္ေလးကုိ
မပ်က္ရေအာင္ ထိန္းထားႏူိင္တဲ့ စြမ္းရည္သတၲိ၊
စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ရင့္က်က္မႈသေဘာထားကုိ ခႏၲီလုိ႔ေျပာတာ။
ေအး ေဒါသထြက္ၿပီးေတာ့
လူကအံ့ႀကိတ္ေနတယ္။
သုိ႔ေသာ္ ျပန္ေတာ့မေျပာဘူး၊
ျပန္ေတာ့မလုပ္ဘူး ဆုိတာမ်ဳိးကုိ
ဒီကေန႔ ခႏၲီလုိ႔ေခၚၾကတယ္။
စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာက တုံ႔ျပန္ေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္
အဲဒီဟာ ခႏၲီမဟုတ္ဘူး။ ျပန္မေျပာတာပဲရွိတယ္၊
ခႏၲီ အစစ္မဟုတ္ဘူး။
ခႏၲီဆုိသည္မွာ
ပင္ကုိအေနအထားေလးမပ်က္ေအာင္
ထိန္းႏူိင္တာကုိေျပာတာ။
အဲဒါေၾကာင့္ ခႏၲီဆုိတာ
ေမတၲာမပ်က္ေအာင္
ထိန္းထားႏူိင္တဲ့ စြမ္းရည္သတၲိပဲ။
လူတစ္ဖက္သား အက်ဳိးစီးပြားကုိလုိလားတဲ့
စိတ္ေနသေဘာထားသည္ ေမတၲာ၊
ထုိေမတၲာ ပ်က္မသြားေအာင္
ထိန္းထားတာသည္ ခႏၲီပဲ။
ေမတၲာဆုိသည္မွာ
ပုဂၢဳိလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကုိ
လုိလားတဲ့စိတ္ေနသေဘာထားပဲ။
စကားလုံးအရေျပာရရင္ ေမတၲာဆုိသည္မွာ
"မိတၲႆဧသာ"ဆုိတဲ့အတုိင္း
မိတ္ေဆြရဲ႕စိတ္ဓာတ္ကုိ ေမတၲာလုိ႔ေခၚတယ္။
မိတ္ေဆြရဲ႕စိတ္ဓာတ္ဆုိသည္မွာ
မိတ္ေဆြဟာ ဘယ္လုိစိတ္မ်ဳိးထားသလဲ။
ကုိယ္ခ်စ္ခင္နွစ္သက္တဲ့ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္ရဲ႕
ေကာင္းစားမႈကုိလုိလားတယ္ ၊
အက်ဳိးတရားကုိ လုိလားတယ္ ၊
အဲဒါဟာ ေမတၲာပါပဲ။
(ပါေမာကၡခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ အရွင္နႏၵမာလာဘိဝံသ)
Post by KO Naing Myo Aye
No comments:
Post a Comment