
ဗုဒၶဘာသာအမ်ားစုသည္
--------------------------
နိဗၺာန္ႏွင့္ပတ္သက္လာလွ်င္
------------------------------
ဥေစၦဒဒိ႒ိအယူရွိတတ္ပုံ
-------------------------
မဇၩိမပဏၰာသ ပါဠိေတာ္ ဝစၦသုတ္၌ ဝစၦအမည္ရွိသူက ဗုဒၶကို နိဗၺာန္ႏွင့္ ဆက္စပ္မွုရွိေသာ ေမးခြန္းေလးခု……။
၁။ ျမတ္စြာဘုရား ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေသျပီးသည့္ေနာက္ အဘယ္၌ျဖစ္ပါသနည္း။
ဗုဒၶက ထိုေမးခြန္းသည္ သႆတဒိ႒ိျဖင့္ ျငိေနေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ သႆတဒိ႒ိျဖင့္ အဘယ္သို႔ျငိသနည္း။ ရဟႏၲာ၏ ရုပ္နာမ္သည္ မပ်က္စီးဘဲ သို႔မဟုတ္ ရုပ္သာပ်က္စီးျပီး နာမ္ကမပ်က္စီးဘဲ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္သြားသလို ေမးေသာေၾကာင့္ သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ျငိျခင္းျဖစ္၏။
၂။ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေသျပီးသည့္ေနာက္ အဘယ္သို႔မွ် မျဖစ္မေရာက္ေတာ့ျပီေလာ။ ဤေမးခြန္းကား ဥေစၦဒဒိ႒ိႏွင့္ ျငိေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ ဥေစၦဒဒိ႒ိႏွင့္ အဘယ္သို႔ျငိသနည္း။
*** ေနပူရွိန္ေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္ ပူေလာင္ေနသူသည္ ေအးျမၾကည္လင္ေသာ ျမစ္ေရအတြင္း သက္ဆင္းလိုက္လွ်င္ အပူျငိမ္းျခင္း ေအးခ်မ္းေသာ အရသာကို ခံစားျခင္းႏွစ္မ်ိဳးျဖစ္၏။
ထို႔အတူ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ စုေတျခင္း ရုပ္နာမ္ခ်ဳပ္သြားျခင္းသည္။ ခႏၶာဒုကၡ အပူျငိမ္းျခင္းႏွင့္တူ၏။ နိဗၺာန္၏အရသာကို သႏၲိသုခအျဖစ္ျဖင့္ ခံစားျခင္းသည္ ေအးျမျခင္းႏွင့္တူ၏။
(ဂမၻီရာ ဂမၻီရ မဟာနိဗၺဳတဒီပနီက်မ္းမွ ပထမေရႊက်င္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးေပးေသာ ဥပမာ)
*** သဠာယတနသံယုတ္ပါဠိေတာ္တြင္ "ကာယႆ ေဘဒါ ဓမၼေ႒ာ သခ်ၤ ံေနာေပတိေဝဒဂူ" ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ ခႏၶာကိုယ္ပ်က္စီးသည္မွ ေနာက္၌ နိဗၺာန္၌ တည္သည္ျဖစ္၍ သတၲဝါဟူေသာ အေရအတြက္သို႔မေရာက္ (သခၤ် ံေနာေပတိ)ဟုသာ ေဟာထား၏။
ယခုေခတ္လူအမ်ားစု ထင္ေနသက့ဲသို႔ နိဗၺာန္သည္ ဘာမွ်မရွိေသာ အရာဟုဆိုလွ်င္ သခ်ၤ ံေနာေပတိ သတၲဝါဟူေသာ အေရအတြက္သို႔မေရာက္ဟု ေဟာခ့ဲမည္မဟုတ္။ နႆတိ- ေပ်ာက္ပ်က္၏။ နတၳိ- မရွိစသည္ျဖင့္သာ ေဟာၾကားခ့ဲမည္ျဖစ္၏။ ထိုသုိ႔ နႆတိ နတၳိစသည္ျဖင့္ မေဟာၾကားသည္ကို ေထာက္ေသာအားျဖင့္ နိဗၺာန္သည္ ဘာမွ်မရွိေသာအရာမဟုတ္။
(သႏၲိသုခ= ျငိမ္းေအးေသာ ခ်မ္းသာဓာတ္အေနျဖင့္ တကယ္ရွိေၾကာင္း ျပတ္သားစြာမွတ္ရမည္။)
၃။ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္သည္ ေသျပီးသည့္ေနာက္ ျဖစ္သူလည္းျဖစ္ မျဖစ္သူလည္းမျဖစ္ဟု မွတ္ရမည္ေလာ။
ဤေမးခြန္းသည္ ဧကစၥသႆတဝါဒႏွင့္ ျငိေနေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ ဧကစၥသႆတဒိ႒ိကား အခ်ိဳ႕ျမဲအခ်ိဳ႕မျမဲ ဟုယူဆျခင္းတည္း။
၄။ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေသျပီးသည့္ေနာက္ ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ မျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ဟု မွတ္ရမည္ေလာ။
ဤေမးခြန္းသည္ အမရာဝိေကၡပ ဒိ႒ိႏွင့္ျငိေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ အမရာမည္ေသာငါးသည္ ေခ်ာေနေသာေၾကာင့္ ဘယ္ေနရာကမွ ကိုင္ဖမ္း၍မရသလို မေရမရာ ဟိုမေရာက္ သည္မေရာက္ အယူဝါဒကို အမရာဝိေကၡပဝါဒဟု ေခၚ၏။ တိတၳိဆရာၾကီး ေျခာက္ေယာက္တြင္ အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ သိဥၥည္းဆရာၾကီး၏ ဝါဒပင္ျဖစ္၏။
*** ဝစၦကနိဗၺာန္ အယူအဆကို ဥာဏ္မမီွေတာ့ေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ ဗုဒၶက ရဟႏၲာစုေတျပီးေနာက္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာခံစားပုံကို မီးပုံဥပမာျဖင့္ ျပေတာ္မူ၏။ ေလာင္စာကုန္သြားေသာေၾကာင့္မီးပုံမွာ မီးမ်ားျငိမ္းသြား၏။ ျငိမ္းသြားေသာ မီးေတာက္မ်ားကို အေရွ႕ရပ္သို႔ ေရာက္သြားသေလာ အေနာက္အရပ္သို႔ ေရာက္သြားသေလာ စသည္ျဖင့္ေမးလွ်င္ ေျဖဖို႔ရာမသင့္ေလ်ာ္ေပ။
ထို႔အတူ ခႏၶာအသစ္မျဖစ္ေတာ့သျဖင့္ ဒုကၡမီးျငိမ္းသြားေသာ ရဟႏၲာကိုလည္း ဘယ္အရပ္သို႔ေရာက္သည္ ဘယ္အရပ္သို႔ မေရာက္သည္ စသည္ျဖင့္ ေျဖလွ်င္မသင့္ေလ်ာ္ဟု ရွင္းျပေတာ္မူ၏။
(ေမတၱာရွင္ ေရႊျပည္သာ)
--------------------------
နိဗၺာန္ႏွင့္ပတ္သက္လာလွ်င္
------------------------------
ဥေစၦဒဒိ႒ိအယူရွိတတ္ပုံ
-------------------------
မဇၩိမပဏၰာသ ပါဠိေတာ္ ဝစၦသုတ္၌ ဝစၦအမည္ရွိသူက ဗုဒၶကို နိဗၺာန္ႏွင့္ ဆက္စပ္မွုရွိေသာ ေမးခြန္းေလးခု……။
၁။ ျမတ္စြာဘုရား ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေသျပီးသည့္ေနာက္ အဘယ္၌ျဖစ္ပါသနည္း။
ဗုဒၶက ထိုေမးခြန္းသည္ သႆတဒိ႒ိျဖင့္ ျငိေနေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ သႆတဒိ႒ိျဖင့္ အဘယ္သို႔ျငိသနည္း။ ရဟႏၲာ၏ ရုပ္နာမ္သည္ မပ်က္စီးဘဲ သို႔မဟုတ္ ရုပ္သာပ်က္စီးျပီး နာမ္ကမပ်က္စီးဘဲ နိဗၺာန္သို႔ ေရာက္သြားသလို ေမးေသာေၾကာင့္ သႆတဒိ႒ိႏွင့္ ျငိျခင္းျဖစ္၏။
၂။ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေသျပီးသည့္ေနာက္ အဘယ္သို႔မွ် မျဖစ္မေရာက္ေတာ့ျပီေလာ။ ဤေမးခြန္းကား ဥေစၦဒဒိ႒ိႏွင့္ ျငိေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ ဥေစၦဒဒိ႒ိႏွင့္ အဘယ္သို႔ျငိသနည္း။
*** ေနပူရွိန္ေၾကာင့္ ခႏၶာကိုယ္ ပူေလာင္ေနသူသည္ ေအးျမၾကည္လင္ေသာ ျမစ္ေရအတြင္း သက္ဆင္းလိုက္လွ်င္ အပူျငိမ္းျခင္း ေအးခ်မ္းေသာ အရသာကို ခံစားျခင္းႏွစ္မ်ိဳးျဖစ္၏။
ထို႔အတူ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ စုေတျခင္း ရုပ္နာမ္ခ်ဳပ္သြားျခင္းသည္။ ခႏၶာဒုကၡ အပူျငိမ္းျခင္းႏွင့္တူ၏။ နိဗၺာန္၏အရသာကို သႏၲိသုခအျဖစ္ျဖင့္ ခံစားျခင္းသည္ ေအးျမျခင္းႏွင့္တူ၏။
(ဂမၻီရာ ဂမၻီရ မဟာနိဗၺဳတဒီပနီက်မ္းမွ ပထမေရႊက်င္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးေပးေသာ ဥပမာ)
*** သဠာယတနသံယုတ္ပါဠိေတာ္တြင္ "ကာယႆ ေဘဒါ ဓမၼေ႒ာ သခ်ၤ ံေနာေပတိေဝဒဂူ" ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ ခႏၶာကိုယ္ပ်က္စီးသည္မွ ေနာက္၌ နိဗၺာန္၌ တည္သည္ျဖစ္၍ သတၲဝါဟူေသာ အေရအတြက္သို႔မေရာက္ (သခၤ် ံေနာေပတိ)ဟုသာ ေဟာထား၏။
ယခုေခတ္လူအမ်ားစု ထင္ေနသက့ဲသို႔ နိဗၺာန္သည္ ဘာမွ်မရွိေသာ အရာဟုဆိုလွ်င္ သခ်ၤ ံေနာေပတိ သတၲဝါဟူေသာ အေရအတြက္သို႔မေရာက္ဟု ေဟာခ့ဲမည္မဟုတ္။ နႆတိ- ေပ်ာက္ပ်က္၏။ နတၳိ- မရွိစသည္ျဖင့္သာ ေဟာၾကားခ့ဲမည္ျဖစ္၏။ ထိုသုိ႔ နႆတိ နတၳိစသည္ျဖင့္ မေဟာၾကားသည္ကို ေထာက္ေသာအားျဖင့္ နိဗၺာန္သည္ ဘာမွ်မရွိေသာအရာမဟုတ္။
(သႏၲိသုခ= ျငိမ္းေအးေသာ ခ်မ္းသာဓာတ္အေနျဖင့္ တကယ္ရွိေၾကာင္း ျပတ္သားစြာမွတ္ရမည္။)
၃။ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္သည္ ေသျပီးသည့္ေနာက္ ျဖစ္သူလည္းျဖစ္ မျဖစ္သူလည္းမျဖစ္ဟု မွတ္ရမည္ေလာ။
ဤေမးခြန္းသည္ ဧကစၥသႆတဝါဒႏွင့္ ျငိေနေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ ဧကစၥသႆတဒိ႒ိကား အခ်ိဳ႕ျမဲအခ်ိဳ႕မျမဲ ဟုယူဆျခင္းတည္း။
၄။ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္ေသျပီးသည့္ေနာက္ ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ မျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ဟု မွတ္ရမည္ေလာ။
ဤေမးခြန္းသည္ အမရာဝိေကၡပ ဒိ႒ိႏွင့္ျငိေသာေၾကာင့္ ေျဖဖို႔မသင့္ေလွ်ာ္ဟု ပယ္ေတာ္မူ၏။ အမရာမည္ေသာငါးသည္ ေခ်ာေနေသာေၾကာင့္ ဘယ္ေနရာကမွ ကိုင္ဖမ္း၍မရသလို မေရမရာ ဟိုမေရာက္ သည္မေရာက္ အယူဝါဒကို အမရာဝိေကၡပဝါဒဟု ေခၚ၏။ တိတၳိဆရာၾကီး ေျခာက္ေယာက္တြင္ အပါအဝင္ျဖစ္ေသာ သိဥၥည္းဆရာၾကီး၏ ဝါဒပင္ျဖစ္၏။
*** ဝစၦကနိဗၺာန္ အယူအဆကို ဥာဏ္မမီွေတာ့ေၾကာင္း ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ ဗုဒၶက ရဟႏၲာစုေတျပီးေနာက္ နိဗၺာန္ခ်မ္းသာခံစားပုံကို မီးပုံဥပမာျဖင့္ ျပေတာ္မူ၏။ ေလာင္စာကုန္သြားေသာေၾကာင့္မီးပုံမွာ မီးမ်ားျငိမ္းသြား၏။ ျငိမ္းသြားေသာ မီးေတာက္မ်ားကို အေရွ႕ရပ္သို႔ ေရာက္သြားသေလာ အေနာက္အရပ္သို႔ ေရာက္သြားသေလာ စသည္ျဖင့္ေမးလွ်င္ ေျဖဖို႔ရာမသင့္ေလ်ာ္ေပ။
ထို႔အတူ ခႏၶာအသစ္မျဖစ္ေတာ့သျဖင့္ ဒုကၡမီးျငိမ္းသြားေသာ ရဟႏၲာကိုလည္း ဘယ္အရပ္သို႔ေရာက္သည္ ဘယ္အရပ္သို႔ မေရာက္သည္ စသည္ျဖင့္ ေျဖလွ်င္မသင့္ေလ်ာ္ဟု ရွင္းျပေတာ္မူ၏။
(ေမတၱာရွင္ ေရႊျပည္သာ)
ဓမၼစာေပမ်ား တစ္ဆင့္မွ်ေ၀ျခင္းျဖင့္ ကုသိုလ္ပြားမ်ားနိဳင္ ႀကပါေစ .....
No comments:
Post a Comment