/-KK9_loa7vd0/UlGdvjyytmI/AAAAAAAAAJo/CYASBcEvf-Q/s1600/2.jpg /-lOmPFrl8XPM/UlGenrethAI/AAAAAAAAAJw/C2micEpuq98/s1600/3.jpg /-dYluM4WJoPk/UlGfQQftlJI/AAAAAAAAAJ4/jX-Uiar9weI/s1600/4.jpg /-nf8EdURdPWM/UlGf2-kc_eI/AAAAAAAAAKE/4FuxaCOarrQ/s1600/5.jpg /-saSqQhWsORI/UlGgWZb5BgI/AAAAAAAAAKM/NfXGousgxi8/s1600/6.jpg /-p8qKxxsXUqM/UlGg--8YPdI/AAAAAAAAAKY/xdBXvKSdXHc/s1600/7.jpg /-xIWC0FyHziE/UlGhgDvPjYI/AAAAAAAAAKg/KcDEVlbzTms/s1600/8.jpg /-ExizPq5U6WY/UlGh77XvSNI/AAAAAAAAAKo/-7_9l0K2i6g/s1600/9.jpg /-iINrw4I_6xg/UlGicQAf_wI/AAAAAAAAAKw/tGhsKFdLkgg/s1600/10.jpg /-ntDceJpthvQ/UlGjACykVeI/AAAAAAAAAK4/VHQQr32TK0U/s1600/11.jpg /-fqxH_m2LEEY/UlGjaObMvdI/AAAAAAAAALA/f9HaRWYO-AI/s1600/12.jpg /-xfECeCe_dDQ/UlGj-pQU9qI/AAAAAAAAALM/WM1hVLQNyOo/s1600/13.jpg /-BHG1G4ixBh8/UlGkl-z-QEI/AAAAAAAAALQ/GoWqxWOgYz4/s1600/14.jpg /-BlczOY9iWk8/UlGlF5V_25I/AAAAAAAAALY/nrFbp34VOko/s1600/15.jpg /-Cb5m_KgyDAk/UlIE8rsSOkI/AAAAAAAAAMQ/1oHjlhDHZ14/s1600/17.jpg /-yRwSwv5w8No/UlIFmUIqjwI/AAAAAAAAAMY/zktN7vgxukU/s1600/18.jpg /-inFEfyNQYIE/UlIGAPR0JvI/AAAAAAAAAMg/v21K2Odt1zc/s1600/19.jpg /-G7ntu7ury4E/UlIGUaQi37I/AAAAAAAAAMo/AZ01F8UsI58/s1600/20.jpg /-I8vCUhCS3oA/UlIKBPqQLrI/AAAAAAAAAM0/ut8eJGAsSKE/s1600/21.jpg /-41ZwK7gIr2U/UlIKXb5gzLI/AAAAAAAAAM8/WvSg-oULtgE/s1600/22.jpg /-TojgOyhekdE/UlIKrjq5bJI/AAAAAAAAANE/rRl37fDU1SM/s1600/23.jpg /http://4.bp.blogspot.com/-64lFCmprlo4/UlIK93uB36I/AAAAAAAAANM/xlqs8O3Iljg/s1600/24.jpg /-FijLnHXN310/UlILMwydP7I/AAAAAAAAANU/UGrU5m5Qlik/s1600/25.jpg /-rCOON1atlAQ/UlIRGg-JUjI/AAAAAAAAANk/jmvr2gslKRY/s1600/26.jpg /-KhgTbZa636A/UlIRZyiryKI/AAAAAAAAANs/IVePjv0E68o/s1600/27.jpg /-GEj3iQziOPI/UlIRrWcGrrI/AAAAAAAAAN0/w5UwiZDN-5U/s1600/28.jpg /-qCBbdjQUzx4/UlIR7nMVOtI/AAAAAAAAAN8/uuovzhoG2P8/s1600/29.jpg /-TUkx_9ZzINw/UlISLSaznOI/AAAAAAAAAOE/cizev9CP9UI/s1600/30.jpg

Monday, December 23, 2013

*မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးမ်ား*

Photo: *မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးမ်ား*
**********************
သာသနာႏွစ္ ၁၀၀၀ (ေအဒီ၅၀၀) ေက်ာ္မွစ၍ အိႏၵိယျပည္တြင္ မဟာယာန ဗုဒၶတကၠသိုလ္ အမ်ားအျပားေပၚခ့ဲသည္။ ယင္းတကၠသိုလ္မ်ားကို မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ ဘုရင္မ်ားသာမက ဟိႏၵဴဘုရင္မ်ားပါ အားေပးခ့ဲၾကသည္။ ဤတကၠသိုလ္ၾကီးမွပင္ တရုတ္ ဂ်ပန္ႏွင့္ အျခားေဒသမ်ားသို႔ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာကို ျဖန္႔ခ်ီခ့ဲျခင္းျဖစ္သည္။ သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၃၀၀ (ေအဒီ၉၀၀)ေနာက္ပိုင္း၌မူ ဤတကၠသိုလ္ၾကီးမ်ားသည္ ဝဇိရယာနဝါဒျဖန္႔ခ်ိရာ ဗဟိုဌာန ျဖစ္လာခ့ဲၾကသည္။ ယင္းတကၠသိုလ္မ်ားမွာ။  ။ (1) နာလႏၵာတကၠသိုလ္။ ။ဤတကၠသိုလ္ကား နာမည္ေက်ာ္ၾကား လူသိအမ်ားဆုံး ျဖစ္သည္။ သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၀၀၀ျပည့္(ေအဒီ၅၀၀) ေက်ာ္က ကုမာရဂုတၱမင္းက စတင္တည္ေထာင္ခ့ဲသည္။ မဟာယာနစာေပမ်ားကို ျဗာဟၼဏတို႔၏ ေဝဒစာေပႏွင့္ တြဲဖက္၍ သင္ခ့ဲသည္။ ဤတကၠသိုလ္တြင္ စာသင္သား ရဟန္း ၁ေသာင္းႏွင့္ စာခ်ဆရာေတာ္ ၁၅၀၀ရွိသည္ဟု တရုတ္ရဟန္း ဟီယန္ဆိုင္ႏွင့္ အိုက္ဆင္တို႔က မွတ္တမ္းတင္ခ့ဲသည္။ ရတနာမ်ားႏွင့္ စီျခယ္ထားသည့္ျပင္ ပိဋကတ္တိုက္မ်ားကိုလည္း ေက်ာင္းဝင္းပတ္လည္၌ ေဆာက္လုပ္ထားျပီး အထပ္ ၉ ထပ္ပင္ ရွိသည္။ သာသနာႏွစ္ ၁၇၀၀ ေက်ာ္၌ တူရကီအႏြယ္ဝင္ မဟာေမဒင္တို႔သည္ နာလႏၵတကၠသိုလ္ကို စစ္တပ္ႏွင့္ ဝိုင္းရံ၍ ေက်ာက္မ်က္မ်ားကို လုယက္ယူၾကသည့္အျပင္ ရဟန္းမ်ားကိုလည္း သတ္ရာ ၁ ေသာင္းေက်ာ္ ေသခ့ဲရသည္ဟု ဆိုသည္။  ။တူရကီ ရာဇဝင္ဆရာ မင္ဟဇဒ္ကမူ ရဟန္းေပါင္း ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေခါင္းျဖတ္ခံရ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ အရွင္လတ္လတ္ မီးရွုိ႕အသတ္ခံရျပီး ပိဋကတ္တိုက္မ်ားကို မီးရွုိ႕ဖ်က္ဆီး၍ မီးေလာင္ရာ လေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာသည္ဟု တဗကတအင္နာဆီတီ စာအုပ္၌ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။  ။ (2) ဝလဘိတကၠသိုလ္။  ။ ဤတကၠသိုလ္မွာ အိႏၵိယ အေနာက္ပိုင္းတြင္ ရွိ၍ သဗၺတၳိဝါဒ ဟိနယာနစာေပကို သင္ၾကားေပးသည္။ နာလႏၵာတကၠသိုလ္ႏွင့္အျပိဳင္ ျဖစ္သည္။  ။(3) ဝိကၠမသီလာတကၠသိုလ္။  ။ ဤတကၠသိုလ္ကို ပါလမင္းဆက္လက္ထက္၌ တည္ေထာင္သည္။ ဤတကၠသိုလ္ေက်ာင္းထြက္မ်ားကို ပ႑ိတဘြ႔ဲေပးသည္။ သာသနာႏွစ္ ၁၇၄၁(ေအဒီ၁၃၀၀)ခန္႔၌ ဘီဟာနယ္ကို မဟာေမဒင္မ်ားသိမ္း၍ ရဟန္းအမ်ားစု အသတ္ခံခ့ဲရသည္ဟု ဆိုသည္။ ဤတကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ အတိဆာ ေခၚ ဒီပကၤရာဥာဏသည္ တိဗက္ဘုရင္ပင့္ဖိတ္ခ်က္အရ တိဗက္သို႔ သာသနာႏွစ္ ၁၆ ရာစု (ခရစ္ႏွစ္ ၁၆ ရာစု) တြင္ၾကြေရာက္၍ လားမားဗုဒၶဘာသာသာသနာကို တည္ေထာင္ခ့ဲသည္။  ။အထူးမွာ အတိဆာဆရာေတာ္သည္ ၾသဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္၌ ပညာသင္ခ့ဲသည့္အျပင္ သုဝဏၰဒီပ ေခၚ အင္ဒုိနီးရွားသို႔သြား၍ ဆရာေတာ္ စျႏၵကိတၱိထံ၌လည္း တႏၲရ မႏၲရပညာကို သင္ခ့ဲသည္ဟု အခ်ိဳ႕ကဆိုၾကေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ၾသဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္မွာ တႏၲရ မႏၲရပညာရပ္ကိုသာ အဓိကသင္ၾကားေသာ တကၠသိုလ္ျဖစ္၍ ယင္းတကၠသိုလ္၌ပင္ တႏၲရ မႏၲရပညာရပ္ကို လုံေလာက္စြာ သင္ယူရရွိႏုိင္ပါလ်က္ အင္ဒိုနီးရွားသို႔ သြားေရာက္၍ ယင္းပညာရပ္ကို သင္ယူရေသးသည္ ဟူေသာအဆိုမွာ ထူးျခားလ်က္ပင္ရွိသည္။ ထိုထက္ထူးျခားသည္မွာ ယင္း အတိဆာဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပဲခူးသို႔လည္း သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀ (ေအဒီ၁၀၂၆) ၌ လာေရာက္၍ အရည္းၾကီးဝါဒျဖစ္ေသာ တႏၲရပညာရပ္ကို သင္ၾကားသည္ဟူေသာ အဆိုပင္ျဖစ္သည္။ ဤအဆိုကို ေရးသားေဖာ္ျပေသာစာအုပ္မွာ သန္လ်င္ က်ိဳက္ေခါက္ေစတီေတာ္ ဘုရားသမိုင္း ျဖစ္သည္။ ယင္းစာအုပ္တြင္ သမိုင္းေရးသူက တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းေတာ္ၾကီး၏ မွတ္တမ္းအရ ဘဂၤလားျပည္မွ ရွင္ဝသုဗႏၶဳသည္ သူ၏ တပည့္ရဟန္းမ်ားကို ပုဂံႏွင့္ ပဲခူးအရပ္မ်ားသို႔ သာသနာႏွစ္ ၁၀၅၀-၆၀(ေအဒီ၅၀၆-၅၁၆) ေလာက္တြင္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာကို ျပဳစုရန္ ေစလြတ္လိုက္သည္ဟု ေရးသားထားျပီး အရည္းၾကီးဝါဒေခၚ တႏၲရယာနသည္ ပုဂံ၌က့ဲသို႔ပင္ သန္လ်င္ ပဲခူးတို႔၌လည္း ထြန္းကားေနသည့္အျပင္ အိႏၵိယျပည္ ဘဂၤလားနယ္ တႏၲရယာနထက္ပင္ ဆန္းၾကယ္ေနေသာေၾကာင့္ ဘဂၤလားျပည္သား အတိသ(အတိဆာ) ေခၚ ဒီပကၤရၾသဇဥာဏသည္ ပဲခူး သန္လ်င္သို႔လာ၍ တႏၲရအေလ့အက်င့္မ်ားကို သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀ (ေအဒီ၁၀၂၆) ေလာက္တြင္ သင္ယူျပီးေနာက္ တိဗက္ျပည္၌ တႏၲရယာနအယူကို ျပဳစုေပးခ့ဲသည္ဟု သူ၏တပည့္ ဗရြမ္တြန္ေရးသားခ်က္အရ သိရသည္ ဟုေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။ ဤ၌ ေရွးဦးစြာ ယင္းစာအုပ္ပါ ေဖာ္ျပထားေသာ ရွင္ဝသုဗႏၶဳကား မည္သူျဖစ္သည္ကို စိစစ္ရန္လိုသည္။ သာသနာသမိုင္းတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလွေသာ သဗၺတၳိဝါဒဂုိဏ္း အဘိဓမၼာေကာသဆရာ ရွင္ဝသုဗႏၶဳသည္ ဂႏၶာရတိုင္း ပက္ရွဝါျမိဳ႕(ပုရိသပုရ)၌ သာသနာႏွစ္ ၉၆၄(ေအဒီ၄၂၀)တြင္ ေမြးဖြား၍ သာသနာႏွစ္ ၁၀၄၄(ေအဒီ၅၀၀)၌ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ့ဲသည္။ ဤအရွင္သည္ ကက္ရွမီးယားသို႔ မထင္မရွားသြား၍ ပညာသင္ၾကားခ့ဲျပီး ဂႏၶာရတိုင္းသို႔ ျပန္ေရာက္လာေသာအခါ အဘိဓမၼာေကာသက်မ္းကို ျပဳစုခ့ဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ယင္းစာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ အရွင္ဝသုဗႏၶဳမွာ သာသနာႏွစ္ ၁၀၅၀-၆၀ ၌ တပည့္မ်ားကို ပညာသင္လြတ္သည္ဟု ဆိုသျဖင့္ ၆ႏွစ္ႏွင့္ ၁၆ႏွစ္ ကြာေနေသာေၾကာင့္ အဆိုပါ တပည့္ေက်ာ္ ဆရာေတာ္ဝသုဗႏၶဳ မဟုတ္ေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။ တစ္ဖန္ ထိုကာလတစ္ဝိုက္တြင္ အိႏၵိယ၌ထင္ရွားေနေသာ ရွင္ဝသုဗႏၶဳ အမည္ရွိပုဂၢိဳလ္မွာလည္း ယင္းပညာေက်ာ္ ဆရာေတာ္မွတစ္ပါး အျခားရွိေသးေၾကာင္း ခိုင္မာေသာ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားကမွ် ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ အဆိုပါစာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပေသာ တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းၾကီး၏ မွတ္တမ္းသည္ မွန္ကန္ခိုင္မာမွု မရွိေၾကာင္း ထင္ရွားလွသည္။ တစ္ဖန္ ျမန္မာရာဇဝင္ မြန္ရာဇဝင္ အေစာင္ေစာင္တို႔၏ အဆိုအမိန္႔မ်ားႏွင့္ ေက်ာက္စာ ေစတီ ပုထိုး စေသာ အေထာက္အထားမ်ားအရ ပုဂံ သေရေခတၱရာ စေသာ ပ်ဴတို႔၏ ေဒသမ်ားတြင္သာ အရည္းၾကီးဝါဒ မဟာယာနရွိေၾကာင္း ပဲခူး သထုံ စေသာ ရာမညေဒသမ်ားတြင္ ေထရဝါဒဗုဒၶ သာသနာထြန္းကားခ့ဲေၾကာင္းကို ျမန္မာႏုိင္ငံသားတိုင္း သိရွိထားၾကျပီး ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းၾကီးက စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း မွတ္တမ္းေရးခ့ဲရုိးမွန္လွ်င္လည္း ယင္းမွတ္တမ္းသည္ ေဒသမက်ြမ္းမွုအေပၚ အေျခခံ၍ ရမ္းမွန္းျဖန္းသန္း ေရးသားထားေသာ မွတ္တမ္းျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေနျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဆိုပါ တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းၾကီး၏ မွတ္တမ္းကို အေျခအျမစ္ ခိုင္လုံေသာ မွတ္တမ္းအျဖစ္ လက္ခံရန္မျဖစ္ေတာ့ေပ။တစ္ဖန္ အတိဆာဆရာေတာ္သည္ အိႏၵိယတြင္ ပညာသင္ၾကား၍ အိႏၵိယမွ တိုက္ရုိက္ပင္ တိဗက္သို႔ ၾကြ၍ လားမားသာသနာကို တည္ေထာင္ျပီး ၎တြင္ပင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ့ဲေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ား လက္ခံထားၾကသည္။ ပဲခူးသို႔လာ၍ ပညာသင္သည္ ဟူေသာအခ်က္ကို မည္သည့္ပညာရွင္ကမွ် အျမြက္မွ်ပင္ ေဖာ္ျပခ့ဲၾကျခင္း မရွိေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀(ေအဒီ၁၀၂၆)ေလာက္၌ ပဲခူး သန္လ်င္နယ္မ်ားသို႔လာျပီး တႏၲရအေလ့အက်င့္မ်ားကို သင္ယူသည္ဟု တိဗက္လားမားဘုန္းၾကီး ဗရြန္တြန္က ေရးသားခ့ဲသည္ ဆိုေသာအခ်က္ကို စိစစ္ရန္ လိုအပ္ျပန္သည္။ ပဲခူး ပထမမင္းဆက္ျဖစ္ေသာ သမလဝိမလမင္းဆက္တြင္ ေနာက္ဆုံး မင္းဆက္ျဖစ္ေသာ တိႆမင္း(ေအဒီ၁၀၄၇-၁၀၅၇) လက္ထက္၌ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ ကုလားမ်ားသည္ ဘုရင္၏ေျမွာက္စားမွုကို ခံၾကရ၍ ၾသဇာအရွိန္အဝါ ၾကီးခ့ဲၾကသည္။ ဘုရင္ကိုယ္တိုင္က အခိုက္အတန္႔ အယူမွားျပီး ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ ျဖစ္ခ့ဲရသည္။ သို႔ရာတြင္ မၾကာျမင့္ပါ။ ဘျဒေဒဝီ ေခၚ ထလေထာ္၏စြမ္းေဆာင္ခ်က္အရ တိႆဘုရင္မွာ အျမင္မွန္ရ၍ ဗုဒၶဘာသာကို ျပန္လည္သက္ဝင္ ယုံၾကည္လာျပီး ဘုရားေစတီ ၇ ဆူကိုပင္ တည္ထားကိုးကြယ္ခ့ဲေၾကာင္း ဘုရား ၇ဆူ ေက်ာက္စာသမိုင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ဟိႏၵဴကုလားမ်ားသည္ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ပဲခူးမွႏွင္ထုတ္ခံခ့ဲရသျဖင့္ ၎တို႔၏အယူဝါဒလည္း ၎တို႔ႏွင့္အတူ ပဲခူးမွ ကြယ္ေပ်ာက္ခ့ဲရေတာ့သည္။ ရာမညေဒသတြင္ ဤတိႆဘုရင္မွတစ္ပါး ပဲခူး ပထမမင္းဆက္ဝင္မ်ား ေနာက္မင္းဆက္ဝင္မ်ားသာမက သထုံ ဒဂုံ စေသာမင္းဆက္မ်ား အားလုံးပင္ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာကို အားေပးခ်ီးေျမွာက္ခ့ဲေသာ မင္းမ်ားခ်ည္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားက သက္ေသထူလ်က္ရွိသည္။ သို႔ရာတြင္ ေတလဂူ ဟိႏၵဴကုလားမ်ား မၾကာခဏေရာက္ရွိေနၾကသျဖင့္ ရာမညေဒသတြင္ ဝဇိရာယာန အရည္းၾကီးဝါဒ တႏၲရ အယူမဟုတ္ေသာ ဟိႏၵဴျဗာဟၼဏတို႔၏ တႏၲရ အေလ့အက်င့္မ်ားကိုမူ လက္ခံက်င့္သုံးေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အုတ္ၾကားျမက္ေပါက္ ဆိုသက့ဲသို႔ အနည္းအက်ဥ္းရွိႏုိင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သထုံမႏုဟာမင္းႏွင့္ ပုဂံ ေနာ္ရထာမင္း(ေအဒီ၁၀၄၄-၁၀၇၇) လက္ထက္၌ သထုံမွ ဗ်တ္ဝိ ဗ်တၱတို႔၏ဆရာ ဝိဇၨာရေသ့အေၾကာင္း ဟံသာဝတီ၌ နန္းစုိက္ေသာ ဘုရင့္ေနာင္ (ေအဒီ၁၅၅၁-၁၅၈၁) လက္ထက္၌ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားခ့ဲေသာ ဘား ၉ ဘားဝိဇၨာဆရာေတာ္မ်ား၏ အေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ က်ြႏု္ပ္တို႔ ယဥ္ပါးေနရျခင္း ျဖစ္သည္။ ဟံသာဝတီမင္း ဘုရင့္ေနာင္ (ေအဒီ၁၅၅၁-၁၅၈၁) လက္ထက္မွစ၍ ေက်ာင္းကိုအစြဲျပဳ၍ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားေနျခင္းေၾကာင့္ ဟံသာဝတီ ေမာ္ကြန္းဝင္စာတမ္းမ်ား ၃၉၉ တြင္ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ သိရွိရေသာ ဘားမ့ဲ(သမ့ဲပင္ေက်ာင္း) ဘားထီး(ဧကရာဇ္ပင္ေက်ာင္း) ဘားျမိဳက္(ငရုတ္ပင္ေက်ာင္း) ဘားတေမာ့(ေက်ာက္စြန္းေက်ာင္း) ဘားကရား(ခင္တန္းေက်ာင္း) ဘားတြဲ(ပထမေက်ာင္း) ဘားႏုိင္း(အနန္းပင္ေက်ာင္း) ဘားေထာ္(ေရႊေက်ာင္း) ဘားႏုိင္(ကန္႔ကလာပင္ေက်ာင္း) ဟူေသာ ဘား ၉ ဘားဆရာေတာ္မ်ား၏ အေၾကာင္းအရာ အတၳဳပၸတၲိမ်ားကို ႏွ႔ံႏွ႔ံစပ္စပ္မသိရွိေသးေသာ္လည္း ဝိဇၨာလမ္းလိုက္ေနၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားေလာကတြင္ ထင္ရွားေနေသာ ဘားျမိဳက္ ဘားတေမာ့ ဘားတမြတ္ ဘားမ့ဲ ဟူေသာ ဘား၄ဘားဝင္ ဘားမ့ဲဆရာေတာ္မွာမူ ဘုရင့္ေနာင္၏ သားမ်ားျဖစ္ေသာ ေညာင္ရမ္းဆက္ ေညာင္ရမ္းမင္း (ေအဒီ၁၅၉၉-၁၆၀၅)ႏွင့္ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း (ေအဒီ၁၆၀၅-၁၆၂၈) တို႔၏ ဆရာျဖစ္ေၾကာင္း ဘားမ့ဲဆရာေတာ္ လက္ေတြ႔က်မ္း ဒုတိယတြဲတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ယင္း ဘား ၉ ဘားဆရာေတာ္မ်ားသည္ ခရစ္ ၁၆-၁၇ ရာစုႏွစ္မ်ားအတြင္း၌ ေပၚေပါက္ၾကေသာ ဆရာေတာ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိႏုိင္သက့ဲသို႔ အတိဆာ ဆရာေတာ္သည္လည္း အခ်ိန္ကာလျခားနားခ်က္အရ ယင္းဝိဇၨာဆရာေတာ္မ်ားထံ၌ ပညာသင္ခ့ဲသည္ဟု မယူဆႏုိင္ေၾကာင္း ထင္ရွားေနေပသည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ အတိဆာ ဆရာေတာ္သည္ သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀ (ေအဒီ၁၀၂၆) ေလာက္၌ ပဲခူးသို႔လာ၍ အရည္းၾကီးဝါဒ တႏၲရအေလ့အက်င့္ကို သင္ယူသည္ဟု ဗရြန္တြန္က မွတ္တမ္းေရးသားခ့ဲရုိးမွန္လွ်င္ မည္သူ႔ထံ၌ မည္က့ဲသို႔ေသာ တႏၲရ ပညာရပ္မ်ိဳးကို သင္ယူခ့ဲေၾကာင္း ေဖာ္ျပရာသည္။ ယခုမူ အေထာက္အထား ခိုင္လုံရန္ေဝးစြ။ ဆက္စပ္ရန္ သဲလြန္စမွ်ကိုပင္ မေတြ႔ရွိႏုိင္သျဖင့္ လားမားဘုန္းၾကီး ဗရြန္တြန္သည္လည္း ထိုအခ်ိန္၌ သေရေခတၲရာ ပုဂံတို႔၌ အစုၾကီးစြာရွိ၍ ထင္ရွားေနေသာ အရည္းၾကီးအယူဝါဒကိုပင္ ပဲခူး သန္လ်င္နယ္၌ ရွိသေယာင္ မွားယြင္းယူဆျပီး  ေရေျမေဒသမက်ြမ္းက်င္မွုအေပၚ အေျခခံ၍ ရမ္းမွန္းျဖန္႔သန္းေရးသားခ့ဲေၾကာင္း ထင္ရွားေနျပန္ေတာ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ရမ္းမွန္းျဖန္းသန္း ေရးသားထားေသာ တိဗက္လားမားဘုန္းၾကီး တာရနာထမွတ္တမ္းႏွင့္ ဗရြန္တြန္၏ ေရးသားခ်က္တို႔ကို အေျချပဳျပီး သထုံ ပဲခူး သန္လ်င္တို႔၌ အရည္းၾကီးတို႔၏ တႏၲရယာန လႊမ္းမိုးခ့ဲေၾကာင္းႏွင့္ က်ိဳက္ေခါက္ေဒသတြင္ ဟိႏၵဴျဗာဟၼဏတို႔၏ လက္ရာမ်ားကို သမိုင္းေရးသူက အေထာက္ထားျပ သုံးသပ္ထားေသာ္လည္း သာသနာႏွစ္ ၁၆၀၁ (ေအဒီ၁၀၅၇) သထုံမႏုဟာမင္း ပုဂံသို႔ေရာက္ရွိသြားသည့္ ႏွစ္အထိ ယင္းေဒသတြင္ အရည္းၾကီးတို႔၏ တႏၲရယာနလႊမ္းမိုးခ့ဲေၾကာင္း က်ိဳက္ေခါက္သမိုင္းစာအုပ္၌  ေရးသားေဖာ္ျပ ဆုံးျဖတ္ထားခ်က္မွာ မွန္ကန္မွု ရွိ မရွိကို သုေတသီမ်ား စဥ္းစားဆုံးျဖတ္ရန္သာ ရွိပါေတာ့သည္။  ။(4) ဇာဒၵလတကၠသိုလ္။  ။ဤတကၠသိုလ္ကို ရာမပါလမင္း (သာသနာႏွစ္၁၆၅၈-၁၆၇၄/ေအဒီ၁၂၀၀ ေက်ာ္)က တည္ေထာင္သည္။ ၎မင္းသည္ ဂဂၤါႏွင့္ ကရဘိုအာျမစ္အဆုံ၌ ရာမာဝတီျမိဳ႕သစ္ကို တည္၍ ျမိဳ႕ေတာ္အနီး၌ ယင္းတကၠသိုလ္ကို တည္ေထာင္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ တကၠသိုလ္ကိုတည္ေထာင္ျပီး ႏွစ္ ၁၀၀ခန္႔ အၾကာ၌ မဟာေမဒင္တို႔၏ ဖ်က္ဆီးမွုကို ခံခ့ဲရသည္။  ။(5) ၾသဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္။  ။ ဤတကၠသိုလ္တြင္ ဝဂၤတိုင္းဘုရင္ ပါလမင္းဆက္မတိုင္မီကပင္ ရဟန္း ၁၀၀၀ ရွိသည့္ေက်ာင္းတိုက္ၾကီး ျဖစ္သည္။ ေနာက္ပိုင္း ပါလမင္းမ်ား၏ ေထာက္ပ့ံမွုေၾကာင့္ တကၠသိုလ္အဆင့္ မီလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤတကၠသိုလ္သည္လည္း သာသနာႏွစ္ ၁၇၄၃ႏွစ္ (ေအဒီ၁၁၉၉)၌ မဟာေမဒင္မ်ား ဖ်က္ဆီး၍ ပ်က္စီးခ့ဲရျပီး ဤတကၠသိုလ္မွ ရဟန္းအခ်ိဳ႕မွာ တိဗက္သို႔ ထြက္ေျပးခ့ဲၾကသည္ဟု ဆိုသည္။(ဦးစိန္ထြန္း/သုေတသီ)ဗဟုသုတရွာေဖြ စာေပေလ့လာသူ မိတ္ေဆြမ်ား ကာယစိတၱသုခႏွစ္ျဖာရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ၾကပါေစ။  


*မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းေတာ္ၾကီးမ်ား*
*******************************************
သာသနာႏွစ္ ၁၀၀၀ (ေအဒီ၅၀၀) ေက်ာ္မွစ၍ အိႏၵိယျပည္တြင္ မဟာယာန ဗုဒၶတကၠသိုလ္ အမ်ားအျပားေပၚခ့ဲသည္။ ယင္းတကၠသိုလ္မ်ားကို မဟာယာနဗုဒၶဘာသာ ဘုရင္မ်ားသာမက ဟိႏၵဴဘုရင္မ်ားပါ အားေပးခ့ဲၾကသည္။ 
 
ဤတကၠသိုလ္ၾကီးမွပင္ တရုတ္ ဂ်ပန္ႏွင့္ အျခားေဒသမ်ားသို႔ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာကို ျဖန္႔ခ်ီခ့ဲျခင္းျဖစ္သည္။ 
 
သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၃၀၀ (ေအဒီ၉၀၀)ေနာက္ပိုင္း၌မူ ဤတကၠသိုလ္ၾကီးမ်ားသည္ ဝဇိရယာနဝါဒျဖန္႔ခ်ိရာ ဗဟိုဌာန ျဖစ္လာခ့ဲၾကသည္။ ယင္းတကၠသိုလ္မ်ားမွာ။ ။
 
 (1) နာလႏၵာတကၠသိုလ္။ ။ဤတကၠသိုလ္ကား နာမည္ေက်ာ္ၾကား လူသိအမ်ားဆုံး ျဖစ္သည္။ သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၀၀၀ျပည့္(ေအဒီ၅၀၀) ေက်ာ္က ကုမာရဂုတၱမင္းက စတင္တည္ေထာင္ခ့ဲသည္။ မဟာယာနစာေပမ်ားကို ျဗာဟၼဏတို႔၏ ေဝဒစာေပႏွင့္ တြဲဖက္၍ သင္ခ့ဲသည္။ 
 
ဤတကၠသိုလ္တြင္ စာသင္သား ရဟန္း ၁ေသာင္းႏွင့္ စာခ်ဆရာေတာ္ ၁၅၀၀ရွိသည္ဟု တရုတ္ရဟန္း ဟီယန္ဆိုင္ႏွင့္ အိုက္ဆင္တို႔က မွတ္တမ္းတင္ခ့ဲသည္။ ရတနာမ်ားႏွင့္ စီျခယ္ထားသည့္ျပင္ ပိဋကတ္တိုက္မ်ားကိုလည္း ေက်ာင္းဝင္းပတ္လည္၌
 ေဆာက္လုပ္ထားျပီး အထပ္ ၉ ထပ္ပင္ ရွိသည္။ 
 
သာသနာႏွစ္ ၁၇၀၀ ေက်ာ္၌ တူရကီအႏြယ္ဝင္ မဟာေမဒင္တို႔သည္ နာလႏၵတကၠသိုလ္ကို စစ္တပ္ႏွင့္ ဝိုင္းရံ၍ ေက်ာက္မ်က္မ်ားကို လုယက္ယူၾကသည့္အျပင္ ရဟန္းမ်ားကိုလည္း သတ္ရာ ၁ ေသာင္းေက်ာ္ ေသခ့ဲရသည္ဟု ဆိုသည္။ ။
 
တူရကီ ရာဇဝင္ဆရာ မင္ဟဇဒ္ကမူ ရဟန္းေပါင္း ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ ေခါင္းျဖတ္ခံရ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာ အရွင္လတ္လတ္ မီးရွုိ႕အသတ္ခံရျပီး ပိဋကတ္တိုက္မ်ားကို မီးရွုိ႕ဖ်က္ဆီး၍ မီးေလာင္ရာ လေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာသည္ဟု တဗကတအင္နာဆီတီ စာအုပ္၌ ေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။ ။
 
 (2) ဝလဘိတကၠသိုလ္။ ။ ဤတကၠသိုလ္မွာ အိႏၵိယ အေနာက္ပိုင္းတြင္ ရွိ၍ သဗၺတၳိဝါဒ ဟိနယာနစာေပကို သင္ၾကားေပးသည္။ နာလႏၵာတကၠသိုလ္ႏွင့္အျပိဳင္ ျဖစ္သည္။ ။
 
(3) ဝိကၠမသီလာတကၠသိုလ္။ ။ ဤတကၠသိုလ္ကို ပါလမင္းဆက္လက္ထက္၌ တည္ေထာင္သည္။
 
 ဤတကၠသိုလ္ေက်ာင္းထြက္မ်ားကို ပ႑ိတဘြ႔ဲေပးသည္။ သာသနာႏွစ္ ၁၇၄၁(ေအဒီ၁၃၀၀)ခန္႔၌ ဘီဟာနယ္ကို မဟာေမဒင္မ်ားသိမ္း၍ ရဟန္းအမ်ားစု အသတ္ခံခ့ဲရသည္ဟု ဆိုသည္။ ဤတကၠသိုလ္ေက်ာင္းအုပ္ အတိဆာ ေခၚ ဒီပကၤရာဥာဏသည္ တိဗက္ဘုရင္ပင့္ဖိတ္ခ်က္အရ တိဗက္သို႔ သာသနာႏွစ္ ၁၆ ရာစု (ခရစ္ႏွစ္ ၁၆ ရာစု) တြင္ၾကြေရာက္၍ လားမားဗုဒၶဘာသာသာသနာကို တည္ေထာင္ခ့ဲသည္။ ။
 
အထူးမွာ အတိဆာဆရာေတာ္သည္ ၾသဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္၌ ပညာသင္ခ့ဲသည့္အျပင္ သုဝဏၰဒီပ ေခၚ အင္ဒုိနီးရွားသို႔သြား၍ ဆရာေတာ္ စျႏၵကိတၱိထံ၌လည္း တႏၲရ မႏၲရပညာကို သင္ခ့ဲသည္ဟု အခ်ိဳ႕ကဆိုၾကေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ 
 
ၾသဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္မွာ တႏၲရ မႏၲရပညာရပ္ကိုသာ အဓိကသင္ၾကားေသာ တကၠသိုလ္ျဖစ္၍ ယင္းတကၠသိုလ္၌ပင္ တႏၲရ မႏၲရပညာရပ္ကို လုံေလာက္စြာ သင္ယူရရွိႏုိင္ပါလ်က္ အင္ဒိုနီးရွားသို႔ သြားေရာက္၍ ယင္းပညာရပ္ကို သင္ယူရေသးသည္ ဟူေသာအဆိုမွာ ထူးျခားလ်က္ပင္ရွိသည္။ ထိုထက္ထူးျခားသည္မွာ ယင္း အတိဆာဆရာေတာ္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပဲခူးသို႔လည္း သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀ (ေအဒီ၁၀၂၆) ၌ လာေရာက္၍ အရည္းၾကီးဝါဒျဖစ္ေသာ တႏၲရပညာရပ္ကို သင္ၾကားသည္ဟူေသာ အဆိုပင္ျဖစ္သည္။ ဤအဆိုကို ေရးသားေဖာ္ျပေသာစာအုပ္မွာ သန္လ်င္ က်ိဳက္ေခါက္ေစတီေတာ္ ဘုရားသမိုင္း ျဖစ္သည္။ 
 
ယင္းစာအုပ္တြင္ သမိုင္းေရးသူက တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းေတာ္ၾကီး၏ မွတ္တမ္းအရ ဘဂၤလားျပည္မွ ရွင္ဝသုဗႏၶဳသည္ သူ၏ တပည့္ရဟန္းမ်ားကို ပုဂံႏွင့္ ပဲခူးအရပ္မ်ားသို႔ သာသနာႏွစ္ ၁၀၅၀-၆၀(ေအဒီ၅၀၆-၅၁၆) ေလာက္တြင္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာကို ျပဳစုရန္ ေစလြတ္လိုက္သည္ဟု
 ေရးသားထားျပီး အရည္းၾကီးဝါဒေခၚ တႏၲရယာနသည္ ပုဂံ၌က့ဲသို႔ပင္ သန္လ်င္ ပဲခူးတို႔၌လည္း ထြန္းကားေနသည့္အျပင္ အိႏၵိယျပည္ ဘဂၤလားနယ္ တႏၲရယာနထက္ပင္ ဆန္းၾကယ္ေနေသာေၾကာင့္ ဘဂၤလားျပည္သား အတိသ(အတိဆာ) ေခၚ ဒီပကၤရၾသဇဥာဏသည္ ပဲခူး သန္လ်င္သို႔လာ၍ တႏၲရအေလ့အက်င့္မ်ားကို သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀ (ေအဒီ၁၀၂၆) ေလာက္တြင္ သင္ယူျပီးေနာက္ တိဗက္ျပည္၌ တႏၲရယာနအယူကို ျပဳစုေပးခ့ဲသည္ဟု သူ၏တပည့္ ဗရြမ္တြန္ေရးသားခ်က္အရ သိရသည္ ဟုေရးသားေဖာ္ျပထားသည္။
 
 ဤ၌ ေရွးဦးစြာ ယင္းစာအုပ္ပါ ေဖာ္ျပထားေသာ ရွင္ဝသုဗႏၶဳကား မည္သူျဖစ္သည္ကို စိစစ္ရန္လိုသည္။ သာသနာသမိုင္းတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလွေသာ သဗၺတၳိဝါဒဂုိဏ္း အဘိဓမၼာေကာသဆရာ ရွင္ဝသုဗႏၶဳသည္ ဂႏၶာရတိုင္း ပက္ရွဝါျမိဳ႕(ပုရိသပုရ)၌ သာသနာႏွစ္ ၉၆၄(ေအဒီ၄၂၀)တြင္ ေမြးဖြား၍ သာသနာႏွစ္ ၁၀၄၄(ေအဒီ၅၀၀)၌ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ့ဲသည္။
 
 ဤအရွင္သည္ ကက္ရွမီးယားသို႔ မထင္မရွားသြား၍ ပညာသင္ၾကားခ့ဲျပီး ဂႏၶာရတိုင္းသို႔ ျပန္ေရာက္လာေသာအခါ အဘိဓမၼာေကာသက်မ္းကို ျပဳစုခ့ဲျခင္း ျဖစ္သည္။ ယင္းစာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ အရွင္ဝသုဗႏၶဳမွာ သာသနာႏွစ္ ၁၀၅၀-၆၀ ၌ တပည့္မ်ားကို ပညာသင္လြတ္သည္ဟု ဆိုသျဖင့္ ၆ႏွစ္ႏွင့္ ၁၆ႏွစ္ ကြာေနေသာေၾကာင့္ အဆိုပါ တပည့္ေက်ာ္ ဆရာေတာ္ဝသုဗႏၶဳ မဟုတ္ေၾကာင္း ထင္ရွားသည္။
 
 တစ္ဖန္ ထိုကာလတစ္ဝိုက္တြင္ အိႏၵိယ၌ထင္ရွားေနေသာ ရွင္ဝသုဗႏၶဳ အမည္ရွိပုဂၢိဳလ္မွာလည္း ယင္းပညာေက်ာ္ ဆရာေတာ္မွတစ္ပါး အျခားရွိေသးေၾကာင္း ခိုင္မာေသာ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားကမွ် ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ အဆိုပါစာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပေသာ တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းၾကီး၏ မွတ္တမ္းသည္ မွန္ကန္ခိုင္မာမွု မရွိေၾကာင္း ထင္ရွားလွသည္။
 
 တစ္ဖန္ ျမန္မာရာဇဝင္ မြန္ရာဇဝင္ အေစာင္ေစာင္တို႔၏ အဆိုအမိန္႔မ်ားႏွင့္ ေက်ာက္စာ ေစတီ ပုထိုး စေသာ အေထာက္အထားမ်ားအရ ပုဂံ သေရေခတၱရာ စေသာ ပ်ဴတို႔၏ ေဒသမ်ားတြင္သာ အရည္းၾကီးဝါဒ မဟာယာနရွိေၾကာင္း ပဲခူး သထုံ စေသာ ရာမညေဒသမ်ားတြင္ ေထရဝါဒဗုဒၶ သာသနာထြန္းကားခ့ဲေၾကာင္းကို ျမန္မာႏုိင္ငံသားတိုင္း သိရွိထားၾကျပီး ျဖစ္သည္။ 
 
သို႔ျဖစ္၍ တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းၾကီးက စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္အတိုင္း မွတ္တမ္းေရးခ့ဲရုိးမွန္လွ်င္လည္း ယင္းမွတ္တမ္းသည္ ေဒသမက်ြမ္းမွုအေပၚ အေျခခံ၍ ရမ္းမွန္းျဖန္းသန္း ေရးသားထားေသာ မွတ္တမ္းျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေနျပန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အဆိုပါ တိဗက္တာရနာထ လားမားဘုန္းၾကီး၏ မွတ္တမ္းကို အေျခအျမစ္ ခိုင္လုံေသာ မွတ္တမ္းအျဖစ္ လက္ခံရန္မျဖစ္ေတာ့ေပ။
 
တစ္ဖန္ အတိဆာဆရာေတာ္သည္ အိႏၵိယတြင္ ပညာသင္ၾကား၍ အိႏၵိယမွ တိုက္ရုိက္ပင္ တိဗက္သို႔ ၾကြ၍ လားမားသာသနာကို တည္ေထာင္ျပီး ၎တြင္ပင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ့ဲေၾကာင္း ပညာရွင္မ်ား လက္ခံထားၾကသည္။
 
 ပဲခူးသို႔လာ၍ ပညာသင္သည္ ဟူေသာအခ်က္ကို မည္သည့္ပညာရွင္ကမွ် အျမြက္မွ်ပင္ ေဖာ္ျပခ့ဲၾကျခင္း မရွိေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀(ေအဒီ၁၀၂၆)ေလာက္၌ ပဲခူး သန္လ်င္နယ္မ်ားသို႔လာျပီး တႏၲရအေလ့အက်င့္မ်ားကို သင္ယူသည္ဟု တိဗက္လားမားဘုန္းၾကီး ဗရြန္တြန္က ေရးသားခ့ဲသည္ ဆိုေသာအခ်က္ကို စိစစ္ရန္ လိုအပ္ျပန္သည္။ 
 
ပဲခူး ပထမမင္းဆက္ျဖစ္ေသာ သမလဝိမလမင္းဆက္တြင္ ေနာက္ဆုံး မင္းဆက္ျဖစ္ေသာ တိႆမင္း(ေအဒီ၁၀၄၇-၁၀၅၇) လက္ထက္၌ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ ကုလားမ်ားသည္ ဘုရင္၏ေျမွာက္စားမွုကို ခံၾကရ၍ ၾသဇာအရွိန္အဝါ ၾကီးခ့ဲၾကသည္။ ဘုရင္ကိုယ္တိုင္က အခိုက္အတန္႔ အယူမွားျပီး ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ ျဖစ္ခ့ဲရသည္။ 
 
 သို႔ရာတြင္ မၾကာျမင့္ပါ။ ဘျဒေဒဝီ ေခၚ ထလေထာ္၏စြမ္းေဆာင္ခ်က္အရ တိႆဘုရင္မွာ အျမင္မွန္ရ၍ ဗုဒၶဘာသာကို ျပန္လည္သက္ဝင္ ယုံၾကည္လာျပီး ဘုရားေစတီ ၇ ဆူကိုပင္ တည္ထားကိုးကြယ္ခ့ဲေၾကာင္း ဘုရား ၇ဆူ ေက်ာက္စာသမိုင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ဟိႏၵဴကုလားမ်ားသည္ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ပဲခူးမွႏွင္ထုတ္ခံခ့ဲရသျဖင့္ ၎တို႔၏အယူဝါဒလည္း ၎တို႔ႏွင့္အတူ ပဲခူးမွ ကြယ္ေပ်ာက္ခ့ဲရေတာ့သည္။ 
 
ရာမညေဒသတြင္ ဤတိႆဘုရင္မွတစ္ပါး ပဲခူး ပထမမင္းဆက္ဝင္မ်ား ေနာက္မင္းဆက္ဝင္မ်ားသာမက သထုံ ဒဂုံ စေသာမင္းဆက္မ်ား အားလုံးပင္ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာကို အားေပးခ်ီးေျမွာက္ခ့ဲေသာ မင္းမ်ားခ်ည္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားက သက္ေသထူလ်က္ရွိသည္။ 
 
သို႔ရာတြင္ ေတလဂူ ဟိႏၵဴကုလားမ်ား မၾကာခဏေရာက္ရွိေနၾကသျဖင့္ ရာမညေဒသတြင္ ဝဇိရာယာန အရည္းၾကီးဝါဒ တႏၲရ အယူမဟုတ္ေသာ ဟိႏၵဴျဗာဟၼဏတို႔၏ တႏၲရ အေလ့အက်င့္မ်ားကိုမူ လက္ခံက်င့္သုံးေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား အုတ္ၾကားျမက္ေပါက္ ဆိုသက့ဲသို႔ အနည္းအက်ဥ္းရွိႏုိင္သည္။ 
 
 ထို႔ေၾကာင့္ သထုံမႏုဟာမင္းႏွင့္ ပုဂံ ေနာ္ရထာမင္း(ေအဒီ၁၀၄၄-၁၀၇၇) လက္ထက္၌ သထုံမွ ဗ်တ္ဝိ ဗ်တၱတို႔၏ဆရာ ဝိဇၨာရေသ့အေၾကာင္း ဟံသာဝတီ၌ နန္းစုိက္ေသာ ဘုရင့္ေနာင္ (ေအဒီ၁၅၅၁-၁၅၈၁) လက္ထက္၌ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားခ့ဲေသာ ဘား ၉ ဘားဝိဇၨာဆရာေတာ္မ်ား၏ အေၾကာင္းမ်ားႏွင့္ က်ြႏု္ပ္တို႔ ယဥ္ပါးေနရျခင္း ျဖစ္သည္။ ဟံသာဝတီမင္း ဘုရင့္ေနာင္ (ေအဒီ၁၅၅၁-၁၅၈၁) လက္ထက္မွစ၍ ေက်ာင္းကိုအစြဲျပဳ၍ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားေနျခင္းေၾကာင့္ 
 
ဟံသာဝတီ ေမာ္ကြန္းဝင္စာတမ္းမ်ား ၃၉၉ တြင္ ေဖာ္ျပထားခ်က္အရ သိရွိရေသာ 
 ဘားမ့ဲ(သမ့ဲပင္ေက်ာင္း) 
ဘားထီး(ဧကရာဇ္ပင္ေက်ာင္း)
 ဘားျမိဳက္(ငရုတ္ပင္ေက်ာင္း) 
ဘားတေမာ့(ေက်ာက္စြန္းေက်ာင္း) 
ဘားကရား(ခင္တန္းေက်ာင္း) 
ဘားတြဲ(ပထမေက်ာင္း) 
ဘားႏုိင္း(အနန္းပင္ေက်ာင္း) 
ဘားေထာ္(ေရႊေက်ာင္း) 
ဘားႏုိင္(ကန္႔ကလာပင္ေက်ာင္း) ဟူေသာ ဘား ၉ ဘားဆရာေတာ္မ်ား၏။
 
 အေၾကာင္းအရာ အတၳဳပၸတၲိမ်ားကို ႏွ႔ံႏွ႔ံစပ္စပ္မသိရွိေသးေသာ္လည္း ဝိဇၨာလမ္းလိုက္ေနၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားေလာကတြင္ ထင္ရွားေနေသာ ဘားျမိဳက္ ဘားတေမာ့ ဘားတမြတ္ ဘားမ့ဲ ဟူေသာ ဘား၄ဘားဝင္ ဘားမ့ဲဆရာေတာ္မွာမူ ဘုရင့္ေနာင္၏ သားမ်ားျဖစ္ေသာ ေညာင္ရမ္းဆက္ ေညာင္ရမ္းမင္း (ေအဒီ၁၅၉၉-၁၆၀၅)ႏွင့္ အေနာက္ဘက္လြန္မင္း (ေအဒီ၁၆၀၅-၁၆၂၈) တို႔၏ ဆရာျဖစ္ေၾကာင္း ဘားမ့ဲဆရာေတာ္ လက္ေတြ႔က်မ္း ဒုတိယတြဲတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရသည္။
 
 မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ယင္း ဘား ၉ ဘားဆရာေတာ္မ်ားသည္ ခရစ္ ၁၆-၁၇ ရာစုႏွစ္မ်ားအတြင္း၌ ေပၚေပါက္ၾကေသာ ဆရာေတာ္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိႏုိင္သက့ဲသို႔ အတိဆာ ဆရာေတာ္သည္လည္း အခ်ိန္ကာလျခားနားခ်က္အရ ယင္းဝိဇၨာဆရာေတာ္မ်ားထံ၌ ပညာသင္ခ့ဲသည္ဟု မယူဆႏုိင္ေၾကာင္း ထင္ရွားေနေပသည္။ 
 
သို႔ဆိုလွ်င္ အတိဆာ ဆရာေတာ္သည္ သာသနာႏွစ္ ၁၅၇၀ (ေအဒီ၁၀၂၆) ေလာက္၌ ပဲခူးသို႔လာ၍ အရည္းၾကီးဝါဒ တႏၲရအေလ့အက်င့္ကို သင္ယူသည္ဟု ဗရြန္တြန္က မွတ္တမ္းေရးသားခ့ဲရုိးမွန္လွ်င္ မည္သူ႔ထံ၌ မည္က့ဲသို႔ေသာ တႏၲရ ပညာရပ္မ်ိဳးကို သင္ယူခ့ဲေၾကာင္း ေဖာ္ျပရာသည္။ ယခုမူ အေထာက္အထား ခိုင္လုံရန္ေဝးစြ။ 
 
ဆက္စပ္ရန္ သဲလြန္စမွ်ကိုပင္ မေတြ႔ရွိႏုိင္သျဖင့္ လားမားဘုန္းၾကီး ဗရြန္တြန္သည္လည္း ထိုအခ်ိန္၌ သေရေခတၲရာ ပုဂံတို႔၌ အစုၾကီးစြာရွိ၍ ထင္ရွားေနေသာ အရည္းၾကီးအယူဝါဒကိုပင္ ပဲခူး သန္လ်င္နယ္၌ ရွိသေယာင္ မွားယြင္းယူဆျပီး ေရေျမေဒသမက်ြမ္းက်င္မွုအေပၚ အေျခခံ၍ ရမ္းမွန္းျဖန္႔သန္းေရးသားခ့ဲေၾကာင္း ထင္ရွားေနျပန္ေတာ့သည္။ 
 
ထို႔ေၾကာင့္ ရမ္းမွန္းျဖန္းသန္း ေရးသားထားေသာ တိဗက္လားမားဘုန္းၾကီး တာရနာထမွတ္တမ္းႏွင့္ ဗရြန္တြန္၏ ေရးသားခ်က္တို႔ကို အေျချပဳျပီး သထုံ ပဲခူး သန္လ်င္တို႔၌ အရည္းၾကီးတို႔၏ တႏၲရယာန လႊမ္းမိုးခ့ဲေၾကာင္းႏွင့္ က်ိဳက္ေခါက္ေဒသတြင္ ဟိႏၵဴျဗာဟၼဏတို႔၏ လက္ရာမ်ားကို သမိုင္းေရးသူက အေထာက္ထားျပ သုံးသပ္ထားေသာ္လည္း သာသနာႏွစ္ ၁၆၀၁ (ေအဒီ၁၀၅၇) သထုံမႏုဟာမင္း ပုဂံသို႔ေရာက္ရွိသြားသည့္ ႏွစ္အထိ ယင္းေဒသတြင္ အရည္းၾကီးတို႔၏ တႏၲရယာနလႊမ္းမိုးခ့ဲေၾကာင္း က်ိဳက္ေခါက္သမိုင္းစာအုပ္၌ ေရးသားေဖာ္ျပ ဆုံးျဖတ္ထားခ်က္မွာ မွန္ကန္မွု ရွိ မရွိကို သုေတသီမ်ား စဥ္းစားဆုံးျဖတ္ရန္သာ ရွိပါေတာ့သည္။ ။
 
(4) ဇာဒၵလတကၠသိုလ္။ ။ဤတကၠသိုလ္ကို ရာမပါလမင္း (သာသနာႏွစ္၁၆၅၈-၁၆၇၄/ေအဒီ၁၂၀၀ ေက်ာ္)က တည္ေထာင္သည္။ ၎မင္းသည္ ဂဂၤါႏွင့္ ကရဘိုအာျမစ္အဆုံ၌ ရာမာဝတီျမိဳ႕သစ္ကို တည္၍ ျမိဳ႕ေတာ္အနီး၌ ယင္းတကၠသိုလ္ကို တည္ေထာင္ထားျခင္း ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ တကၠသိုလ္ကိုတည္ေထာင္ျပီး ႏွစ္ ၁၀၀ခန္႔ အၾကာ၌ မဟာေမဒင္တို႔၏ ဖ်က္ဆီးမွုကို ခံခ့ဲရသည္။ 
 
။(5) ၾသဒႏၲပူရီတကၠသိုလ္။ ။ ဤတကၠသိုလ္တြင္ ဝဂၤတိုင္းဘုရင္ ပါလမင္းဆက္မတိုင္မီကပင္ ရဟန္း ၁၀၀၀ ရွိသည့္ေက်ာင္းတိုက္ၾကီး ျဖစ္သည္။ ေနာက္ပိုင္း ပါလမင္းမ်ား၏ ေထာက္ပ့ံမွုေၾကာင့္ တကၠသိုလ္အဆင့္ မီလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဤတကၠသိုလ္သည္လည္း သာသနာႏွစ္ ၁၇၄၃ႏွစ္ (ေအဒီ၁၁၉၉)၌ မဟာေမဒင္မ်ား ဖ်က္ဆီး၍ ပ်က္စီးခ့ဲရျပီး ဤတကၠသိုလ္မွ ရဟန္းအခ်ိဳ႕မွာ တိဗက္သို႔ ထြက္ေျပးခ့ဲၾကသည္ဟု ဆိုသည္။
 
                    (ဦးစိန္ထြန္း/သုေတသီ)

 ဗဟုသုတရွာေဖြ စာေပေလ့လာသူ မိတ္ေဆြမ်ား ကာယစိတၱသုခႏွစ္ျဖာရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ႕ၾကပါေစ။

1 comment:

  1. ပင့္ကူပမာတရားရွာ တရားေတာ္ mp3 ရႏုိင္မလားခင္ဗ်ာ
    ေလးစားစြာျဖင့္
    ကုိေနာင္

    ReplyDelete