/-KK9_loa7vd0/UlGdvjyytmI/AAAAAAAAAJo/CYASBcEvf-Q/s1600/2.jpg /-lOmPFrl8XPM/UlGenrethAI/AAAAAAAAAJw/C2micEpuq98/s1600/3.jpg /-dYluM4WJoPk/UlGfQQftlJI/AAAAAAAAAJ4/jX-Uiar9weI/s1600/4.jpg /-nf8EdURdPWM/UlGf2-kc_eI/AAAAAAAAAKE/4FuxaCOarrQ/s1600/5.jpg /-saSqQhWsORI/UlGgWZb5BgI/AAAAAAAAAKM/NfXGousgxi8/s1600/6.jpg /-p8qKxxsXUqM/UlGg--8YPdI/AAAAAAAAAKY/xdBXvKSdXHc/s1600/7.jpg /-xIWC0FyHziE/UlGhgDvPjYI/AAAAAAAAAKg/KcDEVlbzTms/s1600/8.jpg /-ExizPq5U6WY/UlGh77XvSNI/AAAAAAAAAKo/-7_9l0K2i6g/s1600/9.jpg /-iINrw4I_6xg/UlGicQAf_wI/AAAAAAAAAKw/tGhsKFdLkgg/s1600/10.jpg /-ntDceJpthvQ/UlGjACykVeI/AAAAAAAAAK4/VHQQr32TK0U/s1600/11.jpg /-fqxH_m2LEEY/UlGjaObMvdI/AAAAAAAAALA/f9HaRWYO-AI/s1600/12.jpg /-xfECeCe_dDQ/UlGj-pQU9qI/AAAAAAAAALM/WM1hVLQNyOo/s1600/13.jpg /-BHG1G4ixBh8/UlGkl-z-QEI/AAAAAAAAALQ/GoWqxWOgYz4/s1600/14.jpg /-BlczOY9iWk8/UlGlF5V_25I/AAAAAAAAALY/nrFbp34VOko/s1600/15.jpg /-Cb5m_KgyDAk/UlIE8rsSOkI/AAAAAAAAAMQ/1oHjlhDHZ14/s1600/17.jpg /-yRwSwv5w8No/UlIFmUIqjwI/AAAAAAAAAMY/zktN7vgxukU/s1600/18.jpg /-inFEfyNQYIE/UlIGAPR0JvI/AAAAAAAAAMg/v21K2Odt1zc/s1600/19.jpg /-G7ntu7ury4E/UlIGUaQi37I/AAAAAAAAAMo/AZ01F8UsI58/s1600/20.jpg /-I8vCUhCS3oA/UlIKBPqQLrI/AAAAAAAAAM0/ut8eJGAsSKE/s1600/21.jpg /-41ZwK7gIr2U/UlIKXb5gzLI/AAAAAAAAAM8/WvSg-oULtgE/s1600/22.jpg /-TojgOyhekdE/UlIKrjq5bJI/AAAAAAAAANE/rRl37fDU1SM/s1600/23.jpg /http://4.bp.blogspot.com/-64lFCmprlo4/UlIK93uB36I/AAAAAAAAANM/xlqs8O3Iljg/s1600/24.jpg /-FijLnHXN310/UlILMwydP7I/AAAAAAAAANU/UGrU5m5Qlik/s1600/25.jpg /-rCOON1atlAQ/UlIRGg-JUjI/AAAAAAAAANk/jmvr2gslKRY/s1600/26.jpg /-KhgTbZa636A/UlIRZyiryKI/AAAAAAAAANs/IVePjv0E68o/s1600/27.jpg /-GEj3iQziOPI/UlIRrWcGrrI/AAAAAAAAAN0/w5UwiZDN-5U/s1600/28.jpg /-qCBbdjQUzx4/UlIR7nMVOtI/AAAAAAAAAN8/uuovzhoG2P8/s1600/29.jpg /-TUkx_9ZzINw/UlISLSaznOI/AAAAAAAAAOE/cizev9CP9UI/s1600/30.jpg

Tuesday, February 25, 2014

**** ပညာပါရမီ ****

Photo: (ပညာပါရမီ)
ဘုရားၿဖစ္ရန္ဆုႀကီးပန္ၿပီး ပါရမီဆယ္ပါးကို သုေမဓာရွင္ရေသ့ ၿဖည့္က်င့္ရာတြင္
စတုတၳေၿမာက္ပါရမီသည္ ပညာပါရမီၿဖစ္သည္။ပညာပါရမီႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍
ဥာဏ၀ိဘင္း၌-
(၁)စိႏၱာမယပညာ
(၂)သုတမယပညာ
(၃)ဘာ၀နာမယပညာ ဟူ၍သံုးမ်ိဳးရွိသည္။

            စိႏၱာမယပညာ
   ေလာက၌ အယုပ္အၿမတ္ၿဖစ္ေသာ အမႈကိစၥအမ်ိဳးမ်ိဳး ၊ အတက္ပညာအမ်ိဳးမ်ိဳး၌
အက်ိဳးအေႀကာင္းၿဖစ္သမွ်ကို မိမိဥာဏ္ၿဖင့္ ႀကံစည္ၿဖစ္ေပၚလာေသာ အသိဥာဏ္ကို
စိႏၱာမယ ပညာဟုေခၚသည္။
စိႏၱာ ၊ ႀကံစည္ၿခင္း ၊မယ ၊ ၿပီးစီးၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာ၊ႀကံစည္သၿဖင့္ ၿပီးစီးၿဖစ္ေပၚလာေသာ
ပညာကို စႏၱမယ ပညာဟုေခၚသည္။ေလာကအေႀကာင္းရာသာမက ဓမၼအေႀကာင္းအရာလည္း
ပါသည္။လက္သမား ၊လယ္သမားကိစၥမွစ၍ ၊ ဓမၼသဘာ၀ စေသာ ၊ ဒါန ၊ သီလ ၊ သမထ ၊
၀ိပႆနာဟုဆိုအပ္ေသာ တရား ၊ သေဘာစုကို ႀကံစည္သိၿမင္ေသာ ပညာဟူသ၍
စိႏၱာမယပညာၿဖစ္သည္။ၿမတ္ဘုရား၏ သဗၹညဳတဥာဏ္ေတာ္သည္ပင္ စိႏၱာမယပညာဟုဆိုႏိုင္သည္။သဗၹညဳတဥာဏ္ေတာ္ရေႀကာင္း ေကာင္းၿမတ္ေသာ
ပ႗ိပတ္အက်င့္ကို မည္သူ႔ထံမွ ႀကားနာၿခင္းမရွိပဲ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ႀကံစည္ထိုးထြင္း
သိၿမင္က်င့္ႀကံ၍ သဗၹညဳတဥာဏ္ေတာ္ရလာၿခင္းပင္။

                 သုတမယပညာ
   ကိုယ္တိုင္ႀကံစည္သိၿမင္ၿခင္းမၿပဳႏိုင္၍ ပညာရွိမ်ားထံမွ ေမးၿမန္း၍ ေၿပာေဟာသည္ၿဖစ္ေစ
မေမးၿမန္းပဲ အလိုအေလ်ာက္ ေၿပာေဟာသည္ၿဖစ္ေစ ၊ႀကားနာ၍ၿဖစ္ေပၚလာေသာ
ပညာဟူသမွ်သည္ သုတမယ ပညာၿဖစ္သည္။
သုတ ၊ ႀကားၿခင္း ၊ မယ ၊ ၿပီးစီးၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာ။ႀကား၍ၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာကို
သုတမယပညာေခၚသည္။

               ဘာ၀နာမယပညာ
စ်ာနသမာပတ္ ၊ ဖလသမာပတ္ ၊ ၀င္စားသူတို႕၏ သမာပတ္အတြင္းၿဖစ္ေပၚသည့္
ပညာသည္ ဘ၀နာမယပညာၿဖစ္သည္။

                    ပညာအမ်ိဳးစား
ပညာအမ်ိဳးစားကို (၁)အဆင့္အတန္းၿမင့္ေသာပညာ (၂)အဆင့္အတန္းကို မမီေသာ
ေအာက္တန္းပညာဟု ခြဲၿခားထားသည္။အသက္ေမြးမႈ၏ အေႀကာင္းၿဖစ္ေသာအမႈမ်ိဳး
(ကမၼာယတန)အသက္ေမြးမႈ၏အေႀကာင္းၿဖစ္ေသာ အတက္မ်ိဳး (သိပၸာယတန) ဟု
အ႒ကထာ၌ ဖြင့္ဆိုေခၚသည္။

ကမၼာယတနအရ အမႈမ်ိဳးတြင္အညံ့စား ၊အၿမတ္စားဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ လက္သမားအလုပ္ကို 
အညံ့စားတြင္ထည့္ၿပီး လယ္သမားအလုပ္ ၊ ကုန္သြယ္အလုပ္ကို အၿမတ္စားတြင္ထားသည္။
    သိပၸာယတန အတက္မ်ိဳးတြင္လည္း အညံ့စား ၊ အၿမတ္စားဟု ခြဲထားသည္။
ထရံရက္အတက္ ၊ ရက္ကန္းရက္အတက္ကို အညံ့စားတြင္ထည့္ထားၿပီး၊ဂဏန္းအတက္၊
စာေရးအတက္ကို အၿမတ္စားတြင္ထည့္ထားသည္။
   ကမၼာယတနအမႈသည္ အထူးသင္ႀကားရၿခင္းမရွိဘဲ ၿပဳလုပ္ႏိုင္ေသာအမႈၿဖစ္သည္။
သိပၸာယတနအမႈမွာမူ သင္ႀကားမွတက္ေၿမာက္သိၿမင္ေသာ အတက္ၿဖစ္သည္။

   ပညာတြင္သိအပ္ေသာအရာက ယုပ္ညံ့၍ ယုတ္ညံ့ေသာပညာ၊သိအပ္ေသာပညာက
ၿမင့္ၿမတ္၍ ၿမင့္ၿမတ္ေသာပညာဟုမခြဲၿခားသင့္။အားေသးေသာပညာ ၊ အားႀကီးေသာပညာဟုသာ
ခြဲသင့္သည္။
             ပညာပါရမီ ဆည္းပူးသူသည္ အထက္တန္း ၊ ေအာက္တန္းဟူ၍ မခြဲၿခား။မိမိမသိေသးေသာအရာၿဖစ္လွ်င္ပညာရွိထံေမးလွ်က္ ဆည္းပူးၿဖည့္က်င့္သင့္သည္။
ပညာပြားေႀကာင္းခုနစ္ပါး...
၁။ပညာရွိတို႕ထံ အဖန္ဖန္ေမးၿမန္းၿခင္း။
၂။ကိုယ္တြင္းကို၀ႏွစ္႒ာနလံုးေသာ၀တၳဳတို႕ စင္ႀကယ္ေအာင္ၿပဳလုပ္ရၿခင္း။
၃။သဒၵါစေသာ ကၠုေၿႏၵညီမွ်ေအာင္ၿပဳၿခင္း။
၄။ပညာမဲ့ပုဂြိဳလ္တို႕ကိုေ၀းစြာေရွာင္ႀကည္ၿခင္း။
၅။ပညာရွိသူတို႕ကိုမွီ၀ဲၿခင္း။
၆။နက္နဲေသာဥာဏ္ က်က္စားရာၿဖစ္ေသာ တရားသေဘာကိုဆင္ၿခင္ၿခင္း။
၇။ညႊတ္ကိုင္းေသာစိတ္ရွိၿခင္းဟူေသာ အေႀကာင္းခုနစ္ပါးၿဖစ္သည္။
ႊဤတြင္ကိုယ္တြင္းကိုယ္ပ ႏွစ္႒ာနစင္ႀကယ္ေစၿခင္းဆိုရာ၌ ဆံပင္ ၊ မုတ္ဆိပ္၊ ေၿခသည္း၊
လက္သည္း ရွည္လ်ားေနက အတြင္းဓာတ္ေတာင့္တင္းလ်က္ ေခ်ြး ၊ ေႀကးေညွာ္တို႕
ထူထပ္သၿဖင့္ ကိုယ္တြင္းမစင္ႀကယ္။သန္႔ရွင္းေသာကိုယ္ရွိလွ်င္ စိတ္လည္းလန္းဆန္းသည္။
အ၀တ္အစားေဟာင္းႏြမ္းၿခင္း ၊ အိပ္ရာေနရာ အမႈိက္သရိုက္မ်ား ထူၿခင္းေႀကာင့္ ကိုယ္ပစင္ႀကယ္
မႈမရွိႏိုင္။အၿမင္အာရံု ၊ အနံ႕အာရံုတို႕ေႀကာင့္ စိတ္လက္မႀကည္လင္ႏိုင္ေပ။
အညစ္အေႀကးထူထပ္ေနေသာ ၊ မႈိင္းမ်ားသီေနေသာမီးခြက္၏ မီးေတာက္သည္
မႀကည္လင္သကဲ့သို႕ အညစ္အေႀကးမႀကည္လင္က စိတ္မႀကည္လင္ ။ စိတ္မႀကည္လင္က
ဥာဏ္လည္းမရႊင္ႏိုင္။သန္႕ရွင္းၿပီး အညစ္အေႀကး ကင္းစင္ေသာ မီးခြက္မွမီးေတာက္သည္
ႀကည္လင္သကဲ႔သို႕ ကိုယ္တြင္းကိုယ္ပ ႀကည္လင္လွ်င္ ဥာဏ္လည္းရႊင္ေပသည္။
ထို႕ေႀကာင့္ ပညာပြားမ်ားရန္ စိတ္ေန ၊ ကိုယ္ေနသန္႔ဖို႕လည္း အေရးႀကီးေပသည္။

  ကၠုေၿႏၵညီမွ်ေရးသည္လည္း  ပညာပြားေစေရး၏ အေႀကာင္းအရင္းၿဖစ္သည္။
ကၠုေၿႏၵငါးပါးတြင္ သဒၵါ ၊ ပညာ ၊ ၀ီရိယ ၊ သမာဓိ ၊သတိဟူ၍ ငါးပါးရွိသည္။
သဒၵါလြန္လွ်င္ ကြန္႕သည္။
ပညာလြန္လွ်င္ ဆြံ႕သည္။
၀ီရိယလြန္လွ်င္ ၿပန္႕သည္။
သမာဓိလြန္လွ်င္ တြန္႕သည္။
သတိ မူကား လြန္သည္မရွိ ဟူ၍အဆိုရွိသည္။
ကၠုေၿႏၵငါးပါးအနက္ သဓၵိေၿႏၵအားႀကီးလွ်င္ အၿခားကၠုေၿႏၵေလးပါ အလိုလိုအားနည္းသြားသည္။
၀ီရိယကၠုေၿႏၵက သူ၏တာ၀န္ၿဖစ္ေသာ အားစိုက္မႈမလုပ္ႏိုင္။သတိေၿႏၵကလည္း အာရံုထင္
အမွတ္ရမႈ မေဆာင္ရြက္ႏိုင္။သမာဓိေၿႏၵကလည္းတည္ႀကည္ၿခင္းကိစၥမလုပ္ႏိုင္။
ပညိေၿႏၵကလည္း သိၿမင္မႈမလုပ္ႏိုင္။သဓၵိေၿႏၵအားႀကီးသၿဖင့္ ကြန္႕သည္။
ထို႕အတူပင္ ၀ီရိယိေၿႏၵအားႀကီးက အၿခားကၠုေၿႏၵတို႕ အလိုလိုအားေသးသြားသည္။
၀ီရိယိေၿႏၵေႀကာင့္ၿပန္႕လြင့္သြားသည္။သို႕ၿဖစ္ရာ ကၠုေၿႏၵငါးပါးကို အညီအမွ်ထားရွိဖို႕လိုသည္။
သဒၵါႏွင့္ပညာ ၊ သမာဓိႏွင့္၀ီရိယညီမွ်ၿခင္းကို ပညာရွိမ်ားကခ်ီးမြန္းသည္။
သဒၵါအားႀကီး၍ ပညာအားနည္းပါက အခ်ည္းႏွီးေသာ ႀကည္ညိဳၿခင္းၿဖင့္ ႀကည္ညိဳတက္သည္။
ႀကည္ညိဳအပ္ေသာအရာ ဟုပ္မဟုပ္ မစဥ္းစားႏိုင္။ပညာအားနည္းသၿဖင့္ ႀကည္ညိဳဖြယ္ရာ မဟုပ္ဘဲ
ႀကည္ညိဳတက္ၿပီး ဘုရား၊တရား၊သံဃာအေပၚ ႀကည္ညိဳစိတ္ ေလ်ာ့တက္သည္။
ဘုရားစစ္မဟုပ္ဘဲ ဘုရားစစ္ထင္သည္။တရားစစ္မဟုပ္ပဲ တရားစစ္ထင္သည္။သံဃာစစ္မဟုပ္ပဲ
သံဃာစစ္ထင္သည္။မိစာၦအယူရွိသူၿဖစ္သြားႏိုင္ေပသည္။

     ပညာတရားအားႀကီးၿပီး သဒၵါတရားအားနည္းလွ်င္လည္း လမ္းမွန္မေရာက္တက္။
ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲေသာ ဘက္ကိုေရာက္သြားတက္သည္။ဒါနတြင္ေစတနာသည္သာအေရး
ႀကီးသည္။၀တၳဳပစၥည္းက အေရးမႀကီး။ေစတနာေကာင္းထားလွ်င္ ၀တၳဳပစၥည္းလွဴစရာမလိုဟု
ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲစိတ္ၿဖင့္ ပိတ္ပင္လွ်င္ထိုသူကား  ငရဲက်ရံုသာရွိသည္။

     ၀ီရိယႏွင့္သမာဓိလည္းညီမွ်ဖို႕လိုသည္။ ၀ီရိယနည္းၿပီးသမာဓိအားမ်ားေနလွ်င္ ထႀကြလံု႕လ
မရွိ ၊သမာဓိရေအာင္ၿငိမ္သက္ေနသေယာင္ၿဖင့္ အပ်င္းစိတ္လႊမ္းမိုးေနမည္။၀ီရိယအားႀကီးၿပီး
သမာဓိနည္းလည္း တည္ႀကည္မႈမရရွိႏိုင္။အၿမဲလံု႕လၿပဳသေလာက္ အက်ိဳးမၿဖစ္လွ်င္
စြန္႕လႊတ္လိုစိတ္ၿဖစ္လာတက္သည္။၀ီရိယႏွင့္သမာဓိမွ်လွ်င္ ပ်င္းရိခြင့္၀င္မရ စ်ာန္ကိုအလွ်င္အၿမန္
ရေစ၏။

      သတိေၿႏၵမွာမူ လိုသာလိုသည္ ပိုသည္မရွိ။သတိသည္ဆားႏွင့္တူ၏ ။ဟင္းခြပ္၏အရသာကို
ဆားႏွင့္ထိမ္းခ်ဳပ္ ထားရသကဲ့သို႕ ကၠုေၿႏၵငါးပါးတြင္ သတိသည္အေရးပါ၏။

     ပညာမဲ႔သူကိုေရွာင္ရွားၿပီး ပညာရွိသူကို ခ်ည္းကပ္ရၿခင္းမွာမူ အထူးရွင္းစရာမလိုေပ။
တစ္စံုတစ္ခုကိုမွ်ေပးမရ ၊မိမိအတြက္အေထာက္အကူမၿဖစ္ေသာသူကို ေရွာင္ရွားသင့္ေပသည္။

     နက္နဲေသာဥာဏ္၏က်က္စားရာ တရားသေဘာဆင္ၿခင္ၿခင္းဟူသည္ ပညာ၏က်က္စားမႈပင္
ပညာဥာဏ္သည္ သိအပ္ရာမွန္သမွ်သိ၏။ေသးငယ္ေသာအရာသိလွ်င္ ေသးငယ္ေသာဥာဏ္
ေပၚ၏။နက္နဲ႔ေသာအရာကိုသိလွ်င္ နက္နဲေသာဥာဏ္ေပၚ၏။ဥာဏ္၏က်က္စားရာဟူသည္မွာ
အာယတနစေသာ တရားစုပင္။ထိုတရားစု၌ၿဖစ္ေသာ အသိဥာဏ္သည္ နက္နဲေသာဥာဏ္မည္၏။
နက္နဲေသာသေဘာတရားမ်ားၿပားသေလာက္ ခြဲၿခမ္းေ၀ဖန္သည့္ ဥာဏ္လည္း ႀကီးပြားၿခင္း
အေႀကာင္းၿဖစ္ေပသည္။

ပညာဥာဏ္ပြားမ်ားရာတြင္ ေလ်ာင္း ၊ ထိုင္ ၊ ရပ္ ၊သြား ကၠုရိယာပုတ္ ေလးပါး၌ ပညာတရားၿဖင့္
ပြားရန္သာ ညႊတ္ကိုင္းစိတ္ရွိရမည္။
                                  (ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစိတၱ၏ မဟာဗုဓၵ၀င္ အႏုဒီပနီမွ)  

 (ပညာပါရမီ)
ဘုရားၿဖစ္ရန္ဆုႀကီးပန္ၿပီး ပါရမီဆယ္ပါးကို သုေမဓာရွင္ရေသ့ ၿဖည့္က်င့္ရာတြင္စတုတၳေၿမာက္ပါရမီသည္ ပညာပါရမီၿဖစ္သည္။ပညာပါရမီႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍


ဥာဏ၀ိဘင္း၌-
 

(၁)စိႏၱာမယပညာ
 

(၂)သုတမယပညာ
 

(၃)ဘာ၀နာမယပညာ ဟူ၍သံုးမ်ိဳးရွိသည္။

စိႏၱာမယပညာ
ေလာက၌ အယုပ္အၿမတ္ၿဖစ္ေသာ အမႈကိစၥအမ်ိဳးမ်ိဳး ၊ အတက္ပညာအမ်ိဳးမ်ိဳး၌အက်ိဳးအေႀကာင္းၿဖစ္သမွ်ကို မိမိဥာဏ္ၿဖင့္ ႀကံစည္ၿဖစ္ေပၚလာေသာ အသိဥာဏ္ကိုစိႏၱာမယ ပညာဟုေခၚသည္။


စိႏၱာ ၊ ႀကံစည္ၿခင္း ၊မယ ၊ ၿပီးစီးၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာ၊ႀကံစည္သၿဖင့္ ၿပီးစီးၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာကို စႏၱမယ ပညာဟုေခၚသည္။ေလာကအေႀကာင္းရာသာမက ဓမၼအေႀကာင္းအရာလည္းပါသည္။လက္သမား ၊လယ္သမားကိစၥမွစ၍ ၊ ဓမၼသဘာ၀ စေသာ ၊ ဒါန ၊ သီလ ၊ သမထ ၊၀ိပႆနာဟုဆိုအပ္ေသာ တရား ၊ သေဘာစုကို ႀကံစည္သိၿမင္ေသာ ပညာဟူသ၍စိႏၱာမယပညာၿဖစ္သည္။ၿမတ္ဘုရား၏ သဗၹညဳတဥာဏ္ေတာ္သည္ပင္ စိႏၱာမယပညာဟုဆိုႏိုင္သည္။သဗၹညဳတဥာဏ္ေတာ္ရေႀကာင္း

 ေကာင္းၿမတ္ေသာ
ပ႗ိပတ္အက်င့္ကို မည္သူ႔ထံမွ ႀကားနာၿခင္းမရွိပဲ ကိုယ္ေတာ္တိုင္ ႀကံစည္ထိုးထြင္းသိၿမင္က်င့္ႀကံ၍ သဗၹညဳတဥာဏ္ေတာ္ရလာၿခင္းပင္။

သုတမယပညာကိုယ္တိုင္ႀကံစည္သိၿမင္ၿခင္းမၿပဳႏိုင္၍ ပညာရွိမ်ားထံမွ ေမးၿမန္း၍ ေၿပာေဟာသည္ၿဖစ္ေစ
မေမးၿမန္းပဲ အလိုအေလ်ာက္ ေၿပာေဟာသည္ၿဖစ္ေစ ၊ႀကားနာ၍ၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာဟူသမွ်သည္ သုတမယ ပညာၿဖစ္သည္။သုတ ၊ ႀကားၿခင္း ၊ မယ ၊ ၿပီးစီးၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာ။ႀကား၍ၿဖစ္ေပၚလာေသာပညာကို
သုတမယပညာေခၚသည္။

ဘာ၀နာမယပညာ
စ်ာနသမာပတ္ ၊ ဖလသမာပတ္ ၊ ၀င္စားသူတို႕၏ သမာပတ္အတြင္းၿဖစ္ေပၚသည့္
ပညာသည္ ဘ၀နာမယပညာၿဖစ္သည္။

ပညာအမ်ိဳးစား
ပညာအမ်ိဳးစားကို (၁)အဆင့္အတန္းၿမင့္ေသာပညာ (၂)အဆင့္အတန္းကို မမီေသာေအာက္တန္းပညာဟု ခြဲၿခားထားသည္။အသက္ေမြးမႈ၏ အေႀကာင္းၿဖစ္ေသာအမႈမ်ိဳး(ကမၼာယတန)အသက္ေမြးမႈ၏

အေႀကာင္းၿဖစ္ေသာ အတက္မ်ိဳး (သိပၸာယတန) ဟုအ႒ကထာ၌ ဖြင့္ဆိုေခၚသည္။

ကမၼာယတနအရ အမႈမ်ိဳးတြင္အညံ့စား ၊အၿမတ္စားဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ လက္သမားအလုပ္ကို
အညံ့စားတြင္ထည့္ၿပီး လယ္သမားအလုပ္ ၊ ကုန္သြယ္အလုပ္ကို အၿမတ္စားတြင္ထားသည္။
သိပၸာယတန အတက္မ်ိဳးတြင္လည္း အညံ့စား ၊ အၿမတ္စားဟု ခြဲထားသည္။


ထရံရက္အတက္ ၊ ရက္ကန္းရက္အတက္ကို အညံ့စားတြင္ထည့္ထားၿပီး၊ဂဏန္းအတက္၊
စာေရးအတက္ကို အၿမတ္စားတြင္ထည့္ထားသည္။
ကမၼာယတနအမႈသည္ အထူးသင္ႀကားရၿခင္းမရွိဘဲ ၿပဳလုပ္ႏိုင္ေသာအမႈၿဖစ္သည္။သိပၸာယတနအမႈမွာမူ သင္ႀကားမွတက္ေၿမာက္သိၿမင္ေသာ အတက္ၿဖစ္သည္။

ပညာတြင္သိအပ္ေသာအရာက ယုပ္ညံ့၍ ယုတ္ညံ့ေသာပညာ၊သိအပ္ေသာပညာက
ၿမင့္ၿမတ္၍ ၿမင့္ၿမတ္ေသာပညာဟုမခြဲၿခားသင့္။အားေသးေသာပညာ ၊ အားႀကီးေသာပညာဟုသာ
ခြဲသင့္သည္။


ပညာပါရမီ ဆည္းပူးသူသည္ အထက္တန္း ၊ ေအာက္တန္းဟူ၍ မခြဲၿခား။မိမိမသိေသးေသာအရာၿဖစ္လွ်င္ပညာရွိထံေမးလွ်က္ ဆည္းပူးၿဖည့္က်င့္သင့္သည္။
ပညာပြားေႀကာင္းခုနစ္ပါး...
 

၁။ပညာရွိတို႕ထံ အဖန္ဖန္ေမးၿမန္းၿခင္း။
 

၂။ကိုယ္တြင္းကို၀ႏွစ္႒ာနလံုးေသာ၀တၳဳတို႕ စင္ႀကယ္ေအာင္ၿပဳလုပ္ရၿခင္း။
 

၃။သဒၵါစေသာ ကၠုေၿႏၵညီမွ်ေအာင္ၿပဳၿခင္း။
 

၄။ပညာမဲ့ပုဂြိဳလ္တို႕ကိုေ၀းစြာေရွာင္ႀကည္ၿခင္း။
 

၅။ပညာရွိသူတို႕ကိုမွီ၀ဲၿခင္း။
 

၆။နက္နဲေသာဥာဏ္ က်က္စားရာၿဖစ္ေသာ တရားသေဘာကိုဆင္ၿခင္ၿခင္း။
 

၇။ညႊတ္ကိုင္းေသာစိတ္ရွိၿခင္းဟူေသာ အေႀကာင္းခုနစ္ပါးၿဖစ္သည္။
ဤတြင္ကိုယ္တြင္းကိုယ္ပ ႏွစ္႒ာနစင္ႀကယ္ေစၿခင္းဆိုရာ၌ ဆံပင္ ၊ မုတ္ဆိပ္၊ ေၿခသည္း၊လက္သည္း ရွည္လ်ားေနက အတြင္းဓာတ္ေတာင့္တင္းလ်က္ ေခ်ြး ၊ ေႀကးေညွာ္တို႕ထူထပ္သၿဖင့္ ကိုယ္တြင္းမစင္ႀကယ္။သန္႔ရွင္းေသာကိုယ္ရွိလွ်င္ စိတ္လည္းလန္းဆန္းသည္။


အ၀တ္အစားေဟာင္းႏြမ္းၿခင္း ၊ အိပ္ရာေနရာ အမႈိက္သရိုက္မ်ား ထူၿခင္းေႀကာင့္ ကိုယ္ပစင္ႀကယ္မႈမရွိႏိုင္။အၿမင္အာရံု ၊ အနံ႕အာရံုတို႕ေႀကာင့္ စိတ္လက္မႀကည္လင္ႏိုင္ေပ။
အညစ္အေႀကးထူထပ္ေနေသာ ၊ မႈိင္းမ်ားသီေနေသာမီးခြက္၏ မီးေတာက္သည္မႀကည္လင္သကဲ့သို႕ အညစ္အေႀကးမႀကည္လင္က စိတ္မႀကည္လင္ ။ စိတ္မႀကည္လင္ကဥာဏ္လည္းမရႊင္ႏိုင္။သန္႕ရွင္းၿပီး အညစ္အေႀကး ကင္းစင္ေသာ မီးခြက္မွမီးေတာက္သည္ႀကည္လင္သကဲ႔သို႕ ကိုယ္တြင္းကိုယ္ပ ႀကည္လင္လွ်င္ ဥာဏ္လည္းရႊင္ေပသည္။
ထို႕ေႀကာင့္ ပညာပြားမ်ားရန္ စိတ္ေန ၊ ကိုယ္ေနသန္႔ဖို႕လည္း အေရးႀကီးေပသည္။

ကၠုေၿႏၵညီမွ်ေရးသည္လည္း ပညာပြားေစေရး၏ အေႀကာင္းအရင္းၿဖစ္သည္။
ကၠုေၿႏၵငါးပါးတြင္ သဒၵါ ၊ ပညာ ၊ ၀ီရိယ ၊ သမာဓိ ၊သတိဟူ၍ ငါးပါးရွိသည္။
သဒၵါလြန္လွ်င္ ကြန္႕သည္။


ပညာလြန္လွ်င္ ဆြံ႕သည္။


၀ီရိယလြန္လွ်င္ ၿပန္႕သည္။


သမာဓိလြန္လွ်င္ တြန္႕သည္။


သတိ မူကား လြန္သည္မရွိ ဟူ၍အဆိုရွိသည္။


ကၠုေၿႏၵငါးပါးအနက္ သဓၵိေၿႏၵအားႀကီးလွ်င္ အၿခားကၠုေၿႏၵေလးပါ အလိုလိုအားနည္းသြားသည္။၀ီရိယကၠုေၿႏၵက သူ၏တာ၀န္ၿဖစ္ေသာ အားစိုက္မႈမလုပ္ႏိုင္။သတိေၿႏၵကလည္း အာရံုထင္
အမွတ္ရမႈမေဆာင္ရြက္ႏိုင္။သမာဓိေၿႏၵကလည္းတည္ႀကည္ၿခင္း

ကိစၥမလုပ္ႏိုင္။ ပညိေၿႏၵကလည္း သိၿမင္မႈမလုပ္ႏိုင္။သဓၵိေၿႏၵအားႀကီးသၿဖင့္ ကြန္႕သည္။

ထို႕အတူပင္ ၀ီရိယိေၿႏၵအားႀကီးက အၿခားကၠုေၿႏၵတို႕ အလိုလိုအားေသးသြားသည္။
၀ီရိယိေၿႏၵေႀကာင့္ၿပန္႕လြင့္သြားသည္။သို႕ၿဖစ္ရာ ကၠုေၿႏၵငါးပါးကို အညီအမွ်ထားရွိဖို႕လိုသည္။သဒၵါႏွင့္ပညာ ၊ သမာဓိႏွင့္၀ီရိယညီမွ်ၿခင္းကို ပညာရွိမ်ားကခ်ီးမြန္းသည္။
သဒၵါအားႀကီး၍ ပညာအားနည္းပါက အခ်ည္းႏွီးေသာ ႀကည္ညိဳၿခင္းၿဖင့္ ႀကည္ညိဳတက္သည္။ႀကည္ညိဳအပ္ေသာအရာ ဟုတ္မဟုတ္ မစဥ္းစားႏိုင္။ပညာအားနည္းသၿဖင့္ ႀကည္ညိဳဖြယ္ရာ မဟုပ္ဘဲ
ႀကည္ညိဳတက္ၿပီး ဘုရား၊တရား၊သံဃာအေပၚ ႀကည္ညိဳစိတ္ ေလ်ာ့တက္သည္။
ဘုရားစစ္မဟုပ္ဘဲ ဘုရားစစ္ထင္သည္။တရားစစ္မဟုပ္ပဲ တရားစစ္ထင္သည္။သံဃာစစ္မဟုပ္ပဲသံဃာစစ္ထင္သည္။

မိစာၦအယူရွိသူၿဖစ္သြားႏိုင္ေပသည္။

ပညာတရားအားႀကီးၿပီး သဒၵါတရားအားနည္းလွ်င္လည္း လမ္းမွန္မေရာက္တက္။ေကာက္က်စ္စဥ္းလဲေသာ ဘက္ကိုေရာက္သြားတက္သည္။ဒါနတြင္ေစတနာသည္သာအေရး
ႀကီးသည္။၀တၳဳပစၥည္းက အေရးမႀကီး။ေစတနာေကာင္းထားလွ်င္ ၀တၳဳပစၥည္းလွဴစရာမလိုဟုေကာက္က်စ္စဥ္းလဲစိတ္ၿဖင့္ ပိတ္ပင္လွ်င္ထိုသူကား ငရဲက်ရံုသာရွိသည္။

၀ီရိယႏွင့္သမာဓိလည္းညီမွ်ဖို႕လိုသည္။ ၀ီရိယနည္းၿပီးသမာဓိအားမ်ားေနလွ်င္ ထႀကြလံု႕လ
မရွိ ၊သမာဓိရေအာင္ၿငိမ္သက္ေနသေယာင္ၿဖင့္ အပ်င္းစိတ္လႊမ္းမိုးေနမည္။၀ီရိယအားႀကီးၿပီး
သမာဓိနည္းလည္း တည္ႀကည္မႈမရရွိႏိုင္။အၿမဲလံု႕လၿပဳသေလာက္ အက်ိဳးမၿဖစ္လွ်င္စြန္႕လႊတ္လိုစိတ္ၿဖစ္လာတက္သည္။

၀ီရိယႏွင့္သမာဓိမွ်လွ်င္ ပ်င္းရိခြင့္၀င္မရ စ်ာန္ကိုအလွ်င္အၿမန္ရေစ၏။

သတိေၿႏၵမွာမူ လိုသာလိုသည္ ပိုသည္မရွိ။သတိသည္ဆားႏွင့္တူ၏ ။ဟင္းခြပ္၏အရသာကိုဆားႏွင့္ထိမ္းခ်ဳပ္ ထားရသကဲ့သို႕ ကၠုေၿႏၵငါးပါးတြင္ သတိသည္အေရးပါ၏။

ပညာမဲ႔သူကိုေရွာင္ရွားၿပီး ပညာရွိသူကို ခ်ည္းကပ္ရၿခင္းမွာမူ အထူးရွင္းစရာမလိုေပ။တစ္စံုတစ္ခုကိုမွ်ေပးမရ ၊မိမိအတြက္အေထာက္အကူမၿဖစ္ေသာသူကို ေရွာင္ရွားသင့္ေပသည္။

နက္နဲေသာဥာဏ္၏က်က္စားရာ တရားသေဘာဆင္ၿခင္ၿခင္းဟူသည္ ပညာ၏က်က္စားမႈပင္ပညာဥာဏ္သည္ သိအပ္ရာမွန္သမွ်သိ၏။ေသးငယ္ေသာအရာသိလွ်င္

 ေသးငယ္ေသာဥာဏ္ေပၚ၏။နက္နဲ႔ေသာအရာကိုသိလွ်င္ နက္နဲေသာဥာဏ္ေပၚ၏။ဥာဏ္၏က်က္စားရာဟူသည္မွာ
အာယတနစေသာ တရားစုပင္။ထိုတရားစု၌ၿဖစ္ေသာ အသိဥာဏ္သည္ နက္နဲေသာဥာဏ္မည္၏။
နက္နဲေသာသေဘာတရားမ်ားၿပားသေလာက္ ခြဲၿခမ္းေ၀ဖန္သည့္ ဥာဏ္လည္း ႀကီးပြားၿခင္းအေႀကာင္းၿဖစ္ေပသည္။

ပညာဥာဏ္ပြားမ်ားရာတြင္ ေလ်ာင္း ၊ ထိုင္ ၊ ရပ္ ၊သြား ကၠုရိယာပုတ္ ေလးပါး၌ ပညာတရားၿဖင့္
ပြားရန္သာ ညႊတ္ကိုင္းစိတ္ရွိရမည္။
(ဆရာေတာ္ ဦး၀ိစိတၱ၏ မဟာဗုဓၵ၀င္ အႏုဒီပနီမွ)

No comments:

Post a Comment