"ဦးဉာဏ္ …..ေရာ့ ပါ ခင္ဗ်ာ..၊"
"ဘာေတြမ်ားလဲ ေမာင္ေဇာ္ ရဲ႕။"" ပဲခူး က အမ်ိဳးေတြဆီကို အလည္သြားၿပီး ျပန္လာတာ ၊ ဒါက ပဲခူး က နာမည္ႀကီး ငါးခ်ဥ္ လက္ေဆာင္ ေပးတာေလ။"
"အမယ္… ဆရာမွန္း ,သမားမွန္း သိတတ္လာၿပီပဲ ဟဲဟဲ…၊ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ေမာင္ရာ..။"
"အရမ္းစြပ္ ေက်းဇူးတင္မေနနဲ႔ဦး၊ မသိလို႔ ေမးခ်င္တာေလးလဲ ေျဖေပးဦး။"
"အလို ဘာမ်ားေမးစရာရွိတာတုန္းကြယ့္..၊ အင္း..ငါးခ်ဥ္ ေပးတယ္ ဆိုေတာ့ အက်ိဳးလို လို႔ ေညာင္ေရ ေလာင္းေနတဲ႔သေဘာေပါ့ေလ ေမာင္ေဇာ္..။"
"အဟဲ …ဒီလိုလဲမဟုတ္ပါဘူးဗ်၊ တကယ္ ကိုသိခ်င္လို႔ပါ။"
" အက်ိဳးမ်ားမယ္ ဆိုရင္ေတာ့ ေျဖေပးရတာေပါ့ေလ၊ ငါးခ်ဥ္ မ်က္ႏွာက ရွိေသးသကိုး။"
"ဒီလိုေလ ဦးဉာဏ္၊ ပဲခူး က "ေရႊသာေလ်ာင္း" ဘုရားႀကီး ကို "လက္ယာ" ဘက္ ေလ်ာင္းေတာ္မူ ထုလုပ္ထားတာေတြ႕တယ္။ "လက္၀ဲ" ဘက္ ေလ်ာင္းေတာ္မူ ၿပီး ထုလုပ္ထားတာမ်ိဳးေရာ ရွိသလား သိခ်င္လို႔။ "
"ေအာ္..ဒါကို ေမးခ်င္တာလား..၊
ဒါဆိုရင္ေတာ့..ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာေတာ္မူခဲ႔တဲ႔ "ေသယ်သုတ္" ဆိုတာရွိတယ္။
အဲဒါက စ ရွင္းရမယ္..။"
"ဟုတ္ကဲ႔ ၊အဓိပၸါယ္ေလး က ?"
"အင္း..၊ "ေသယ်သုတ္"ရဲ႕ အဓိပၸါယ္ က ေလာက မွာ အိပ္ျခင္း(၄)မ်ိဳး ရွိပါတဲ႔။
(၁) ၿပိတၱာ တို႔ရဲ႕ အိပ္ျခင္း၊
(၂)ကာမဂုဏ္ ခံစားသူတို႔ရဲ႕အိပ္ျခင္း၊
(၃)ျခေသၤ႔တို႔ရဲ႕အိပ္ျခင္း၊
(၄)ဘုရားရွင္တို႔ရဲ႕ အိပ္ျခင္း ေပါ့။
"(၁) ၿပိတၱာ တို႔ရဲ႕ အိပ္ျခင္း" ဆိုတာ က ၿပိတၱာမ်ား ဟာ "ပက္လက္အိပ္"တတ္သတဲ႔၊ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ၿပိတၱာမွာ အေသြးအသားနည္းပါးတတ္တယ္၊အရိုးစုေကာင္ႀကီးျဖစ္တတ္ေနတယ္။
ဥပမာကြယ္-အဖ်ားေရာဂါ တာရွည္တဲ႔ လူနာ တစ္ေယာက္ဟာ အေသြးအသားနည္းၿပီး အရိုးအေၾကာအၿပိဳင္းၿပိဳင္း ထ လာတဲ႔အခါ "လက္၀ဲ,လက္ယာ" မလြန္႕ႏိုင္ဘဲ ပက္လက္အိပ္ရသလိုေပါ့။
ၿပိတၱာမ်ား ဟာလည္း အရိုးအၿပိဳင္းၿပိဳင္းထ ေနလို႔ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပက္လက္အိပ္ၾကရရွာသတဲ႔။"
"ေအာ္..၊ဟုတ္ကဲ႔..။"
"ေနာက္တစ္ခုနံပါတ္(၂)..။
(၂) ကာမဂုဏ္ ခံစားသူတို႔ရဲ႕ အိပ္ျခင္း ကေတာ့ "လက္၀ဲ"ဘက္ ေစာင္းအိပ္ပါသတဲ႔။"
"ဘာျဖစ္လို႔ လက္၀ဲဘက္ေစာင္းအိပ္တာလဲ ဦးဉာဏ္"
"သူ႕ဇနီး က လက္၀ဲဘက္မွာ ရွိတာကိုး ၊ဒါေၾကာင့္ လက္၀ဲဘက္ေစာင္းအိပ္တာေပါ့။"
" ေအာ္ ..ဂလိုလား..။ ျခေသၤ့တို႔ရဲ႕အိပ္ျခင္း ဆိုတာကေရာ?"
"(၃)ျခေသ့ၤတို႔ရဲ႕အိပ္ျခင္း ဆိုတာကေတာ့ "လက္ယာ" နံေတာင္းျဖင့္ အိပ္သတဲ႔၊ ျခေသၤ့ေတြ လက္ယာနံေတာင္းအိပ္စက္ပံုကို "အ႒ကထာ" က ေဟာသလို ေျပာပါတယ္ကြယ့္..၊"
"ေျပာေပးပါဦး ဦးဉာဏ္။"
"ျခေသၤ့ ဟာ "ေရွ႕ေျခ"ႏွစ္ေခ်ာင္း ကို တစ္႒ာန၊"ေနာက္ေျခ"ႏွစ္ေခ်ာင္းကို တစ္႒ာန၊"အၿမီး" ကို ေပါင္ၾကားထဲ သြင္းထားတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေရွ႕ေျခ၊ေနာက္ေျခ၊အၿမီး တို႔ရဲ႕ တည္ရာ အရပ္ကို ေကာင္းစြာမွတ္သားၿပီး ေရွ႕ေျခ အထက္မွာ ဦးေခါင္းကိုတင္ၿပီးအပ္တယ္။
ႏိုးတဲ႔အခါ ဦးေခါင္းေထာင္ၿပီး မူလ က မွတ္ထားတဲ႔ "လက္,ေျခ,အၿမီး ေရြ႕၊မေရြ႕" ကိုၾကည့္ပါသတဲ႔။ အကယ္၍ ေရြ႕ခဲ႔ရင္ "ရဲရင့္တဲ႔ ငါတို႔ျခေသၤ့ အား မေလ်ာက္ပတ္ဘူး" လို႔ စိတ္မခ်မ္းမသာတဲ႔အတြက္ အစာရွာမထြက္ေတာ့ဘဲ အဲဒီေနရာမွာ ထပ္အိပ္သတဲ႔။
မူလ မွတ္သားထားတဲ႔အတိုင္း မေရြ႕ဘဲ တည္ေနမွ ႏွစ္သက္ရႊင္လန္းတဲ႔စိတ္ ျဖစ္ေပၚလာၿပီး အိပ္ရာ က ထ , လည္ဆန္ေမႊး ကို ခါ၊ သံုးႀကိမ္ တိုင္တိုင္ ေဟာက္ ၿပီးမွ စားက်က္ကို ထြက္သြားတယ္ လို႔ ဖြင့္ျပထားတယ္။"
"ဟုတ္ကဲ႔ ဦးဉာဏ္၊ ဆက္ပါဦး။ "
"ေနာက္ဆံုးတစ္ခု..၊
(၄) ဘုရား ရွင္တို႔ရဲ႕ အိပ္ျခင္း ဆိုတာကေတာ့ "လက္ယာ"ဘက္ ကိုေစာင္းၿပီး "စတုတၳစ်ာန္" ကို ၀င္စားရင္း အိပ္စက္ေတာ္မူပါတယ္။ "ဘုရားရွင္ အိပ္စက္ေတာ္မူပံု" အေသးစိတ္ ကို (သေမၼာဟ၀ိေနာဒနီ အ႒ကထာ၊၃၃၁) မွာ ဒီလို ဖြင့္ဆိုထားပါတယ္၊"
"လင္းပါဦး..။ ဦးဉာဏ္..။"
"စတုတၳစ်ာန္ ျဖင့္ က်ိန္းေတာ္မူျခင္း ကို "ဘုရားရွင္ ရဲ႕ က်ိန္းစက္ျခင္း" လို႔ ဆိုရမတဲ႔၊ ျခေသၤ့မင္းဟာ လက္ယာနံေတာင္းျဖင့္ အိပ္စက္သလို ဘုရားရွင္မ်ားဟာလည္း လက္ယာနံေတာင္း ျဖင့္ ေလ်ာင္းစက္ေတာ္ မူပါတယ္။
ေလ်ာင္းစက္တဲ႔အခါ "လက္ယာ"ေျခေတာ္မွာ "လက္၀ဲ" ေျခေတာ္ ကို စဥ္းငယ္လြန္ ၿပီးတင္ထားတယ္။"
"ဘာျဇစ္လို႔ အဲသလို တင္လိုက္တာလဲ"
"ဘာေၾကာင့္တုန္း ဆိုေတာ့ "ဖဖ်က္"တစ္ခု နဲ႕ "ဖဖ်က္"တစ္ခု၊ "ပုဆစ္ဒူး၀န္း"တစ္ခု နဲ႔ "ပုဆစ္ဒူး၀န္း"တစ္ခု ထိခိုက္ေနရင္ ေ၀ဒနာ မျပတ္ ျဖစ္ေနတတ္သတဲ႔။ စိတ္ရဲ႕တည္ၿငိမ္ျခင္း လည္း မရွိဘူးတဲ႔။ အိပ္ လို႔လည္းမေကာင္းဘူးတဲ႔။
ဒါေၾကာင့္ "ဖဖ်က္ျခင္း၊ဒူးဆစ္ျခင္း" မထိေအာင္ စဥ္းငယ္လြန္ထားတာျဖစ္ပါတဲ႔။
ဒီလို ကိုယ္အေနအထား ျပဳၿပီးမွ "သတိသမၸဇဥ္တရား" ႏွလံုးထားတယ္၊ ဘယ္အခ်ိန္ ထ မယ္ လို႔ လည္း ထ မယ့္အခ်ိန္ ပိုင္းျခားၿပီး က်ိန္းစက္ေတာ္ မူသတဲ႔။
က်မ္းဂန္မ်ားမွာ ဘုရားရွင္ ရဲ႕က်ိန္းစက္ပံု ကို ဒီလို ဖြင့္ျပထားတဲ႔ အတြက္ "ေလ်ာင္းေတာ္မူ" ထု လုပ္တဲ႔အခါ စာဆိုနဲ႔ညီေအာင္ "လက္ယာ" နံေတာင္း ျဖင့္ ေလ်ာင္းစက္ပံု ကို ထုလုပ္ၾကျခင္းျဖစ္တယ္။
အကယ္၍ ေမာင္ေဇာ္ ခုနက ေမးသလို "လက္၀ဲ" နံေတာင္း ျဖင့္ ေလ်ာင္းစက္ပံု ထု လုပ္တယ္ ဆိုရင္ "ကာမဂုဏ္ ခံစားသူေတြရဲ႕အိပ္ျခင္း" ပံုမ်ိဳးျဖစ္သြားမွာမို႔ ေလာကျပစ္ သင့္ေရာက္တတ္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ လက္၀ဲနံေတာင္း ျဖင့္ ေလ်ာင္းစက္ပံု(ေလ်ာင္းေတာ္မူဘုရား) မထု လုပ္ ေကာင္းဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။"
"ေအာ္..၊ဒီလိုကိုး…။ ဟုတ္ကဲ႔၊ ေလ်ာင္းေတာ္မူ ထု လုပ္ပံု နဲ႔ပတ္သက္လို႔ကေတာ့ ရွင္းပါၿပီ၊ ေရႊသာေလ်ာင္း တည္ထားတဲ႔အခါ "ဦးေခါင္း" ဘယ္အရပ္ မွာ ထားရမယ္ ဆိုတာလဲ ေျပာေပးပါဦး …၊ ဦးဉာဏ္။"
"ျမန္မာျပည္တစ္၀န္းလံုး မွာရွိတဲ႔ "ေရႊသာေလ်ာင္း" ဆင္းတုေတြ ကေတာ့ အေရွ႕,အေနာက္,ေတာင္,ေျမာက္ အရပ္ (၄) မ်က္ႏွာ သင့္သလို "ဦးေခါင္း" ေတာ္ထားၿပီး ထု လုပ္တာပါပဲ။
"သုမဟာ၀ါပါဠိေတာ္၊မဟာပရိနိဗၺာနသုတ္" မွာ ဘုရားရွင္ က -
"အာနႏၵာ- အင္ၾကင္းပင္ အစံု တို႔၏ အၾကား၌ ေျမာက္အရပ္ သို႔ ဦးေခါင္းျပဳ၍ ေညာင္ေစာင္း ကို ခင္းေလာ့၊ ငါ ပင္ပန္း၏။ ေလ်ာင္းစက္အံ့"..
လို႔ မိန္႔ေတာ္မူၿပီး ေညာင္ေစာင္းထက္မွာ ေျမာက္အရပ္ သို႔ ဦးေခါင္းျပဳ၍ ေလ်ာင္းစက္ေတာ္မူေၾကာင္း ကို ျပဆိုထားတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီ သုတ္ေတာ္ အရ "ေျမာက္ဘက္"အရပ္ ဦးေခါင္းျပဳထားတဲ႔ ေလ်ာင္းေတာ္မူပံု ကို "ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူပံု" လို႔ေခၚတယ္။
"အေရွ႕ဘက္"ကို ဦးေခါင္းျပဳထားရင္ေတာ့ "ေလ်ာင္းစက္ေတာ္မူပံု" လို႔သတ္မွတ္တယ္။
"ေတာင္ ဘက္" ကို ဦးေခါင္းျပဳထားရင္ေတာ့ "ဖလသမာပတ္ ၀င္စားေတာ္မူပံု" လို႔သတ္မွတ္တယ္။ "ေပါင္းလဲဘုရား" လို႔လဲသတ္မွတ္ ေခၚေ၀ၚတယ္။
"အေနာက္ဘက္" ကို ဦးေခါင္းျပဳထားရင္ေတာ့ "နိေရာဓသမာပတ္ ၀င္စားပံု" လို႔သတ္မွတ္ၾကတယ္ တဲ႔ဗ်ား။
ဒီ အေၾကာင္းကို ေရွးဆရာေတာ္မ်ား က သံေပါက္ ေတာင္ စပ္ထားေသးသဗ်ာ့..။"
"ဟုတ္လား၊ ဘယ္လို သံေပါက္ မ်ားတုန္း"
"ဒီလိုေလ-
"အေရွ႕ဦးေခါင္း ၊ ေရႊသာေလ်ာင္း၊
ေပါင္းလဲ ဒကၡိဏာ ၊
အေနာက္ ေနရဗၺာန္၊
ေျမာက္ နိဗၺာန္၊
ေလးတန္ ေခၚေ၀ၚတာ။"တဲ႔ဗ်ား..။"
"သာဓု၊သာဓု၊သာဓု ပါဗ်ာ။ "
ခ်မ္းသာၾကပါေစ..၊ေအးၿငိမ္းၾကပါေစ..၊
သံသရာ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ..လြတ္ေျမာက္ႏိုင္ၾကပါေစ။
ဘ၀တုသဗၺမဂၤလံ
ဉာဏ္လင္းၿမိဳ႕ေရးသားေသာပို႕မွ ကူးယူမွ်ေ၀သည္။
No comments:
Post a Comment