
ကမၻာ့လူ႕အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ မတူညီတဲ့ ယဥ္ေက်းမွဳေတြ အေျမာက္အမ်ား ရွိပါတယ္။
လူတစ္မ်ိဳးရဲ႕ ယဥ္ေက်းမွဳလုပ္ရပ္ဟာ အျခားလူတစ္မ်ိဳးအတြက္ မႏွစ္သက္စရာ လက္မခံႏိုင္စရာ
ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
လူမ်ိဳးစုတစ္ခုရဲ႕ သိမ္ေမြ႕ပါတယ္ဆိုတဲ့ အမူအရာဟာ အျခား လူမ်ိဳးစု
တစ္ခုအတြက္ စိတ္မခ်မ္းေျမ႕စရာ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ အမ်ားလက္ခံႏိုင္တဲ့ ယဥ္ေက်း
မွဳေကာင္းတစ္ခုလို႔ သတ္မွတ္ဖို႔ “ စံ ” လိုအပ္လာပါတယ္။
ယဥ္ေက်းမွဳတစ္ခုဟာ =
(၁) မိမိအက်ိဳးကိုျဖစ္ေစ၊ သူတစ္ပါးအက်ိဳးကိုျဖစ္ေစ၊ မိမိသူတစ္ပါး
ႏွစ္ဦးသားအက်ိဳးကိုျဖစ္ေစ မထိခိုက္ မနစ္နာ မပ်က္စီးေစရဘူး။
(၂) မိမိအတြက္ျဖစ္ေစ၊ သူတစ္ပါးအတြက္ျဖစ္ေစ၊ မိမိသူတစ္ပါး
ႏွစ္ဦးသားအတြက္ျဖစ္ေစ ေကာင္းက်ိဳးကို ေဖၚေဆာင္ႏိုင္ရပါတယ္။
* * * ဒါဟာ ယဥ္ေက်းမွဳေကာင္းတစ္ခုရဲ႕ “ စံ ” ပါပဲ။
ဗုဒၶယဥ္ေက်းမွဳဟာ “ကိုယ္ယဥ္ေက်းမွဳ ၃ မ်ိဳး၊ ႏွဳတ္ယဥ္ေက်းမွဳ ၄ မ်ိဳး၊ စိတ္ယဥ္ေက်းမွဳ ၃ မ်ိဳးကို အေျခခံထားပါတယ္။
ကိုယ္ယဥ္ေက်းမွဳ ၃ မ်ိဳးက =
၁။ ဘယ္လိုအေၾကာင္းႏွင့္ျဖစ္ျဖစ္ သူတစ္ပါးအသက္ကို မသတ္ဖို႔၊ လူသားခ်င္းသာမကကၽြဲ ႏြား ၾကက္ ၀က္ စတဲ့ တိရစၦာန္ေတြကိုပင္ မသတ္ မညွဥ္းဆဲဖို႔။
၂။ ပိုင္ရွင္က ကိုယ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ႏွဳတ္ျဖင့္ျဖစ္ေစ မေပးတဲ့ သူတစ္ပါးပိုင္ ပစၥည္းကို ဘယ္လိုနည္းႏွင့္မွ မယူဖို႔။ (မသံုးဖို႔)။
၃။ မိမိဇနီး ခင္ပြန္းမွတစ္ပါး အျခားအမ်ိဳးသား အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင့္ ကာမဂုဏ္ကိစၥ မျပဳလုပ္ဖို႔ ညႊန္ျပထားပါတယ္။
ႏွဳတ္ယဥ္ေက်းမွဳ ၄ မ်ိဳးက = =
၁။ မဟုတ္မမွန္စကားကို မေျပာဆိုဖို႔၊
၂။ တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး၊ တစ္ဖြဲ႕ႏွင့္တစ္ဖြဲ႕ ညီညြတ္စည္းရံုးေနမွဳ ၿပိဳကြဲပ်က္စီးေအာင္ မ ေျပာဆိုဖို႔၊
၃။ ပစၥဳပၸန္၊ တမလြန္၊ မိမိ၊ သူတစ္ပါး အက်ိဳးမရွိတဲ့ စကားကို မေျပာဆိုဖို႔၊
၄။ ဆဲဆို ႀကိမ္းေမာင္း စိတ္မခ်မ္းေျမ႕စရာစကားကို မေျပာဆိုဖို႔ ညႊန္ျပထားပါတယ္။
စိတ္ယဥ္ေက်းမွဳသံုးမ်ိဳးက = = =
၁။ သူတစ္ပါးပိုင္ ပစၥည္းဥစၥာ စသည္ကို မိမိပိုင္ျဖစ္ေအာင္ မတရားမႀကံစည္ဖို႔၊
၂။ သူတစ္ပါးအသက္ အိုးအိမ္ စည္းစိမ္ ပ်က္စီးဆံုးရွံဳးေအာင္ မႀကံစည္ဖို႔၊
၃။ ကံႏွင့္ ကံအက်ိဳးေပးကို ယံုၾကည္လက္ခံဖို႔ ညႊန္ၾကားထားပါတယ္။
ဒီအခ်က္ေတြဟာ- ဗုဒၶယဥ္ေက်းမွဳ အေျခခံအဆင့္မွ် ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအေျခခံအဆင့္မွ်ကို
ေလ့လာၾကည့္ရင္ပဲ ဘယ္ေလာက္ “စံ” မီတယ္၊ ဘယ္ေလာက္ ယဥ္ေက်းသိမ္ေမြ႕ၿပီး အမ်ားလက္ခံႏိုင္တယ္ ဆိုတာ ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။
မိမိ သူတစ္ပါး အက်ိဳးကို မထိခိုက္ မပ်က္စီးေစဘဲမိမိအက်ိဳး သူတစ္ပါးအက်ိဳးကိုဘယ္ေလာက္ေဖၚေဆာင္ေပးတယ္ဆိုတာ
ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာဟာ ကမၻာ့အဆင့္ျမင့္ဆံုး ယဥ္ေက်းမွဳႀကီးအျဖစ္ ေဖၚေဆာင္ေနပါတယ္။ ။
{အရွင္နႏၵေသနာလကၤာရ(မဟာဓမၼစရိယ၊ M,A)၏ ဓမၼဗိမာန္-ဓမၼစာေပ ပထမဆုရ “ဘာသာေရး
အႏွစ္သာရမ်ား” မွ ေကာက္ႏုတ္ေရးသားပါသည္။}
No comments:
Post a Comment